Gjør bedriften synlig med organisk markedsføring

10 tips til å øke trafikk til nettsiden ved hjelp av SEO

by Bli synlig på nett
0 comments
Øke trafikk til nettsiden ved hjelp av SEO

Hvem ønsker ikke å øke trafikk til nettsiden? Har du en liten nettside og tenker at du ikke trenger å jobbe med SEO? Da tenker du helt feil! Uansett størrelse på nettsiden kan SEO bidra til både større suksess og vekst for bedriften. Det endelige målet med SEO er ikke bare trafikk. SEO gjort riktig vil gi trafikk fra målgruppen i den fasen av kjøpemodus du ønsker å treffe dem i.

Hver artikkel du skriver bør ha et konverteringsmål og være veldig spesifikk hvor i kjøpereisen/kundereisen målgruppen for artikkelen er.

1. Bruk riktige søkeord for bedre synlighet

Hvis det er en ting du skal jobbe med for å øke forbedre SEO og øke trafikken til nettsiden er det søkeord. Både hovedsøkeord og andre relevante søkeord. Gjennom alt innholdet ditt bør du ha ett hovedsøkeord som har fokus på tema nettsiden handler om, brandet ditt, produktet og/eller tjenesten.

Andre søkeord du skal ha i artiklene dine skal handle om hovedtema i artikkelen. Velg et som er relevant med tanke på målgruppen og hvor i kundereisen de er og bruk det som hovedsøkeord for artikkelen. Du bør også bruke andre relevante søkeord som handler om tema spredt godt gjennom artikkelen.

2. Lag høykvalitetsinnhold for å øke trafikk til nettsiden

Når du skal lage innhold av høy kvalitet bør artiklene, så langt det lar seg gjøre, være eviggrønne, utdypende og nye. Vel, ikke nødvendigvis nye, men du skal ha din egen vri på tema. Det skal være originalt og unikt innhold, ikke kopi som ligner på noe mange andre har skrevet om før.

Ikke alle artiklene skal være på 3000 ord. Best practice viser at artiklene som svarer på alt brukerne lurer på om det spesifikke tema i innlegget gjør det fortsatt bedre på Google. Dybdeinnhold er viktig.

Eveggrønt innhold er artikler som er uavhengig av sesong og som kan leve ever, og dermed gi deg trafikk i lang tid. Når du skal lage eviggrønne artikler unngå gjerne skrive om sesongrelaterte tema, nyhetsoppdateringer eller tidsbegrensede oppdateringer.

3. Formater innhold for SEO og Featured snippets

Du skal verken lage nettside eller innhold for søkemotorer, men du skal formatere begge deler slik at det følger Googles best practice for synlighet. For å klare å komme opp i plassering null (over søk) bør du ha et format som er tilpasset det – Featured snippets. Artikler som passer for dette formatet svarer gjerne på et spørsmål. For eksempel hadde min reiseblogg to slike artikler. Det ene svarte på spørsmål “hva kan man gjøre i Hamar”, det andre handlet om overnattinger på Østlandet.

format av featured snippet
Featured snippet av en reiseartikkel

Før du lager innhold som vil ha mulighet til å vises som Featured snippet velg søkefrasen eller spørsmål du skal fokusere på. Søk på dette på Google og se hva som kommer opp. Er svaret som kommer opp en tabell, liste eller noe annet? Bruk mellomtitler som kan vises i svaret som på bildene over. Men ikke overdriv med bruk av samme søkeord. Hvis du ser på bildet av artikkelen om overnattingssteder så har jeg ikke brukt “overnatting” i hver mellomtittel. Bruk gjerne korte setninger og avsnitt.

4. Optimaliser overskriften, metabeskrivelsen og URL

Overskriften og metabeskrivelsen er deler av artikkelen som potensielt kan vises i SERP på Google. URL vises alltid i SERP. Selv om det er spesifikke kriterier for ranking, faktisk over 200, er det vanskelig å vite akkurat hvilke ranking-faktorer som vil gjøre at artikkelen og nettsiden vil komme høyt opp på Google. Men når innholdet først vises er det viktig at det som vises kan få brukere til å klikke seg inn. Derfor skal du optimalisere overskriften, metabeskrivelsen og URLen.

I de fleste SEO-plugins kan du ha egen SEO-tittel. Optimaliser gjerne denne. Plugin vil ofte vise også om tittelen, metabeskrivelsen eller URLen er for lange. Er de for lange gjør dem kortere og formuler de slik at søkeord eller søkefrasen kommer i begynnelsen. Tips er å bruke ChatGPT til å gi deg forslag til tittel og metabeskrivelse. Men pass på at disse høres ut som de er skrevet av et menneske. For å gjøre URLen kortere kan du droppe bindeord som å, og, til etc.

5. Gjør hastigheten bedre for å øke trafikk til nettsiden

Jo lenger tid en nettside bruker til å lastes opp jo flere brukere vil droppe å besøke den. Fjerne alt som bruker mye ressurser. Gjør bildefiler mindre, fjern plugins du ikke bruker og bruk caching plugin. Googles page speed insights viser hvordan det går med nettsiden og hva du eventuelt kan forbedre.

Du kan også bruke Google Search Console for å sjekke om det er andre ting som ikke fungerer på nettsiden. Hold fokus på mobilversjon. Men hvis du vet at dine brukere surfer kun på PC da bør du fokusere på Desktopversjon.

Hastighet på nettsiden blisynligpånett.no

6. Få eksterne lenker til nettsiden for å bedre SEO

Det er viktig å få eksterne lenker til nettsiden. Men du trenger ikke lenker fra hvilke som helst nettsider. Det skal være lenker fra nettsider som er superrelavante til tema du skriver om. Jo høyere autoritet nettsiden som lenker til deg har jo bedre er det for deg. Det er ikke så lett å få lenker i Norge, men et tips er å sende en mail direkte til nettside-eieren og vise til din artikkel. Du bør gjøre research i forkant. Finn en artikkel hos ekstern nettside som du vet vil gi dens brukere ekstra verdi ved å lenke til din artikkel. Cluet her er selvfølgelig at det ikke skal være konkurranse, men kun ekstra verdi.

7. Ha en god miks av interne og eksterne lenker

All lenking du gjør skal gi ekstra verdi. Både interne lenker mellom dine egne artikler og eksterne, til andre nettsider. I tillegg hjelper lenkene Google å crawle nettsiden, hjelpe brukerne å navigere og bygger troverdighet (eksterne). Vær litt forsiktig når du lenker ut til eksterne nettsider. Du bør forsikre deg at disse nettsidene har innhold av høy kvalitet, relvanse og autoritet i tema for din artikkel.

8. Optimaliser multimedia for å bedre synlighet

Store bilder kan gjøre nettsiden tregere, men de kan også gi dårlig brukeropplevelse. Optimaliser bilder for riktig størrelse og format. Er du fotograf så er bilder på nettsiden det viktigste. Har du en livsstilblogg så holder det sikkert med selfies og mobilbilder. Men god kvalitet, størrelse på filen og format er viktig.

Du bør også ha alternativ tekst på bildene. Alternativ tekst vises hvis bildene ikke lastes opp og gir deg mulighet til å legge inn relevant søkeord i beskrivelsen. Et annet tips er å gi alle bilde-URL eget navn som beskriver bildet, selvfølgelig inkludert søkeord eller brandnavn.

9. Lag innhold i klynger – cluster

Det er flere grunner til at du skal lage innhold i klynger, så kalt cluster på engelsk, der alt innhold er relevant for hverandre. Hvis du organiserer innhold i klynger kan du få mer synlighet, men det gir også bedre brukeropplevelse. Slik gjør du det enkelt:

  • Velg en artikkel som skal være en generell hovedartikkel i klynga, for eksempel en artikkel om Slottsbryllup.
  • Lag et visst antall artikler som alle handler om slottsbryllup, for eks. 10 slott du kan ha bryllup i, hvordan velge slott å ha bryllup, hva bør du tenke på når du skal ha slottsbryllup osv.
  • Lenk artiklene sammen.

10. Forbedre artiklene du allerede har

Noen ganger er det enkleste ofte det beste. Ofte er det enklere å gjøre små justeringer i eksisterende artikler som gir litt trafikk, enn å skrive helt nye artikler. Det tar også oftere kortere tid. Forutsetningen for justeringer er at artiklene er allerede synlige for ønsket søkeord. Med små grep kan du gjøre en stor forskjell.

Når innholdet er synlig på Google og du får organisk trafikk er det viktig at du kan konvertere denne trafikk ihht dine mål. I min e-bok “Slik konverterer du besøkende” gir jeg oversikt over forskjellige typer konverteringer, hva du bør tenke på når du lager innhold og du får konkrete og praktiske tips.

You may also like

Leave a Comment