Hva er SEO – søkemotoroptimalisering

by Bli synlig på nett
0 comment
Spread the love

SEO står for søkemotoroptimalisering. Det betyr at du må sette opp nettsiden og innholdet på en spesiell måte for at potensielle kunder skal kunne finne deg på Google. Viktigste med SEO er å forstå din kunde og gi hen svaret på det hen har søkt på, innenfor det bedriften din handler og jobber med.

Eks. Hvis nettsiden og bedriften din selger varmepumper så skal ikke folk finne din nettside på Google når de søker på “hvordan strikke på vrang”

SEO handler mye om måten du lager innhold på som hjelper dine kunder. Men SEO handler også om hjelpe Google å forstå hva nettsiden handler om og hvem du prøver å nå. Slik at Google kan vise akkurat din nettside til kunder som søker på akkurat det du har å by på. Og for å at nettsiden din skal vises til disse kundene må du ha god SEO.

En blogger som står foran en tavle med tekst google it
Ikke la dine konkurrenter ta plassen din på Google

Hva er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization – søkemotoroptimalisering. Det finnes mange søkemotorer som Google, Bing, Yahoo, Kvasir, Ecosia og mange andre. Men det er Google som er den største. Hvis du tenker selv hvordan du bruker Google så forstår du at du ikke har råd til å ikke synes på Google. Det viktigste for Google er å ha fornøyde brukere. Og det får Google når den klarer å matche brukerens søke-forespørsel med innhold. Og det her SEO kommer inn. For at Google skal kunne matche din nettside med det dine potensielle kunder søker på, må nettsiden din være søkemotoroptimalisert.

Det er 5 SEO deler som du må ta hensyn til. Og til sammen skal disse delene tilfredstille E-A-T kriteriene til Google. E-A-T står for ekspertise, autoritet og tillit, eller expertise, authoritativeness og trustworthiness. Det er det din nettside må vise til potensielle kunder – din ekspertise på området, autoritet (denne delen handler mye om lenker fra andre) og tillit du skaper.

Du kan også se min video der jeg forklarer både E-A-T og 5 deler av SEO.

Hvorfor bør du fokusere på SEO

Det skjer mer enn 3,5 milliarder søk på nett hver dag. Det sier seg selv at det er mange som søker etter akkurat det tema du skriver om eller de produktene og tjenestene du selger. Og da kan det være utrolig smart å komme opp på første side på Google. Et studie gjort av annonsenettverket Chitika viser at 60% av trafikken går til de tre øverste (ubetalte) innleggene på Google. Hele 91,5% av alle som søker på Google stopper på første side og kun 25% går til side 2.

Dette betyr at hvis du ikke jobber med SEO vil du alltid måtte jage etter kunder på sosiale medier eller med annonsering. Og du vet selv at når du er på, for eks., Facebook så er du der for å se hva vennene dine driver med og for å være aktiv og sosial i grupper du er medlem i. Du er ikke der for å klikke deg videre et annet sted, ut av plattformen. Det samme gjelder dine kunder som går på FB for å ha det litt gøy.

En åpen notatbok med blanke ark
Vil du nå flest mulig med dine tekster må du jobbe med SEO

1 – Innhold

Content is King. Hvis du har hørt dette før så har du hørt rett. Innhold er en av de 5 delene av SEO. Men for at Content skal være King er det noen kriterier du må huske på. Hver artikkel du skriver bør ha fokus på din kunde og hvordan du kan løse hennes utfordring på best mulig for henne måte. Det betyr at ditt innlegg bør ha disse elementene:

  • Være relevant for leseren
  • Gi leseren verdi
  • Være bedre enn konkurrentenes innlegg
  • Gi alltid riktig og oppdatert informasjon

Google er opptatt av å gi sine brukere det beste og mest relevante innholdet. Hvis en kunde eller leser klikker seg inn på ditt innlegg bare for å klikke seg rett ut, viser det til Google at ditt innhold ikke er relevant for det hen søkte på. DERFOR er tiden folk bruker på nettsiden din superviktig for SEO. Ser du hvordan alt dette henger sammen?

ordsky med mange søkeord på engelsk
Ditt innhold skal være så bra at leserne ikke klikker seg rett inn og rett ut

2 – Søkeord

Har du noen ganger lurt på hvorfor ingen finner nettsiden din? Eller hvorfor trafikken ikke går opp? Det er mest sannsynlig fordi nettsiden ikke er optimalisert med gode søkeord med høyt søkevolum, men lav konkurranse. Søkeordstrategi er en av de viktigste strategiene for å få lesere fra Google til nettsiden. Hvis du har tid til å fokusere på kun en del av SEO bør det være søkeord.

Det finnes to strategier til å skrive til søkeord

1 – Du vet hvilket tema du skal skrive om og finner søkeord relatert til dette tema

2 – Du vet ikke hva du skal skrive om og finner søkeord først og bygger innhold rundt det

Begge strategiene krever at du finner gode søkeord først. Hver gang du skal skrive et innlegg bør du tenke på:

1 – Skrive innlegg som lesere søker etter. Her må du ta på deg leser-hatten og ikke skribent-hatten og tenke som din leser
2 – Vise Google at du har informasjon om det lesere søker etter og skrive enten serie med kortere innlegg som du kobler sammen med lenker. Eller skrive en utfyllende artikkel hvis tema ikke kan deles i flere deler.

Søkeord er den delen du bør jobbe mest med fordi den er det viktigste for at Google skal kunne matche innholdet med det leseren søker på. Jo bedre jobb du gjør med søkeord jo mer verdi vil lesere få ut av innholdet ditt. Jo mer verdi de får jo mer Google vil vise dine innlegg. Slik blir det en stor rullende snøball av 🙂

Anbefaling: Meld deg på kurset “Søkeord-ninja på 1-2-3 – få flere lesere og kunder fra Google uten å betale for annonsering”

grønn netting like innviklet som SEO
Tenk hvilke ord og fraser dine lesere bruker for å finne ut om tema du skriver og bruk disse ordene i innlegget

3. On-Page SEO

Denne delen inkluderer alt du gjør internt på nettsiden og innlegget. Viktige komponentene er:

  1. Struktur – meny og kategoriene, hvor mange steg bruker leseren til ditt laveste innlegg. Med laveste innlegg mener jeg hvor mange klikk skal det til før leseren når til bunnen av din meny.
  2. Interne lenker. Lenker du mellom dine relevante innlegg? Hvis ikke, må du gjøre det. Det anbefales at du har minst 3 inngående interne lenker til hvert innlegg du publiserer.
  3. Overskrifter skal være H1 – heading 1
  4. Mellomtitler skal være H2- heading 2 osv
  5. Hovedsøkeord og andre relaterte søkeord
  6. Bilder
  7. Metabeskrivelse
  8. Lengde på innhold
  9. URL
en som sitter med ark, fargetusjer og mobil foran Macen og jobber med strategi
Vær strategisk når du skal jobbe på bloggen din

4. Off-Page SEO

Off-page SEO er delen som tar lengst tid å bygge opp og er en langsiktig strategi. Det er denne delen som vises utad og inkluderer:

  1. Lenkebygging til og fra eksterne sider. Dette kan gjøres gjennom gjesteblogging, samarbeidsinnlegg, bytting av lenker mellom relevante innlegg. Eks på samarbeidsinnlegg er mitt innlegg om Hvordan ta fine bilder med mobil uten å være fotograf
  2. Markevarebygging
  3. Sosiale medier
  4. Mobil SEO – nettsiden din MÅ være optimalisert for mobil. De fleste tilpassingen for mobil kan du gjøre gjennom ditt mal (theme). Tips er å tenke på fonter – de skal være store og lette nok til å lese på mobil og bilder skal være i en størrelse tilpasset til mobil. Ingen knapper skal dekke for hverandre. Husk også brukervennlighet.
tannhjul som er like komplisert som seo
Det er mange deler av SEO som skal passe sammen

5. Teknisk SEO

Det er to tekniske ting du MÅ gjøre for at nettsiden i det hele tatt skal være oppdaget av Google. Jeg snakker ikke om rangering. Jeg snakker kun om den tekniske delen som du må gjøre for å la Google vite at du har en nettside.

  1. Opprett konto på Google Analytics, legg til nettsiden der og legg til koden du får av Google på nettsiden.
  2. Opprett konto på Google Search Console og knyt nettsiden. Finn sitemap, pagemap og post-sitemap i Yoast eller annet SEO-verktøy du har på nettsiden og legg disse i Google Search Console, slik at Google kan begynne å indeksere nettsiden din.
  3. Hastighet – hvor fort nettsiden lastes opp når lesere klikker på lenken til ditt innlegg.
  4. Forbedre caching.
  5. Og flere

Det enkleste å starte med er å forbedre dine innlegg. Sjekk i Google Analytics dine mest besøkte innlegg og sjekk om du kan gjøre dem enda bedre. Kanskje du kan lage litt bedre struktur, svare på flere spørsmål (gi mer informasjon), optimalisere eller bytte bilder og ha flere avsnitt? Du skal også sjekke Google Search Console for søkeord lesere har brukt for å finne disse innleggene og inkludere dem i teksten. Har du god metabeskrivelse som inkluderer søkeord? Har du søkeord i URL?

Så lenge du ikke koder selv kan du etterlate mye av det tekniske til din webhotell-leverandør der du har nettstedet ditt. Gode publiseringsverktøy har også fokus på teknisk SEO slik at du ikke trenger å tenke på det så mye.

Ønsker du å lære å bruke søkeord for å forstå dine lesere anbefaler jeg å ta mitt kurs “Søkeord-ninja på 1-2-3 – få flere lesere og kunder fra Google uten å betale for annonsering”.


Spread the love

You may also like

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Les mer