10 tips til å få trafikk fra Pinterest selv når du ikke skriver nye artikler

by Bli synlig på nett
0 comment
Spread the love

Har du hørt om Pinterest?

Pinterest er en visuell søkemotor der folk leter etter inspirasjon til reise, interiør, bøker, foto, mat og mye, mye mer. De 10 mest populære nisjene på Pinterest i inngangen av 2019 var interiør, reise, helse og velvære, hobbyer og interesser, feiring, mat, oppussing, sminke, mote og familie. Skriver du om en av disse tingene bør du i hvert fall komme deg på Pinterest.

Slik fungerer Pinterest – du lager fine pins, folk klikker seg på disse og går rett inn på artikkelen din, freebien din, FB-gruppen din eller dit du vil sende folk. Høres det enkelt ut? Det er faktisk ikke så langt unna sannheten selv om du må nok gjøre litt mer enn bare dette.

Hva er Pins? Pin er et visuelt kort med et eller flere bilder og litt tekst som beskriver hva innlegget handler om. Du kan knytte pinsen til bloggen, Facebook, Instagram eller YouTube. Det som er genialt med Pinterest er at søkeplattformen er gratis og at her er det lesere som søker etter inspirasjon og finner deg, istedenfor at det er du som skal kaste dine innlegg etter lesere. Pinterest bør absolutt være en del av din markedsføringen som ikke koster penger

Så la oss se hvordan Pinterest kan øke dine lesertall.

1. Format

Bruk pinformatet som er satt av Pinterest. Pinen skal være stående og ikke liggende eller firkantet. Du kan bruke gratis programmer til å lage pins der malene er i akkurat den størrelsen du trenger. Jeg bruker Canva.com gratis versjon, men du kan også bruke Adobe. I Canva kan du også lage maler for Facebook innlegg, Facebook forsidebilde, Instagram innlegg, invitasjoner og mye mer. Pinen under brukte jeg maks 5 minutter på å lage og skal bruke denne senere i innlegget slik at den kan lagres på Pinterest. Slik kan en pin se ut. Kikker du på denne vil den ta deg rett til Pinterest der du kan lagre den.

Eksempel på hvordan en pin på Pinterest kan se ut

Pins kan lagres på Pinterest slik at lesere kan alltid finne artikkelen din

2. Beskrivelse

Skriv alltid beskrivelse i pinen om av hva innlegget handler om. Inkluder # (emneknagg) på slutten av beskrivelsen. Her bør du gjøre litt research for å finne ut hvilke # folk søker på. Beskrivelsen bør være på det språket som leserne dine snakker. Skriver du på norsk skal # være norske. Eksempelet er min egen pin for min reiseblogg. Nederst til høyre på bildet ser du beskrivelsen.

starte blogg, starte egen bedrift, sosiale medier, blogg, pinterest

3. Bruk pins i blogginnlegget

Ha minst en pin i blogginnlegget som lesere kan dele og lagre på sin egen Pinterest konto. I tillegg til pinen du har i blogginnlegget bør du lage 2-3 pins til som du laster opp direkte på Pinterest, uten å ha dem i innlegget. Husk å lenke alle pins til artikkelen din. Disse ekstra pinsene skal handle om det samme som artikkelen, men ha litt forskjellig design for å finne ut hva følgerne dine på Pinterest liker best.

4. Tavler på pinterest

Lag flere tavler som er sortert etter emne. Blogger du om mat kan det være tavle for middag, frokost eller lunsj. Eller du kan dele i ukedager, for eks mandagsmiddag, tirsdagsmiddag etc. Poenget er at du skal gjøre det enkelt for søkere å finne frem til dine andre innlegg. På min reiseblogg har jeg tavler etter forskjellige reiserelaterte ting. Disse tavlene har også underseksjoner. Her sere du noen av tavler fra min reiseblogg konto.

starte blogg, starte egen bedrift, sosiale medier, blogg, pinterest

5. Vær aktiv på Pinterest

Vær aktiv og del andres pins. Vær også selektiv med tanke på innhold og utseende av pins du repiner. Repining øker din synligheten, det vil si at Pinterest vil vise dine pins til flere. Jo flere kan se dine pins, jo flere kan lagre dine pins på sine tavler, og jo flere finner dine blogginnlegg igjennom pinsene. Da jeg kun hadde reiseblogg var jeg veldig aktiv på Pinterest og hadde 600 000 visninger i måneden som sto for 50% av all trafikk på bloggen. Det er fortere og enklere å få synlighet på Pinterest enn på Google.

6. Del pins på andre sosiale media

Blogginnlegg kan ikke lagres, men det kan pins som er lenket til innleggene dine. Du bør oppfordre dine lesere til å lagre dine pins slik at de kan lese innlegget også senere. Har ikke leserne dine Pinterest kan du vise dem hvor inspirerende plattform det er og de vil takke deg for det. Du kan reklamere for plattformen på Facebook og Instagram. Når du har lastet opp pinsen din fra Canva i Pinterest husk å bygge inn URLen til pinen i innlegget. Dette skal du gjøre for at de som vil lagre pinen din kan gå rett til ditt innlegg når de klikker på pinen.

7. Nye pins til gamle innlegg

Lag flere nye pins til samme innlegg og på den måten sirkuler eldre artikler til nye lesere. Ha det for vane å lage minst en ny pin til et gammelt innlegg i måneden. Husk beskrivelse, # og lenke til bloggen. Når du skal gjøre dette er det viktig at du bruker nye bilder. Velg deg 2-3 maler som du alltid bruker og varier mal og bilde for å få mest mulig effekt av nye pins til gamle innlegg.

Dette er en ekstra pin jeg har laget til innlegget som jeg skal kun legge ut på Pinterest.

En pin med beskrivende tekst om hva artikkelen handler

Lag flere pins til en og samme artikkel slik at du treffer flere og kan finne ut hva som fungerer best visuelt sett

8. Rich Pin

Implementer Rich Pin på bloggen. Med Rich Pin implementert vil Pinterest hente informasjon fra artikkelen selv, slik at du ikke trenger å ha beskrivelse av pinen. Du må derimot fortsatt ha beskrivelse av pinen på de pins som du laster opp direkte til Pinterest. Rich Pins fungerer på WordPress, Wix, Squarespace og Blogger. Blogger du på en annen plattform sjekk med din leverandør eller søk på Google “rich pins på …”

9. Gruppe-tavler

Finn gruppe-tavler i samme nisje og meld deg inn. Hvis du må sende mail for å melde deg inn så er det viktig at du leser reglene for gruppen, at du forteller at du vil følge reglene og at du skal være aktiv, men uten å spamme. Pin alltid mer fra gruppen enn du pinner til gruppen. Før du melder deg inn, sjekk at det er pins fra flere brukere og ikke bare den som eier gruppetavlen, slik at sannsynligheten for at det er flere som deler dine pins er stor.

10. Beskrivelse i bio på Pinterest

Lag en god beskrivelse av profilen. Den bør inneholde ditt navn, navn på din blogg og hva folk kan forvente å finne hos deg.

Når alt dette er sagt så er det viktig at de som kommer til din blogg får noe verdi ut av den. Bruk bilder fra innlegget på pinsen for å skape gjenkjennelse hos lesere. Bilder skal selvfølgelig være av god kvalitet og tilpasset surfing på mobil fordi 80% av brukerne av Pinterest søker via mobil. Teksten på pinsen skal oppsummere nøyaktig hva innlegget handler om og skal være lettleselig, så husk en enkel font og farge tilpasset mobil. Dette kan du sjekke selv ved å se din pin på mobil før publisering.

Klikk på pinen for å lagre innlegget til senere

Ha det gøy på Pinterest. Det er en visuell plattform som inspirerer til kreativitet. Se på andres pinser og prøv å analysere hvorfor denne pinsen og brukeren har så høy antall visninger. Husk også at antall lagring og linkklikk for dine pins er det kun du som ser.


Spread the love

You may also like

Leave a Comment