Hvordan bli synlig på Google ved hjelp av featured snippet

by Bli synlig på nett
0 comment
Spread the love

Å komme i posisjon 1 på Google er bra, men å komme i posisjon 0 er enda bedre. Og for å komme i posisjon 0 må du tilrettelegge din artikkel for featured og rich snippet.

Posisjon 0 på Google er den aller første plasseringen som kommer rett under annonser, men over posisjon 1. Vises du her vil du få en fordel foran dine konkurrenter og tiltrekke deg enda flere lesere og potensielle kunder.

Hva er featured og rich snippet?

Featured snippet er en del av teksten som Google trekker fra ut fra din artikkel. Denne teksten mener Google svarer best på det leseren har søkt på. Dette er ofte svar på spørsmål som hvordan, FAQs, lister og steg-for-steg guider som du ser under.

Rich snippet er perfekt for nettbutikker, produktbeskrivelser og bedrifter. Rich snippet viser ofte bilder, produktomtaler med ratings, priser, og lagerbeholdning, firmainformasjon med tilknyttede sosiale medier og lokasjon. Rich snippet har inneholder mer informasjon enn vanlig snippet og tiltrekker seg mer oppmerksomhet.

rich snippet for en oppskrift fra Tine

Både featured snippet og rich snippet er egentlig koder med strukturert data som forteller Google hva den “leser”. Google er jo en maskin som ikke klarer å lese på vanlig måte, som du og jeg gjør. Men ved å ha disse kodene på sidene dine vil du fortelle Google hva det er den leser gjennom.

Det finnes mange forskjellige koder for strukturert data for artikkel og nettside. Du kan velge om du vil fortelle Google om artikkelen din handler om produktbeskrivelse, om det er en nyhetsartikkel, om dette sosiale medier innlegg, eller om siden er Om meg, FAQ eller for eks. check out.

Hvis du har din nettbutikk eller nettside på WordPress kan du bruke Yoast plugin til å velge hvordan du definerer dine artikler og sider for Google. Du trenger ikke å bry deg om koder, du velger enkelt fra en nedtrekksmeny hvilken type artikkel det er.

Har du nettbutikk eller nettside på en annen plattform kan du høre med din leverandør hvordan du tilrettelegger dine artikler for featured snippet og rich snippet på en enkel måte. Alternativt kan du legge inn riktig kode selv.

Hvordan overbevise Google om å velge din artikkel eller produkt

Dette gjør du på akkurat samme måte som du gjør med dine artikler og produkter ellers. For øyeblikket skal vi se bort i fra alle andre deler av SEO enn den som har direkte med artiklene å gjøre.

Featured snippet og rich snippet hjelper deg å komme i posisjon 0 når du har godt innhold som er allerede optimalisert for Google. De forteller Google hva slags type nettside og artikkel Google “leser”. Strukturert data, som featured snippet og rich snippet er, forteller ikke Google tema i artikkelen eller gi kunden svar om produktet ditt. Det gjør du ved å skrive en god og informativ tekst.

Hvem passer featured og rich snippet for?

Strukturert data passer for bedrifter som vil ha bedre synlighet og vil skille seg ut fra konkurrenter. Det passer for nettbutikker som selger fysiske produkter. Og den passer også for nettsider og blogger som har en autoritet eller prøver å bygge autoritet i sin bransje og ønsker å skille seg ut.

Fordeler og ulemper med featured snippet

Featured snippet har både fordeler og ulemper. Fordelene er:

  • Du får større oppmerksomhet fra lesere og kunder ved at snippet skiller seg ut
  • Snippet ligger over plass 1 og tar større plass, som betyr at det er det første lesere og potensielle kunder vil se
  • Det viser autoritet og skaper tillit hos dine lesere og potensielle kunder og vil dermed mest sannsynlig føre til klikk inn

Ulemper:

  • Hvis Google trekker ut informasjon som vil gi leseren akkurat den h*n ønsker vil de ikke ha behov til å klikke seg inn.
  • Du kan faktisk miste noe av organisk trafikk (se grunnen over)

Utfordringen med featured snippet kan være færre klikk inn fordi Google viser mye av informasjonen fra artikkelen i utdraget. Og istedenfor at leseren klikker seg inn på artikkelen vil den kunne lese “det meste” i teksten som Google viser i featured snippet.

Min egen erfaring viser at det kun er fordeler ved å ha featured snippet og rich snippet. Organisk trafikk økte betraktelig på de artiklene som hadde featured snippet. Hvis du ser på featured snippet boksen så er det ikke mye informasjon som trekkes ut, men tilstrekkelig nok til å gi lesere og potensielle kunder lyst til å vite mer.

Ønsker du å motta tips rett i innboksen din kan du sette deg opp på “SEO-tips”-listen


Spread the love

You may also like

Leave a Comment