7 tips til å bli synlig på Google og treffe målgruppen

by Bli synlig på nett
0 comment
Spread the love

Det er ikke bare én ting som gjør at du bli synlig på Google for dine kunder og lesere. Men noen av de viktigste årsakene til at de finner deg på Google vil du finne under.

1. Lag en god overskrift

Overskriften er en av de viktigste delene av en artikkel. Denne, sammen med metabeskrivelsen og URLen, som du kan lese om lenger nede, er den eneste delen som synes for lesere og kunder uansett om de finner deg på Google eller FB. Når du skal lage overskrift skal du ha hovedsøkefrasen du har valgt i overskriften.

Ønsker du å lære hvordan du lager gode overskrifter som vil få lesere og kunder til å klikke seg inn kan du melde deg på mitt gratis minikurs om overskrifter.

gratis minikurs "Overskrift" med to bilder av pannekaker og reise

Klikk på bildet og lær å skrive uimotståelige overskrifter med gratis minikurs

2. Skriv leservennlig og Google-vennlig tekst

Din tekst skal gi lesere verdi ved å handle om det du lover i overskriften og å svare på det leseren eller kunden måtte lure på ifh søkeordet du har brukt. Men for å vise Google at din tekst er bedre enn konkurrentenes må teksten være minst like god som konkurrentenes teknisk sett. Se på lengden på teksten, antall lenker de har til artikkelen, strukturen med bilder og video.  Google er et sted du IKKE vil at innholdet ditt skal skille seg ut. Se på hva som ligger på side en og gjør som dem.

Tips: Les min artikkel hvordan du skal finne søkeord som din målgruppe bruker for å få mer trafikk fra Google

3. Bruk søkeord i teksten og mellomtitler

Mellomtitler er overskrifter på de forskjellege delene av artikkelen. Slik som du ser jeg har gjort her. I mellomtitlene kan du bruke en av de variasjonene av søkefrasen du bruker i teksten. Mellomtittel er som overskrift, skal beskrive hva avsnittet eller paragraf handler om og inkludere søkeord. Du trenger ikke å bruke hovedsøkeord i mellomtitler siden du bruker det i overskriften. Husk at brukervennlighet kommer først.

sjekkliste 8 strategiske steder du må plassere søkeord i teksten

Last ned gratis sjekkliste

Når du vet hva arikkelen eller innlegget ditt skal handle om velger du relaterte ord og fraser som dine kunder og lesere bruker på nett for å søke etter dette tema. For eks. hvis du skal skrive om mageøvelser folk kan gjøre hjemme kan du søke etter “hjemmetrening mage”, “magetrening hjemme” eller “core trening hjemme” på Google. Mens du skriver disse frasene vil Google gi deg relevante forslag som du også kan inkludere i dine tekster.

Når du har gjort dette velger du et av disse frasene som du vet er relativt utbdredt (nå må du tenke som din leser og kunde som søker på nett og ikke som deg selv som skriver artikkel og vet nøyaktig hva du skal skrive). Denne fraser du velger kaller jeg hovedsøkeord og denne skal plasseres på noen spesifikke steder i artikkelen slik at Google kan finne den og forstå hva innlegget ditt handler. I tillegg til denne frasen vil du bruke andre relevante ord som du nå har funnet på Google. Når du gjør det vil Google kunne matche din artikkel med det kunder og lesere søker på. Det viktigste stedet å ha søkeord i teksten er helt i begynnelsen. Google velger selv hva den vil vise under overskriften i søkeresultatene og det er derfor viktig at du optimaliserer de viktigste stedene i en artikkel.

I tillegg er dette viktig hvis du har lyst til å få featured snippet på din artikkel eller dine produktbeskrivelser.

4. Lenker

Det er flere grunner til at du skal bruke lenker. For å bygge autoritet til nettsiden trenger du lenker fra andre nettsteder som er i din nisje eller i en nisje som er relevant for ditt tema. Nettsidene skal være av god kvalitet og som du stoler på. Er det ingen som lenker til deg vil du ikke bygge autoritet som trengs for å ranke på Google.

Du må også lenke internt mellom dine egne innlegg og artikler for å hjelpe Google å crawle gjennom siden din for å forstå innholdet og relevansen.

Du må heller ikke glemme å lenke til andre nettsider i din nisje, både for å gi lesere mer verdi, men også for å vise Google at du er i samme kategori som disse sidene. For eks. skriver du om reise kan du linke til museumets side eller Tripadvisor. Dette er ikke konkurrenter, men autoritative sider i din nisje som har høy relevanse for ditt innlegg.

5. Metabeskrivelse

Metabeskrivelse eller snippet på engelsk er del nr 2 som synes på Google. Google søker ikke gjennom denne delen, men den er allikevel veldig viktig.

Når leseren eller kunder får din artikkel opp er det overskrift, metabeskrivelse eller en liten del av teksten og URLen som synes. Overskriften og metabeskrivelse gir en beskrivelse av hva artikkelen handler om og er de to delene som vil enten få leseren til å klikke seg inn eller gå videre. Hvis du inkluderer søkefrasen i metabeskrivelsen vil det både fortelle leseren hva artikkelen handler om, men også skape gjennkjennelsesmomentet. Dette er jo tross alt den frasen (eller en veldig lik en) de har brukt for å finne artikkelen på nett. Når Google ikke viser metabeskrivelsen viser den som regel første 1-2 setninger av teksten. Pass på at disse inkludlerer søkeord.

6. URL – din nettadresse

URLen er nettadressen til din artikkel. Denne skal ikke være lang og du bør fjerne alle unødvendige ord. For eks. så heter denne artikkelen “Hvordan du skal skrive for å tiltrekke deg målgruppen”, men URLen kan være “hvordan-skrive-artikkel-tiltrekke-målgruppen”. Google forstår at dette handler om det samme, uansett om du har med små ord eller ikke.

Det er spesielt nyttig å lage en kortere URL hvis overskriften er lang. I WP lages URLen ut i fra overskriften så ønkser du å endre URLen må du endre den manuelt.

7. Andre ting å huske når du skal skrive online artikler

Bruk et språk, ord og fraser som din leser eller kunde forstår. Husk hvem du skriver for – økonomi (fagfolk) eller en dame i gata som vil spare penger for å betale ned på lånet. Du må ha flyt i teksten. Hvis du ikke har det vil lesere klikke seg fort ut og det vil fortelle Google at din artikkel ikke vær relevant for tema leseren søkte på.

Bruk bilder i teksten og gjør de SEO-vennlige. Fyll alternativ tekst, bildebeskrivelse og bildenavn. Gjør det samme med video så langt det lar seg gjøre. I tillegg til å vises på Google kan du bruke link i bilder, ha en CTA – call to action, og gi lesere et avbrekk fra teksten. Vi skumleser mer enn vi leser. Og vi skroller. Ha en setning i bildebeskrivelse som er et poeng du prøver å forsterke.

Tips: Les mitt innlegg om Hvordan du kan bruke bilder for å bli synlig på Google.

Gi Google og leseren mulighet til å lese flere av dine artikler ved å koble artiklene sammen med lenker. Lenker mellom relevante artikler vil gi leseren mer verdi men også forlenge tiden på siden, som er et pluss i Googles øyne. I tillegg er det slik Google oppdager mer av innholdet ditt – ved å lese gjennom alle dine sammenkoblete artiklene.

Det viktigste du skal tenke på er hvordan du kan gi leseren og kunden mest mulig verdi med dine tekster, dine produkter og hele ditt økosystemet.

Last ned gratis sjekkliste med 7 steder du må plassere dine søkefraser/søkeord i teksten for å bli synlig på Google?


Spread the love

You may also like

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Les mer