5 tips til å bygge god SEO med mer strategisk innhold på nettsiden

by Bli synlig på nett
0 comment
Spread the love

Det er mange ting du må ha koll på når du driver din egen business. Finne innhold til nettsiden og sosiale medier er kun en av disse tingene. I dette innlegget vil jeg gi deg 5 enkle tips til ting du kan gjøre når som helst for å finne mer innhold til nettsiden. Det beste med disse tipsene er at du skal velge strategisk hva du skal skrive om, du skal bygge god innholds-SEO praksis og at innholdet du vil lage vil bli høystrelevant for dine lesere.

1. Bruk dine egne artikler

Se på artiklene du allerede har skrevet på nettsiden. Hvis du har en artikkel som får god trafikk velger du denne for å finne flere temaer å skrive om. Du skal velge en artikkel som genererer trafikk fordi dette er et tema som leserne dine allerede er interessert i og elsker. Siden du vet at du bør ha mellomtitler og avsnitter i teksten regner jeg med at du har det i artiklene dine.

Og hvis du ikke vet det bør du lese mitt innlegg om hvorfor du bør ha mellomtitler i artiklene dine. En av grunnene skal du bruke i dag.

Det du skal gjøre nå er å få mellomtitler til å tjene deg enda ett formål. Du skal nemlig bruke disse melomtitlene til å å lage flere artikler. Jeg kan for eksempel bruke mellomtittelen “Bruk dine egne artikler” fra dette innlegget og lage en ny artikkel om hvorfor du skal bruke mellomtitler. Nå jeg som jeg har to innlegg kan jeg koble disse sammen med lenker for en god SEO.

Har du ikke mellomtitler i artiklene dine, kan du bruke avsnitt isteden og lage artikler med tema du har i avsnittet. Prinsippet for å bruke avsnitter til å utdype et tema er det samme som for mellomtitler.

Får du ikke trafikk til nettsiden ennå kan du velge hvilken som helst artikkel, eller artikkelen med det tema du synes er morsomt og start med det.

5 lett tilgjengelige måter å finne innhold til bloggen

Vanskelig å finne innhold til nettsiden?

2. Brainstorming

Brainstorming kan høres kjedelig ut. Det er mulig at du til og med tenker at “jeg er jo ekspert på området mitt, har masse stoff om tema, og trenger ikke å brainstorme”. Men husk at vi skal nå tenke strategisk – for å bygge god SEO og for å gi lesere det de er mest interessert i.

Eksempel: Lisa har en generell artikkel om magetrening som får god trafikk der hun skriver litt om forskning på magefett, hvorfor man bør trene mage, hvilke helsefordeler det er ved det etc. Hvis hun tar for seg hver tema i dette innlegget og utdyper det kan hun lage mye mer innhold som er relatert for hennes leser. Hun kan skrive ett innlegg om hvilke øvelser som passer for ute- og innetrening for mage. Lisa kan skrive om hvilke matprodukter som er bra å spise når hennes leser skal redusere magefett. Hun kan lage ett innlegg om hvilke utstyr leseren trenger og som passer best i forhold til hvordan leseren liker å trene best (inne/ute, i sal, alene etc). Kanskje Lisa også kan lage et innlegg om klær og utstyr hun anbefaler der hun inkluderer affiliate lenker. Når Lisas lesere kjøper gjennom disse lenkene vil hun få provisjon.

Lisa har brukt et veldig populært tema hos hennes lesere og gitt dem masse informasjon om alt de kunne tenke seg når det gjelder magetrening, slik at de har best mulig utgangspunkt for å nå sine mål.

Braninstorming er den mest kreative og enkleste måten å finne innhold til nettsiden. Metoden er alltid tilgjengelig. Lag deg et tankekart, et tanketre, punkter eller det som fungerer best for deg.

5 lett tilgjengelige måter å finne innhold til bloggen

Brainstorming er den mest tilgjengelige og “enkleste” måten å finne mer innhold

3. Google

Gjør et googlesøk med de søkeordene og frasene som leserne dine ville ha brukt for å finne det du skriver. Se om det dukker opp noen konkurrenter på første side. Ikke gå på annonserte innlegg/ads og ikke på de største kjedebutikkene, men kun de som er dine reelle konkurrenter; andre nettsider og blogger. Skumles artiklene og se hva de har gjort – hvor lange de er, hvor godt besvarer de tema, har de bilder eller video? Skriv en bedre artikkel enn det dine konkurrenter har gjort. Se også hvilke mellomtitler de har brukt. Kan du skrive en artikkel basert på tema i disse mellomtitlene? Eller har de gitt deg en ide du ikke har tenkt på før? Og ikke minst, hvordan passer dette tema inn i det du skriver om?

Tips: Les min artikkel om hva dine lesere egentlig tenker når de bruker søkeord og søkefraser for å lære mer om hvordan din leser og potensiell kunde tenker når de bruker søkefraser på Google

Husk at du skal aldri kopiere! Du skal kun finne inspirasjon og du skal gi mer verdi til leserne enn det dine konkurrenter har gjort.

Hvordan finne mer innhold til bloggen

Google vil gi deg mange forslag

4. Facebookgrupper

Du kan bruke Facebook på samme måte som Google. Bruk søkefunksjon i grupper i din nisje og søk på “hjelp” og “hvordan”. Søk på hvert ord separat, ikke “hjelp + hvordan” samtidig. Når du søker på kun “hjelp” vil du få alle innlegg som inkluderer disse ordene og du vil også se hva folk trenger hjelp med. Kunne du skrevet om noe av dette som passer godt til det du skriver om? Hvis det er et spesifikt tema som går igjen kan du bruke “hjelp+tema” og søke på nytt. Da kan du hente mye informasjon om hva som er utfordringer med akkurat dette tema. Så kan du gjøre den samme prosessen med “hvordan+tema” og skrive artikkel om det.

5 lett tilgjengelige måter å finne innhold til bloggen

5. Video

Har du gått live eller laget en video om et tema kan du bruke videoen til å skrive en artikkel. Dette innlegget jeg skriver nå har det samme innholdet som video jeg har laget for Facebook. Noen liker å se, noen liker å lese og noen liker å høre. Ved å lage innhold i flere formater kan du inkludere flere leser og følgere. Og innholdet har du jo allerede, du må bare få det ned på papiret.

Det samme kan du gjøre med innlegg på sosiale medier. Hvis du har laget flere innlegg om et tema på Instagram eller Facebook kan du samle alt dette i en artikkel.

Du kan også gjøre det motsatte hvis du har en YouTube-kanal eller lage video/gå live på FB/IG. Har du en artikkel med flere tips innenfor samme tema kan du lage video av det. Du har allerede innholdet, men du må produsere det i et annet format.

Se video som jeg laget til Facebook om akkurat samme tema og med disse samme 5 tipsene. (Beklager bakgrunnen i video)

Du kan også bruke Instagram til å følge med på dine konkurrenter, se hva de snakker om og hva som engasjerer deres lesere. Siden de er konkurrenter så har dere noen av de samme leserne. Du skal ikke kopiere dine konkurrenter, men du skal se hva som engasjerer og ikke, hva leserne og følgerne responderer med, og skrive om disse temaene.

YouTube er åpen for alle og her trenger du ikke konto. Du må være medlem i de fleste gruppene på FB for å kunne bruke disse og du må ha en bruker på Instagram for å kunne bruke plattformen.


Spread the love

You may also like

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Les mer