Skriv lettleste blogginnlegg og artikler som blir synlige på Google

by Bli synlig på nett
0 comment
Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Du har skrevet et godt blogginnlegg med mye informasjon som du vet leserne dine vil ha. Men hvorfor er det ingen som finner de eller kommer forbi den første paragraffen? Oppbygging av blogginnlegget ditt, hvor lett eller vanskelig det er å lese det, kan være problemet.

Vi alle ønsker å skrive engasjerende innlegg og artikler som blir lest. Og det er faktisk ikke så vanskelig å ha en struktur som gjør at innlegget blir lettleselig, men også synlig på Google. Godt og verdifullt innhold skal alltid ligge i bunnen, men hvis artiklene ikke er synlige på Google vil ingen finne de. Så la oss se på hvordan du kan lage innlegg som vil både bli synlige på Google, men også holde dine lesere lengst mulig på bloggen.

1. En god overskrift

Overskriften er det første som dukker opp når lesere søker etter informasjon på nett. En god overskrift skal skape interesse og samtidig beskrive hva blogginnlegget handler om. Ikke fall for fristelsen til å lage en urelevant overskrift, men som får lesere til å klikke seg til bloggen. Overskriften som ikke har noe med innholdet å gjøre lurer dine lesere. Du ønsker ikke å gi dine lesere følelse av at de blir lurt. Det vil gjøre mer skade enn godt. Du får klikk på siden, ja, men lesere vil forlate bloggen like fort som de kom inn. Dette vil også vise Google at innholdet ditt ikke samsvarer med det lesere søker på og “gjemme” blogginnlegget langt ut på side 20 på Google. Du vil ikke miste lesere og du vil ikke havne på side 20 på Google. Her kan du få noen praktiske tips til overskriften:

  • Hold deg til 55 tegn (inkludert mellomrom) og akkurat under 10 ord
  • Ha et adjektiv (beskrivende ord), følelsesord (for eks. eksepsjonell, enkel, rask etc) eller et spørsmål i overskriften
  • Ha et tall hvis du lager en liste (for eks. 7 tips til..)

2. Lengde på blogginnlegget

For at blogginnlegget skal gi noe verdi må det ha innhold. Innhold som svarer på flest mulig av lesernes spørsmål. Det vil si at blogginnlegget bør være på mellom 1000 og 2000 ord, men dette vil selvfølgelig være avhenging av nisje. Lengden på et blogginnlegg som leserne synes er verdifullt vil få dem til å være på bloggen din litt lenger. Søkemotorer som Google liker blogginnlegg som gir leserne mest mulig informasjon om tema de har søkt på. På min reiseblogg Travelletters, og for så vidt her også er alle innlegg på ca 1200-2000 ord. Ser du at blogginnlegget blir lengre enn 3000 ord bør du dele innlegget, og lage to blogginnlegg istedenfor ett.

Last ned min gratis sjekkliste Hvordan skrive ett innlegg tilpasset en blogg eller et nettsted

3. Mellomtitler og avsnitt

Når du skriver et blogginnlegg på over 1000 ord bør du dele teksten med flere mellomtitler. Dette gjør at det blir mer luft i teksten og blogginnlegget blir lettere å lese. Dette er spesielt viktig med tanke på at over 50% av lesere bruker mobil. Antallet mellomtitler vil være avhengig av tema du skriver om. Mellomtitlene, akkurat som overskriften, skal beskrive hva avsnittet handler om. Bruker du tall i overskriften er det også viktig at du nummererer mellomtitlene. La avsnittene være på ca 5 setninger eller så blir de tunge å lese på mobil. Dette kan igjen føre til at leserne klikker seg ut.

Tekst "you got this" omringet av oppskjært sitroner, lime og appelsiner

Bruk bilder i teksten for å gjøre innlegget mer engasjerende og lettere å lese

4. Bilder, video og sitater

Det er viktig å ha bilder av god kvalitet som er også tilpasset til mobilskjerm. Bildene gjør blogginnlegget lettere å lese, men bildene bør også optimaliseres for Google slik at de kan hjelpe artikkelen til å bli synlig. Liggende bilder bør være i ca størrelse 1000×800 pixels. Stående bilder bør være ca 800×1200 pixels. Når det gjelder sitater så skal disse være relatert til innholdet, og deres oppgave er å forsterke et poeng i avsnittet. Sitatene bør også fremheves enten i en annen font, farge eller for eks. som en boks.

Et bilde kan si mer enn tusen ord, men du må fortsatt skrive blogginnlegget

Tips: Les mitt innlegg om hvordan du skal bruke bilder for å få flere lesere

5. Tekst

Når du skal skrive et blogginnlegg bør du tenke på at det skal være lett å lese. Bruk korte setninger. Kan du dele setninger i to? Hvis svaret er ja, så bør du gjøre det så lenge begge setningene kan stå alene uten å miste sitt budskap. Hvordan du velger å skrive kommer selvfølgelig an på skrivestilen din og hva du skriver om. Men så lenge dette skal leses på en skjerm så bør du gjøre dette så lett å lese som mulig. Ha alltid leseren i fokus uansett om du skriver om hageblomster, reise eller mat. Når du har skrevet ferdig ikke publiser blogginnlegget med en gang. La det ligge noen timer og kom tilbake til det. Du vil garantert finne noe å rette på. Det er også lurt å la en annen lese teksten for å få tilbakemelding på eventuelle skrivefeil og om det var lett å forstå det du prøvde å formidle.

Ønsker du hjelp til strukturen på selve teksten kan du bruke disse punktene:

  • Start med å beskrive utfordringen som innlegget skal ta for seg
  • Fortell hvilke resultater lesere kan forvente
  • Vis hvordan leserne kommer frem til løsningen
  • Konklusjon eller oppsummering
Et par solbriller som ligger på en stabel med bøker på en strand

Bildet i teksten bør forsterke et poeng

6. Oppsummering

Alle tekstene bør ha en avslutning. Det kan være en oppsummering med punkter eller et par setning for å oppsummere poenget og resultatet. Annen type oppsummering kan være konklusjon etter at du har besvart en del spørsmål i blogginnlegget. Det kan være oppsummering med dine anbefalinger. Og en av mine favoritter er en CTA – call to action, som for eks. gi leseren en freebie mot at du får deres e-postadresse.

7. SEO

Du har garantert hørt mye om SEO – search engine optimisation, eller søkemotoroptimalisering på norsk. Dette er et veldig omfattende tema som vi ikke skal gå inn på her. Men vi kan ta for oss to ting:

  1. Søkeord
  2. Intern og ekstern lenking

Søkeord er de ordene og frasene leserne bruker for å søke informasjon på nett. De er forskjellige fra bransje til bransje, i volum og antall klikk.

Tips: Les mitt innlegg om Hvordan bli synlig på Google og får flere kunder ved hjelp av søkeord

Hver gang du er ferdig med et innlegg bør du prøve å lenke fra dette innlegget til et av dine andre blogginnlegg, og visa versa. Husk at disse innleggene skal gi dine lesere noe verdi, men de holder også lesere lenger på siden. Lenkene er som en elv med mange utspring og som hjelper Google til å søke gjennom nettstedet ditt.

Tips: Les mitt innlegg om Hvorfor du skal linke til andre nettsteder og blogger

Vil du lære mer om SEO? Nå kan du melde deg på dagskurs som du kan ta når det passer deg.


Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

You may also like

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Les mer

error: Content is protected !!