Slik får du mer trafikk fra Google med gamle innlegg

by Bli synlig på nett
2 comments
Spread the love

Nye innlegg er som en ny telefon eller en ny bil. Når de kommer ut får de mye blest og oppmerksomhet, men etter en kort stund går de ned i verdi. Som med biler og telefoner som bør oppgraderes med jevne mellomrom til nyere modeller med mer funksjonalitet og brukervennlighet, bør også dine gamle innlegg oppdateres for å øke sin verdi. Jo flere lav-verdi innlegg har du jo lavere vil du ranke, og jo mindre trafikk vil du få fra Google.

Hva du skal gjøre med gamle innlegg for å ranke på Google

Når du oppdaterer innleggene dine vil du vise dine lesere at du bryr deg om dem ved å alltid ha tidsaktuell informasjon og fri for tekniske feil innlegg, som kan påvirke synligheten din på Google. Brukervenlighet er en stor del av SEO og innlegg som har alt på stell er viktig for synligheten.

Når du oppdaterer innlegg vil du forbedre din overall freshness faktor hos Google som betyr at du har up to date informasjon. Oppdatering av gamle innlegg vil hjelpe deg med å øke trafikk. Google har introdusert Freshness Factor algoritme for å sørge for at innleggene som ligger øverst er de mest ferske og aktuelle, og for å hindre at sider med gammelt innhold ikke kommer høyt opp.

Gamle innlegg vs nye innlegg

Slik forklarer Google sin Freshness Factor selv “Search results, like warm cookies right out of the oven or cool refreshing fruit on a hot summer’s day, er best when they are fresh“.

Vær klar over at et gammelt innlegg fortsatt kan komme høyere opp på listen til Google fordi “freshness factor” har noe med hvor oppdatert innholdet er – ikke hvor gammelt innlegget er.

Hva du må tenke på når du skal optimalisere eldre innlegg

Oppdater informasjon som endres ofte

Google ser spesielt på ting som URL adresser, informasjon om restauranter, hoteller, oversikt over bedrifter og arrangementer etc. Tenk på ting som generelt endrer seg fort.

Oppdater informasjon som gjelder hot topics

Hvis du skriver om hot topics – kjendiser, idrettsstjerner etc må du oppdatere innleggne ofte slik at leserne får alltid siste tilgjengelig informasjon.

Gjør “viktige” oppdateringer i innlegget

Det er viktigere å oppdatere teksten og informasjon enn bildene, alternativ tekst i bildene, metabeskrivelser etc. Google sier selv at innholdet som endres oftere blir rangert annerledes enn innholdet som er mer statisk.

Fortsett med å skaffe linker

Fortsett å få linker til innlegget. Freshness factor ser på hvor mange nye linker du har fått og hvor mange du har mistet. Hvis du fortsetter å få linker så viser det til Google at innholdet er fortsatt aktuelt.

Slik får du mer trafikk fra Google til dine gamle innlegg

Hvis du skal gjøre en ting for å booste trafikken til ditt gammelt innlegg så er det å fokusere på On-Page SEO, som er den enkleste og raskeste måten å optimalisere på. Hvert innlegg du skriver skal du skrive til dine lesere. Men hvert innlegg skal også inkluldere komponenter som gir signaler til Google om at innlegget skal rankes. Disse komponentene snakker samme språk som Google og vil hjelpe Google vise ditt innlegg høyere opp.

Trafikk fra Google for bloggere

Bestem hva du skal starte med

Finn gamle innlegg som allerede får trafikk fra Google og med forbedring kan komme mye høyere på rankingen. For å finne disse innleggene gå til Google Analytics.

  1. I Google Analytics går du til Brukeranskaffelse >Search Console >Landingssider
  2. Sett dato til de tre siste månedene (disse innleggene bør være minimum 6 mnd gamle)
  3. Sett listen til å vise 25 rader (eller hvor mange du vil ha)
  4. Velg Avansert (høyre hjørnet)
  5. I første felt på venstre side i rullemeny velger du “Inkluder”, velg så “Destinasjonsside” på den grønne knappen ved siden av og scroll ned til “Trafikk”. I denne listen velger du “Gjennomsnittligplassering”. På knappen ved siden av velger du “Større enn” og i feltet ved siden av skriver du tallet 10. Det du velger her er alle dine innlegg som ligger på plass 11 og nedover på Google.
  6. I feltet under klikk på “Legg til en dimensjon eller beregning”, dette vil åpne et nytt felt.
  7. Gjenta steg 1-4. På knappen “Større enn” velger du “Mindre enn” og setter tallet 21 i feltet ved siden. Nå velger du alle innlegg som ligger mellom plass 11 og 21, dvs innlegg som ligger på side nr 2 på Google og har derfor mulighet til å komme på side en med noen få endringer.
  8. Klikk “Bruk”

Nå har du valgt innlegg som ranker på side to og lavt på side en på Google. Vi skrev tallene 10 og 21 for å ta med de innleggene som ligger på lavere posisjon enn 10 men høyere enn 21. Hver side på Google viser kun 10 innlegg om gangen. Det er disse innleggene du må jobbe med. Vær OBS på at de tre øverste innleggene er mest sannsynlig de som står for det meste av trafikken din. Du bør endre de kun hvis du vet at de mangler noe, for eks informasjon som skal være up to date. Ikke gjør noen drastiske endringer av søkeord eller endring av URL. Ellers bør du tenke “If it’s not broken, don’t fix it”.

Det neste du skal gjøre er å klikke på hvert innlegg for å se hvilke søkeord Google viser ditt innlegg for. Søk selv på det som gir mest klikk og se om det ligger på første eller andre side på Google. Ligger det på første for det beste søkeord gjør du ingen endringer.

I juni 2023 vil Google Analytics bli erstattet av GA4. Det er mange fordeler med å sette opp GA4 allerede i dag

8 steg til et godt optimalisert innlegg for mer trafikk fra Google

1. Tittel/overskrift

Inkluder hovedsøkeord i tittelen/overskriften. Pass på at tittelen/overskriften har attribute Heading 1 (H1).

Tips: Les mitt innlegg om Hvordan lage uimtoståelige overskrifter som lesere vil klikke på

2. URL

Inkluder søkeordet i URL. Dette bør du gjøre for alle dine innlegg. Samtidig må du huske at hvis du får god trafikk og URLen inkluderer lignende søkeord bør du la være å endre det.

3. Tekst

Inkluder målrettet søkeord i de første 100 ordene av ditt innlegg. Bruk sekundære søkeord i resten av innlegget. Mellomtitlene skal være H2 (heading 2) og H3 (heading 3). Du kan inkludere en variasjon av målrettete søkeord i mellomtitlene. Ha luft i teksten mellom avsnittene.

Tips: Les mitt innlegg med 7 tips for å skrive lettleste blogginnlegg som Google og dine lesere vil elske

4. Linker

Link til dine andre innlegg som er relevante for tema i dette innlegget. Gå til dine andre innlegg og link til dette innlegget. Du bør sikte på å ha 2-3 interne linker til hvert innlegg. Dette hjelper Google å søke gjennom hele bloggen din. Prøv å inkludere inngående eksterne linker fra autoritære sider. Finn deg samarbeidspartnere i din nisje der dere kan hjelpe hverandre på veien til linkebygging.

5. Innhold

Ditt innhold skal være så on point som mulig i forhold til ditt hovedsøkeord. Hvis du skal skrive om restauranter i Oslo så bør det handle om kun det. Prøv å svare på alt dine lesere vil vite i forbindelse med dette tema. Innlegget bør være på minimum 1500 ord (nisjeavhengig) og det bør i hvert fall være lengre enn dine konkurrenters innlegg.

6. Multimedia

Inkluder bilder, video, infografikk eller annen form for multimedia for å holde leserne lenger på siden. Dette vil redusere Avvisningsrate og forbedre tiden på siden.

7. Bilder

Inkluder søkeord i bildeoverskriften (caption) og alternativ tekst. Gi bildene beskrivende navn og fjern alle img132.jpg.

Tips: Tar du bilder til din blogg selv kan du lese mitt innlegg om hvordan du skal ta fine bilder til bloggen uten å være fotograf. I innlegget har jeg intervjuet 3 fotografer som alle gir sine tre beste tips.

8. Metabeskrivelse

Inkluder hovedsøkeord i metabeskrivelsen og lag den så spennende som mulig men samtidig beskrivende. Du vil ikke ha klikk inn og rett ut fordi metabeskrivelsen er catchy. Du vil ha en metabeskrivelse som handler om ditt innhold men som får lesere til å klikke inn for å lese ditt innlegg.

Det kan ta litt tid å optimalisere ett innlegg. Du må muligens skrive om, legge til tekst, legge til bilder, lage flere paragrafer og avsnitt, gjøre mer research men det er slik du får trafikk. Og trafikk fra søkemotorer, der Google er den største av alle, er det mest bærekraftig på langsikt.

Tips: Les mitt innlegg om 5 SEO strategier du må bruke for å få trafikk fra Google

Dette innlegget kan du også få på PDF – Optimaliser dine gamle innlegg


Spread the love

You may also like

2 comments

Mette || reisebloggen urbantoglandlig 19. februar 2020 - 17:41

I innlegget – bestem hva du skal starte med: Kunne du mate meg med teskje angående punkt 1, på norsk. Har ikke energi til å finne starten, men vil gjerne 🙂

Reply
Alt Om Blogging 20. februar 2020 - 07:46

Hei, Mette! Jeg bruker Engelsk på min Google Analytics (siden jeg har flere blogger og det passer fint med engelsk) men jeg legger screenshot i innlegget ditt i Facebook gruppen 🙂 Det ser ikke ut som jeg kan legge ved bildet i kommentarfeltet her.

Reply

Leave a Comment