Dette er fordelene med Google Analytics 4

3 fordeler med å sette opp GA4 allerede i dag

by Bli synlig på nett
0 comment
Spread the love

I juni 2023 erstatter Google den gamle Google Analytics med Google Analytics 4 – GA4. Google Analytics 4 er annerledes, det ser forskjellig ut og det samler data etter andre kriterier enn det gamle Google Analytics gjør. Verktøyet fungerer for både nettsider og app, og rapporteringen er mer nøyaktige enn i gamle GA. Det er faktisk bare fordeler med GA4 når du først har lært deg å bruke verktøyet. Skal du bruke dine data til å justere og bygge bedriften, som du jo bør, er det på tide å sette opp Google Analytics 4.

3 fordeler med å sette opp Google Analytics 4 allerede i dag

GA4 gir større muligheter for markedslførere, er en bedre teknisk-sett, og gir små bedriftseiere bedre og mer brukervennlige rapporter. GA4 måler hele kundereisen og vokser med bedriftens behov. I tillegg er verktøyet mer GDPR compliant pga hvordan verktøyet måler brukerne. Om du skal gå over til GA4 er kanskje ikke noe spørsmål i seg selv, med mindre du vil bytte Google Analytics med et annet verktøy. Men vil du fortsette med Google Analytics er det flere fordeler for deg om du velger å ta i bruk det nye GA allerede i dag.

Infografikk med 3 fordeler til å sette opp Google Analytics 4 i dag

1. La Google Analytics 4 samle inn data allerede i dag

Selv om Google Analytics 3 vil fungere i nesten ett helt år til er det veldig lurt å sette opp GA4 allerede nå. Det vil gi verktøyet mer enn nok tid til å samle inn data samtidig som du fortsetter å få data fra gamle GA. Venter du til gamle Google Analytics legges ned vil du måtte starte å samle data fra null. Du vil ikke utsette din bedrift å stå uten innsikt for så å bruke måneder på å få informasjon. Det kan gi uheldige konsekvenser i form av mislykkede kampanjer, innhold som kundene ikke er interessert i og tapt inntekt.

2. Du får tid til å lære deg GA4

Å gå fra et kjent verktøy til noe nytt i tillegg til alt det andre du har å gjøre i bedriften er pain in the ass. Men uansett om du velger å fortsette å bruke Google Analytics eller gå over til nytt verktøy så legges Google Analytics 3 i juni 2023. Når du setter opp GA4 i dag vil du ha god tid til å sette deg inn i hvordan rapportene ser ut, hvordan kundereisen blir målt, hvordan du setter opp konverteringer osv. Du slipper å stresse neste sommer og bruke tid på å sette deg inn i GA4 istedenfor reise på ferie. Det tar deg ikke lang tid å sette opp dette verkrøyte og det vil spare deg for mye hodebry neste år.

3. Maskinlæring gir deg bedre innsikt

GA 4 bruker AI – kunstig intelligens til å lære trender og brukernes adferd. På denne måten kan det nye Analytics gi deg heads up når for eks kundene har gjort mye av en ting slik at du kan tilpasse deg det. Basert på hvordan GA4 ser brukerne har oppført seg kan verktøyet gi deg estimat på inntjening eller kundetap for eks.

Med maskinlæring er GA4 ikke avhengig av å spore brukerne ved hjelp av cookies. Dette er gode nyheter etter Schrems ii-dommen.

Det finnes eksperter som kan ta deg gjennom de tekniske fordelene. Jeg fokuserer kun på det du kan se og forstå, og kan bruke til å bygge bedriften i den retningen du ønsker. De fleste SEO eksperter er gode på enten teknisk SEO eller innholds-SEO, og alle kan litt om den delen de ikke er eksperter i. De fleste CMS – publiseringesverktøy, spesielt WordPress og Squarespace har god nok teknisk SEO i bunnen, slik at du kun kan fokusere på innhold.

Takk for at du leser SEO-bloggen. Følg meg gjerne på Instagram og Facebook (husk å svare på inngangsspørsmål).


Spread the love

You may also like

Leave a Comment