7 beste SEO tips for Shopify nettbutikk

6 steg til å forbedre SEO på Shopify nettbutikk

by Bli synlig på nett
0 comment
Spread the love

Shopify har lenge vært en av de mest populære plattformene for nettbutikker, men også en av de mer krevende. Da snakker jeg ikke om selve plattformen, men heller mulighetene til å drive trafikk til din nettbutikk. For som de fleste vil si seg enige om; mer trafikk = mer salg. Dessverre kan det være krevende å optimalisere en Shopify nettbutikk for organisk trafikk, og det er nettopp dette vi skal se nærmere på i dag.

Om du ønsker å oppnå mer målrettet trafikk til din Shopify nettbutikk, så bør du lese videre. 

7 tips til å få mer organisk trafikk til Shopify nettbutikk

SEO handler selvølgelig om flere ting, men et sted må du starte. Om du ønsker å skape mer organisk trafikk fra Google til nettbutikken din, anbefaler jeg at du starter med å implementere disse stegene.

1. Lag en god struktur på nettbutikken

Noe mange glemmer når de skal lansere en nettbutikk er at sidene må organiseres på en ryddig måte. Her kommer en logisk og kundevennlig struktur inn som et viktig hjelpemiddel. Ved å lage en systematisk inndeling av sidene dine vil Google vite hvilke nettsider som henger sammen, men også hvilke nettsider som bør prioriteres i søkeresultatet. Dette kan sørge for at en kategoriside (samleside for like produkter for eks. såper eller kjoler) om produkter havner høyere enn tilfeldig utvalgte produkter søkemotoren indekserer. 

2. Bruk søkeord

Dette kan kanskje virke som en selvfølge, men god bruk av søkeord er ofte noe man glemmer på en nettbutikk. En god nettbutikk tilbyr nemlig ikke bare produktinformasjon, men også innhold av høyt kvalitet – og dette byr på en unik mulighet til å bruke søkeord. Bruk den nødvendige tiden på å finne relevante søkeord for dine produkter og lag innhold som kan treffe disse effektivt. 

Det er også verdt å nevne at det finnes en rekke enkle søkeord-verktøy du kan bruke. 

3. Optimaliser nettbutikken for mobil

Google estimerer at så mye som 70% av trafikken på nett kommer fra mobile enheter. Dette betyr at kriteriene for hvilke sider Google promoterer tar utgangspunkt i dette. Her kommer optimalisering av nettbutikken din for alle type enheter inn som en viktig del av strategien. Du bør så tidlig som mulig ha en mobilversjon klar, så kan du heller finpusse nettleser versjonen senere. Heldigvis kan Shopify enkelt tilpasses mobile brukere, så dette bør være et enkelt steg å ta.

4. Lag en god brukeropplevelse

Ettersom kunden verken kan prøve eller ta på produkter h*n handler på nett, må brukeropplevelsen være så enkel som mulig. Du bør planlegge stegene du vil kunden skal ta så nøye som mulig, og sikre at alle steg fungerer underveis. Her anbefaler jeg at du bruker A/B testing og gjennomfører en rekke prøvekjøringer for å sikre at ikke kundene opplever unødvendige komplikasjoner underveis. 

Experiences are more important than products now. In fact, experiences are products.
Brian Solis

5. Hastighet

Ingenting er mer irriterende enn en nettbutikken som ikke lastes opp fort nok. Hastighet kan være en stor grunn til at at nettbutikk mister kunder underveis i kjøpsprosessen. Pass derfor på at du har et webhotell som er plassert nærmest den aktuelle målgruppen. Dette vil gjøre det mulig å optimalisere hastigheten på nettsiden din, noe som igjen sikrer en bedre brukeropplevelse. 

6. Bruk visuelle virkemidler

De færreste av oss orker lese gjennom en hel nettside med kun tekst når vi skal handle noe på nett. Derfor bør du bruke visuelle medier som bilder og video (som jeg gjorde tidligere i innlegget). Bilder og video hjelper også nettbutikken og produktene å vises på Google. Gjør det enkelt for brukeren å finne ut hva produket handler om, og bruk appellerende bilder når du skal beskrive produkter. 

7. Lag en god produktbeskrivelse

Når potensielle kunder klikker seg på produktet er det viktig at du har beskrevet produktet på en god måte. Jo mer du kan beskrive produktet jo lettere det er for kunden å ta en avgjørelse om produktet er noe for dem. Produkttekst gir deg også mulighet til å plassere aktuelle søkeord i teksten. Det kan også være god ide å lenke til produkter som kan være en god match og kan kombineres. På denne måten kan du øke salget, som er det viktigste, men også tiden i nettbutikken som kan hjelpe deg å komme høyere opp på Google.

Følg meg for flere SEO tips på Instagram, Facebook (husk å svare på inngangsspørsmål) eller få søkemotoroptimalisering tips rett inn i inboksen din 👇🏻


Spread the love

You may also like

Leave a Comment