10 ting å vurdere når du skal velge hva din blogg skal handle om

by Bli synlig på nett
0 comment
Spread the love

Det er mye snakk om å velge nisje, spisse deg ned og vite hvem din målgruppe er. Alle roper på det. Men har de rett?

Nisje er en liten del av et marked. En nisje består av et homogent gruppe som har et veldig spesifikt behov. Nisjens størrelse avhenger av markedet og betalingsviljen er gjerne høyere enn i mass-market.

Men er det allikevel noe for deg? Hva om du har en business som har flere målgrupper? Er du da ikke nisjet/spisset nok?

Da vil jeg forsikre deg om at du kan ta det helt med ro. Du kan fint serve flere forskjellige grupper i samme marked. Hvis jeg bruker meg selv som eksempel så har jeg to målgrupper – de som vil starte en blogg og de som allerede har en blogg og vil drive den profesjonelt. Jeg fokuserer ikke på en spesifikk ting, for eks SEO, FB, IG etc, men skriver om alle aspekter av det å drive en blogg som en business. Hadde jeg kun skrevet om SEO for veganbloggere hadde det vært et veldig spesifikt område i et markedet og dermed en nisje.

en skrivepult med lampe, Mac, notatbøker, mobil, briller, blomster og bilde med ord

Hva skal du blogge om?

Det er derfor det er viktig at du ikke henger deg opp i at du skal finne din nisje når det kan like gjerne være at du faktisk opererer i et stort marked men med differensierte (forskjellige) produkter og målgrupper. Her skal jeg gi deg 10 ting å tenke over når du skal velge din nisje eller marked.

1. Hva slags online presens skal du ha

Hvordan skal du være synlig på nett? Du kan ha en blogg og være på alle sosiale medier. Men du kan også kun starte med Facebook eller Instagram uten å ha en blogg. Du kan ha en youtube kanal og du kan kun (nesten) bruke stories på Instagram. Det er mange alternativer. For å hjelpe deg på veien kan du tenke på hva du vil gjøre for dine fremtidige lesere og følgere. Men du må også vite eller finne ut hva dine lesere ønsker.

Det er 3 grunner til at vi følger noen på nett og leser blogger

  1. Vi ønsker å bli underholdt
  2. Vi ønsker å lære noe
  3. Vi ønsker å bli inspirert

Videre kan du tenkte at vi går på SoMe (sosiale medier) for å bli underholdt og vi søker online etter kunnskap. Når det gjelder inspirasjon så er det veldig overlappende.

2. Skal du velge nisje eller marked?

Et marked er et stort området og kan være alt fra reise, mat, trening, opplæring, sosiale medier og alt mulig. Mens nisje er et lite hjørnet av et marked der du server en veldig homogen (lik) gruppe som har et veldig spesifikt problem. For eks. hvis du skal ha en kunnskapsblogg for lærere vil du ha informasjon som passer alle lærere eller kun de som har matte for 1-4 klasse?

Du kan også differensiere deg i et stort marked, som vil si at du har et produkt som dekker flere grupper, eller flere produkter som dekker flere grupper. For eks. så kan du ha kunder som ønsker å starte eller har online business. Disse kundene er veldig forskjellige og avhengig av hvor i prosessen de er kan du lage flere produkter for å dekke disse gruppene. Du opererer i ett og samme marked men med forskjellige målgrupper og produkter.

Hvis du vurderer å nisje deg ned så tenker du kanskje hvorfor du skal velge kun en liten del av et marked – da får jo du ikke så mange lesere. Men slik må du ikke tenke. Er det et stort marked så kan nisjen inneholde relativt mange kunder/lesere. I tillegg er betalingsvilje som regel høyere enn i stormarkedet. Det kan (men ikke nødvendigvis) være lettere å ta din plass og være synlig siden du skal nå færre mennesker enn i stormarkedet. Du vil fremstå som ekspert på ett området og du vil bygge autoritet og lojalitet hos dine lesere og følgere mye fortere. Samtidig kan det være vanskelig å ta plass i nisjen hvis konkurrentene er godt etablerte med trofaste følgere og et godt produkt.

3. Praktiske tips til hvordan du skal velge nisje

1. Passion

Hva brenner du for? Hva har du passion for? Du må vite at det tema du velger å blogge om er noe du kan blogge om i 10 år til. Dette vil også henge med navnet du skal velge til din blogg.

Hvis du vil skrive om mamma-livet med småbarn bør du tenke på at dette vil forandre seg i takt med at barna blir eldre og med det vil kanskje også ditt publikum forandre seg. For eks. så er det verdt å tenke tanken: “leser folk med store barn blogger?”. Jeg sier ikke at de ikke gjør det men jeg ønsker at du skal gjøre en analyse nå. Det er bedre å starte riktig fra dag en enn å gjøre om på hele konseptet ditt senere.

2 par føtter står på bakken foran et skrift Passion led us here

Bruk din passion og ekspertise som tema på bloggen

2. Kunnskap

Har du kunnskap om tema? Det kan hende dette er noe du har jobbet med lenge, har hatt som hobby i mange år eller noen du synes er veldig spennende og som du ønsker å formidle videre. Du må undersøke markedet ved å søke på Google og de største sosiale medier etter tema. Er det stor eller liten interesse for din kunnskap? Klarer de som skriver om dette dekke alle hull eller kan du bidra med noe som er bedre, lettere eller raskere å lære, eller formidle på en annen måte?

en åpen bok med bokstaver i luften

Har du god kunnskap om noe som du kan lære bort?

3. Inntjening eller muligheter til å vokse

Ser nisjen stor nok for at du skal kunne vokse eller tjene penger? Du må selvfølgelig selv avgjøre hva du ønsker for din blogg. Men uansett om det er å tjene penger eller bare å lære noe bort gratis så må nisjen være stor nok. Med det mener jeg at det må være et minimum av interesserte i temaet ditt. Du må ikke forveksle dette med at ekspertene sier at “du trenger ikke mer enn 100 perfekte kunder” for å tjene penger. De har rett. Men det de mener er at disse 100 perfekte/ideelle kundene er de som vil hjelpe deg med å ta din business til next level. De blir dine ambassadører og vil “skaffe” deg nye kunder. Makes sense?

Du må også undersøke om folk er villige til å betale for en løsning for sine “problemer”. For eks. hvis ingen var villig til å kjøpe Instagramkurs så ville ikke det florert av folk som selger det.

pengestabler med spirende planter på

Er det mulighet for å vokse eller tjene penger?

Du må tenke på om du skal velge en nisje eller et market selv om du ikke ønsker å tjene penger på din blogg. Det må fortsatt finnes en del interesserte i ditt tema som du kan treffe gjennom SEO eller på sosiale medier. Finnes det få folk som er interessert i det du har å tilby så må du velge noe annet å skrive om, lete bedre eller tenke helt annerledes, for eks synergier og samarbeid med andre.

3. Finn din målgruppe

Du har garantert hørt snakk om målgruppe. Dette har vært en trend akkurat som med nisje lenge. Men dette er også viktig. Du må definere din/dine målgrupper for å kunne treffe de. Du må jo vite hva de liker, hvor de henger online, hva de sliter med, slik at du kan treffe dem der de er og med den løsningen de ønsker, slik at de igjen kan få et bedre/letter hverdag (eller hva det er de måtte ønske å få ut av din blogg).

Du lurer kanskje på hvordan du skal finne din målgruppe og hvordan du skal finne hva de sliter med? Ja, det er jo ikke lett, spesielt hvis du er akkurat i startfasen. I begynnelsen er vi alle vår egen målgruppe. Du har jo funnet løsningen på et problem du har, som du vil tilby andre som har samme problem. Så du er jo på en måte din egen ideelle kunde. Og har du allerede lesere eller følgere på SoMe kan du faktisk spørre dem.

en gruppe mennesker som sitter på gulvet og snakker sammen og ler

Du må finne hvem som trenger det du skal skrive om. Finn dine mennesker

I begynnelsen brukte jeg meg selv som kundeavatar men etterhvert som jeg begynte å få følgere så har jeg faktisk spurt mine lesere om jeg kunne intervjue dem. Og det var mange som var villige til å hjelpe meg. Folk liker å hjelpe. Ikke vær redd for å spørre selv om det er veldig rart og skummelt med de første intervjuene. Noter ned alt de sier, ordrett, og gjør helst opptak, slik at du senere kan bruke som språk og ord som dine lesere bruker. Hvorfor? For at dere skal snakke samme språk!

4. Er det et marked for det du skal blogge om?

Hvordan skal du finne ut om det er behov for ditt produkt, om markedet er attraktivt å gå i? Du må velge noen ting, kriteria du må se på.

  1. Finnes det et udekket behov som du kan dekke med ditt produkt eller din kunnskap? Finnes det noen produkter som dekker behovet delvis? Vil ditt produkt kunne løse problemet fortere, lettere, bedre?
  2. Er det muligheter for å tjene penger, vokse, segmentere (flere målgrupper og flere produkter)? Er det nok interesserte, lesere eller følgere? Er det mange konkurrenter og er det noen sterke konkurrenter som gjør det bedre enn andre?
  3. Er det et attraktivt marked der det vil komme inn flere konkurrenter i løpet av kort tid? Er dette et mettet marked som ikke vokser så mye?

Tips: Finn ut om det er marked for det du vil skrive om gjennom FB-grupper. Du bruker samme metode for å finne mer innhold til bloggen.

en jente holder to baller med No og Yes på i hver sin hånd

Finnes det noen der ute som trenger det du skal skrive om?

Det er kanskje mye å tenke på når du skal “bare” starte en blogg. Men jeg vil at du skal starte riktig fra dag en og ikke finne ut etter et halvårs hardt arbeid at du er utbrent eller vil starte helt på scratch fordi du ikke tenkte over det som var lurt og ikke gjorde en liten research. Om du starter din blogg denne uken eller neste uke har vel ingenting å si?

5. Vil du kunne skrive om temaet om 10-20 år?

Som jeg nevnte tidligere er det lurt å tenke på at det du skal skrive om kan du skrive om i en del år fremover. 20 år er kanskje litt å ta i og vi utvikler også mens vi går, så det er ikke sikkert du vil skrive om det samme tema om 20 år. Men poenget er at du skal skrive om noe som du ikke blir lei av eller som går ut av mote om 6 måneder. Da rekker du aldri å få lesere eller tjene penger. Blogging er en jobb som det tar tid å få til uansett hva mange mener. Du får ikke trafikk og kan slutte i jobben din om 6 måneder og i hvert fall ikke om du ikke gjør alt riktig fra dag en.

en gammel mann holder en lommeur i hånda

Vil du kunne skrive om dette tema om 10 år?

6. Vil du kunne tjene penger på dette?

Hvis du ikke ønsker å tjene penger på bloggen din kan du hoppe over dette avsnittet.

Mange av oss starter med blogg fordi vi vil ha utløp for våre følelser og erfaringer. Slik startet jeg min reiseblogg. Men jo mer jeg blogget og søkte online jo mer fikk jeg ønske om å gjøre dette til noe mer profesjonelt. Jeg skriver fortsatt om mine reiseerfaringer men i en struktur som gjør det enklere for leseren å bruke mine tips og lage sin egen perfekte tur.

Tips: Les mitt innlegg om 3 strategier du må jobbe med samtidig hvis du vil tjene penger på bloggen

Jeg tjener penger på affiliate marketing (passiv inntjening) og jeg har skrevet mange artikkel for utenlandske online reisemagasin. Om målet er å tjene penger på din blogg så bør du søke på nett og se om noen i bransjen gjør det. Det kan være å skrive for andre bloggere, ta inn sponset innhold, ha reklame, affiliate inntjening, lage kurs eller produkter, gi opplæring etc.

En haug med dollarsedler

Er det noen som er villige til å betale for dine fremtidige produkter?

7. Vil du kunne skalere businessen?

Hvordan skal din blogg vokse? Da mener jeg ikke at du skal få flere og flere lesere. Jeg mener hvordan skal du forvalte dine lesere for å ekspandere din business. Vi alle trenger flere ben å stå på. Det kan være at du lager medlemsportal der folk betaler en sum hver måned så lenge de er medlemmer eller at du lager en opplæringsportal. Hva med fysiske produkter eller online produkter, arrangere seminarer i samarbeid med andre i din bransje? Det bør finnes muligheter til å vokse hvis du ønsker at din blogg skal være noe mer enn bare din private dagbok.

to hender holder en spire

Vil det være mulig for bloggen å vokse eller utvide?

8. Er det mulig å inngå partnerskap og samarbeid?

Kjenner du noen som skriver om det samme som du har tenkt å skrive om? Kanskje vedkommende er kun på IG/FB og du har kun blogg og dere kan samarbeide om innholdet? Vi er sterkere sammen og det er veldig sjeldent at man skriver om akkurat de samme tingene på akkurat den samme måten. Jeg samarbeider med flere reisebloggere både i Norge og utlandet. Det sier jo seg selv at jeg ikke har vært over alt i verden. Men når mine følgere ber meg om tips til destinasjoner jeg ikke har vært i, bruker jeg mitt nettverk til å hjelpe dem. Og jeg har vært på turer med flere bloggere der vi skriver om samme destinasjon og de samme tingene vi har gjort. Men resultatet blir alltid forskjellig. Det er hvordan du er, hvem du er og din måte å formidle på som tiltrekker dine følgere – ikke glem det!

to menn hopper i tandem

Det er viktig å finne noen å samarbeide med

9. Hvor lang tid vil det ta å bli synlig i markedet?

Hvor lang tid det vil ta for deg å bli synlig i det markedet du går i vil være avhengig av flere ting. Det vil blant annet være avhengig av antall bloggere som skriver om det samme, antall lesere som er interessert i ditt tema, hvor fort du kan bygge relasjoner med dine lesere/følgere, og hvor fort du lærer deg SEO.

Sandur med rennende sand og en mann med paraply i uret

Vil det gå lang tid før du kan bli synlig?

10. Gjør research

Sett deg i dine leseres sko. Hva ville de søkt etter om de ville søkt etter dine produkter? Bruk disse frasene på Google og se hva som dukker opp. Søk etter konkurrenter og se hva de skriver om og hvordan de gjør det. Søk på Facebook etter grupper som snakker om det problemet du skal løse for dine lesere. Finnes det interesse for løsninger og er folk villige til å betale for det? Meld deg inn og sjekk hvilke spørsmål folk stiller, se etter udekket behov. Dette er noe du vil fortsette med å gjøre selv etter at du har blogget en stund. Facebookgrupper vil deg ideer til innhold men også manglende produkter i markedet.

Analyserapporter

Gjør en undersøkelse før du starter

Du har jo bare lyst til å begynne å skrive med en gang, det forstår jeg. Men jeg vil at du skal gjøre ting riktig med en gang enn å endre på alt senere.

Trenger du hjelp med å starte bloggen din riktig fra dag en kan du melde deg på mitt kurs “Start en blogg på 5 dager”


Spread the love

You may also like

Leave a Comment