8 tips til hvordan du skal velge et godt navn og domene til bloggen

by Bli synlig på nett
0 comment
Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Det er kjempegøy at du har bestemt deg for å starte en blogge eller et nettsted. Det er så mye å tenke på og jeg kan forstå at hodet ditt går helt rundt. Jeg husker jeg hadde det slikt selv. Du er overveldet og du vet nesten ikke hvor og hvordan du skal begynne. Jeg vil bare si med en gang at denne læringsprosessen kommer til å fortsette, fordi det er alltid noe nytt å lære, og det er det som er så gøy. Så pust med magen og la meg forklare deg hva du skal fokusere på.

8 tips til å velge et navn til bloggen

Denne bloggen har fokus på at du skal bli synlig på Google. Derfor ønsker jeg at du har det i bakhodet når du lesere alle mine innlegg.

Å velge et godt navn til nettstedet er veldig viktig, men også noe stressende. FORDI du ikke vet hva som er viktig å tenke på. Navnet skal beskrive det du skal skrive om, det skal være søkbart for Google og andre søkemotorer, det skal være enkelt å huske og skrive, og det kan, eller ikke, være begrensende. Forvirret? Mye å tenke på? Absolutt! Men med denne guiden vil du være mye tryggere til å velge det navnet som vil passe til akkurat din blogg eller nettsted.

Mange ord på fargerike lapper som representerer kaoset ved hvordan det er å velge blogg og domenenavn

1. Eget navn som bloggnavn

Det går an å bruke ditt eget navn som bloggnavn. Har du allerede bygd et nettverk og har trofaste følgere på sosiale medier, eller skal skrive for bransjen der du har allerede skapt deg et navn, da bør du vurdere ditt eget navn som domenenavn til bloggen. Hvis ditt navn allerede representerer ditt brand så kan dette være en god ide. Eksempler på dette er Anna Rasmussen (som var mamma til Michelle før) og Erna Solberg. Velger du eget navn og skal ikke skrive fagartikler, så forventes det av dine lesere at du gir mye av deg selv fordi det er du som er produktet. Dette kan være på godt og vondt. Ditt private navn blir eksponert for alle og enhver. Klarer du å være personlig uten å dele privat informasjon?

2. Nisjenavn som bloggnavn

Jeg anbefaler å velge et navn som skal gjenspeile det du skal skrive om – din nisje. Vær litt kreativ og tenk litt utenfor boksen. Ikke kall din blogg for “Annas blogg” eller “Bloggen til Anna”. Tenk på å inkludere noe i navnet som folk søker på. For eksempel så heter denne bloggen Bli synlig på nett og allerede ut i fra navnet får du en viss ide hva denne handler om. Min reiseblogg heter Travelletters (denne startet jeg på engelsk og derfor har bloggen et engelsk navn) og du skjønner at dette har noe med reisebeskrivelser å gjøre.

Det er mye vanskeligere å velge et kreativt navn enn å bruke sitt eget navn, men tro meg, du kan få mye igjen for det. Ved valg av nisjenavn bør du være så spesifikk som mulig. Hvis du vet at du kun skal blogge om Oslo, så inkluder Oslo i ditt bloggnavn og domenenavn. Hvis du tenker at du starter med Oslo og vil utvide til storbyer i Norge eller Norge generelt bør ikke bloggnavnet inneholde ordet Oslo, da det blir for snevert. Jeg vil anbefale å ha et så spesifikt navn som mulig som lesere og kunder kan assosiere seg med og forstå momentant hva din nisje eller marked er.

3. Hvem skriver du for

Tenk hvem du vil skrive for. Dette er veldig viktig. Hvis du, for eks., skal du skrive for helsepersonell så bør du bruke språk og ord som er lett gjenkjennelig for helsepersonell. Hvis du skal skrive om samme tema, men du retter deg mot forbrukere som ikke jobber med helse og medisiner så bør du bruke ord og uttrykk som “vanlige” folk forstår. Tenk også på alder på dine lesere og hvilke ord de bruker.

starte en blogg, domene, hvordan lage blogg, hvordan velge bloggnavn

4. Velg et enkelt bloggnavn

Uansett om du skal bruke ditt eget navn eller velge et som er tilpasset det du skal skrive om, MÅ du ha et navn som er enkelt for leserne å huske og enkelt å stave. Har du har et veldig spesielt navn og ønsker å bruke det kan det være litt utfordrende både mtp på lesere, men også Google. Prøv å tenke om du kan forenkle navnet eller kombinere navn med bransje hvis du velger å gå for et spesielt navn. Det er superviktig at folk klarer å taste inn bloggnavnet ditt uten å gi opp.

Eksempel på kombinasjon av navn med bransjenavn er Annispølsemakeri.no. Anni heter egentlig Anni Kristine Byskov. Anni har kombinert deler av navnet sitt med det hun driver med.

Om det er mulig så bør du prøve å inkludere søkeord i navnet. Søkeord er de ordene lesere skriver på Google når de skal søke på noe. For eks. når du søker på oppskrifter med kjøttdeg så skriver du “middag med kjøttdeig”. Både middag og kjøttdeig er søkeord hver for seg, men det kan være enklere å komme opp på Google når det er riktig kombinasjon.

Brainstorming er et verktøy som kan brukes for å få fram ideer og kan være et godt hjelpemiddel hvis du ikke finner et godt blogg eller domenenavn. Ingen forslag er for dumme, her skal alt med. Sett av 30 min og skriv ned alle ideene du kommer opp med på et ark. Når du har gjort det se om det er noe som skiller seg ut, kanskje kombinasjon av to ord passer godt sammen. Det viktigste er enkelhet, forståelse av hva navnet formidler og lengde på navnet. Enkelt, kort og beskrivende for leseren.

starte en blogg, domene, hvordan lage blogg, hvordan velge bloggnavn

5. Velg et kreativt bloggnavn

Tenk at navnet skal også gjenspeile deg og din personlighet. Skal du skrive om alvorlige tema så må du spesielt være obs på det. Lek med dine ideer fra brainstormingen. Søk på ordene du har valgt til å ha i navnet og sjekk hva som kommer opp i søk. Ikke bruk noen tegn i navnet, ikke bindestrek og ikke underscore/underline (ingen bindetegn). Jo enklere navn du velger jo lettere er det for dine fremtidige lesere å huske og for Google å “lese”.

6. Få hjelp fra din heiagjeng

Når du har gjort unna brainstormingen og sitter igjen med noen få navn bør du be noen, som du vet heier på deg, se på navnene sammen med deg. Det er en ting at det kan være forståelig for deg hva ditt navn prøver å forklare, men det er ikke sikkert leserne dine forstår det. Da er det fint med et par nøytrale øyne. Når du velger det ideelle navnet ikke skrot de andre foreløpig. Disse vil du kanskje trenge når du skal sjekke om navnet ditt er ledig for kjøp. Når du tenker på et navn til bloggen bør du også tenke på hvordan dette navnet vil passe i sosiale medier. Ikke minst må du sjekke om dette navnet er ledig på de sosiale mediene du planlegger å være på.

7. Sjekk dine konkurrenter

Gjør et Googlesøk på navnene du kan tenke deg å bruke. Se hva som kommer opp. Dette er mest sannsynlig dine konkurrenter. Unngå å velge et navn som er for likt med det dine konkurrenter har. Samtidig skal det være nisje- eller markedrelatert. Navnet til din blogg bør være søkebart.

8. Domenenavn

Jeg anbefaler at du blogger på eget domene. Du vil eie din blogg selv og ikke ha det på en gratis plattform der du må gi fra deg navnet ditt hvis du skulle flytte til eget domene senere. Å være på eget domene gir deg muligheter for inntjening på bloggen, hvis dette skulle være målet. Skriv det bloggnavnet du har valgt og søk med .no For eks. hagefryd.no Vil du nå til internasjonal publikum og vil skrive på både norsk og engelsk, eller .no ikke er ledig, prøv .com Får du ønsket ditt på første forsøk så kjøp navnet med en gang. Hvis favorittnavnet er opptatt, gjenta prosessen til du finner ønskelig kombinasjon.

Hvis du skal blogge på norsk anbefaler jeg at du sjekker proisp.no Hos Proisp kan du både finne domene, få webhotell og de har veldig bra support, i tillegg til å være veldig rimelige. Bruker du denne koden S8JJJ5SZ vil du få 3 måneder gratis webhotell og jeg vil få tilsvarende beløp i refusjon på mine kostnader i forbindelse med driften av denne nettsiden.

Andre ting å tenke på når du skal velge blogg- og domenenavn

Hvis du har sosiale medier med et navn som du også kan bruke som bloggnavn og som passer alle kriteriene nevnt her, så er du klar for å kjøpe domene, hvis navnet er ledig. Har du ikke sosiale medier og vet at du ønsker å være synlig på SoMe (sosiale medier) så bør du sjekke om ønsket bloggnavn er ledig på de plattformene du vil være på. Når du skal velge hvilke SoMe plattformer du skal være på, så bør du her også tenke på hvor leserne dine befinner seg. Det er ikke noe vits i å være på Twitter hvis ingen av leserne dine er der.

Det siste, men kanskje noe av det viktigste – DU må assosiere deg med ditt bloggnavn. Du må like det og føle at dette navnet representerer deg. Du og dine lesere er de viktigste aktørene.

Oppsummert er det dette du bør huske på:

  • Eget navn eller nisjenavn
  • Hvem dine lesere er
  • Enkelt, kort og kreativt
  • Få noen til å se gjennom dine navnforslag
  • Domene
  • SoMe – Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, Pinterest, LinkedIn.

Neste steg er å starte selve nettsiden og her er det 13 ting du må vite før du skal starte en blogg eller et nettsted

BLI MED PÅ MITT GRATIS KURS DER DU SKAL STARTE EN BLOGG PÅ 5 DAGER. 


Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

You may also like

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Les mer

error: Content is protected !!