5 enkle ting du må gjøre for å jobbe produktivt

by Bli synlig på nett
0 comment
Spread the love

Har det noe å si om du setter deg mål, om du lager en plan og om du følger planen? Ja. Ingen kaos-markedsføring, ingen tilfeldige innlegg uten rød tråd, ingen forvirrede følgere og lesere.

Hvorfor skal det bety noe? Fordi det vil spare deg mye tid. Når du får mer tid til rådighet vil du kunne bruke den på aktiviteter som hjelper bloggen din å vokse.

5 ting som hjelper deg med å være produktiv

Det er mange gode vaner du som blogger bør ha, som for eksempel en takknemlighetsøvelse jeg lærte av Tony Robbins. Denne går ut på at hver morgen når du våkner skal du si høyt tre ting du er takknemlig for. Det vil sette deg i et positivt mindset. Men dette er ikke en konkret vane som vil hjelpe bloggen din å vokse eller deg til å være produktiv.

vaner, være produktiv, blogg, sette mål for bloggen

1. Sette mål

Du har hørt det før. Og du vet at dette er en god vane. Mål er endestasjonen for året. Du har et startpunkt og en endestasjon og masse du skal gjøre mellom disse stasjonene. Du er lokfører på dette toget. Har du ikke kontroll på dørene vil ikke toget gå. Har du ikke personell på toget ditt, vil ikke toget gå. Du skal skrive ned alle oppgavene du trenger å gjøre for å frakte businessen din til endestasjonen.

Men vet du ikke hvor du skal så kommer du deg ikke dit. Og da kan du ha så mange oppgaver du vil, du kommer deg ikke nærmere endestasjonen. Skal du til Trondheim men kjører mot Kristiansand? Det er jo utrolig dumt. Vil det ikke være kjipt å bruke tid og energi på å surre rundt på Oslo S eller kjøre i helt feil retning? Derfor er det viktig at du setter deg mål. Derfor er det viktig at du bestemmer deg for hvor du vil og skal. Du skal sette mål kun en gang i året og du har ikke råd til å ikke gjøre det. Men har du ikke gjort det ennå så bruk min gratis arbeidsbok og sett dine mål idag. Bruk noen dager på å tenke godt gjennom hvor du vil og skrive ned alt på papir. Husk at målene skal være SMART men også inspirerende, motiverende og lette. Hva jeg mener med “lette” forklarer jeg mer om i arbeidsboken.

2. Juster målene underveis

Du vet toget ditt som skulle til Trondheim men dro til Kristiansand? Det hadde vært bra å oppdage at du var på feil bane når toget var i Asker, eller? Selvfølgelig, det ville vært det beste. Derfor skal du sjekke målene dine hvert kvartal. Tidsintervallet på 3 måneder gir deg mulighet til å se progresjon og i god tid til å snu hvis ting går skeis. Samtidig er det for kort tid til at du kan føkke opp for mye. Du kan bruke min gratis arbeidsbok over til å justere dine mål. Et lite tips er å tenke at dine lesere og kunder kommer tilbake fra sommerferien med ny pågangsmot og energi. De er så klare for det du måtte gi dem av verdi. Så sett i gang.

vaner, være produktiv, blogg, sette mål for bloggen

Målene dine er ikke skrevet i stein. Juster dem etter behov

3. Planlegg hva du skal gjøre – handlingsplan

Hvorfor skal du planlegge? Du må jo vite når du skal sjekke at du har kontroll på dørene på toget ditt? Det hjelper ikke å sjekke det når du er underveis og det ikke er noe hjelp å få på neste stasjon hvis du ikke har kontroll. Det er heller ikke noe vits i å sjekke dørene hvis du ikke bruker dem på hver stasjon, for det er bortkastet tid og energi. Husk at du skal innarbeide gode produktivitetsvaner.

verktøy som hjelper deg å blogge, verktøy for bloggere, blogging verktøy

To-do liste

Alle oppgavene du skal gjøre skal være knyttet til de målene du har satt deg for året. Jeg bruker en litt annerledes to-do liste. Hver gang jeg skal planlegge uken så skriver jeg ned ALLE oppgavene jeg har, både business-relaterte og private. Så gir jeg dem en prioriteringsrekkefølge og setter dem i kallenderen etter denne rekkefølgen. Jeg noterer klokkeslett og tidsforbruk for hver oppgave i kalenderen. Så få deg en kalender der du har klokkeslett ferdig trykt.

Tips: Trenger du hjelp med å finne hva du skal skrive om kan du lese artikkel om 5 strategiske måter å bygge innhold

  1. Skriv ned alle oppgavene du må gjøre i løpet av uken. Alt fra middagslaging til bretting av tøy, til å skrive et blogginnlegg
  2. Lag en prioriteringsliste over ting du bør/må gjøre – hvis du MÅ vaske tøy idag så gi det en 1, hvis du MÅ poste på Instagram idag så gi det en 1
  3. Gå gjennom alle 1ere og sette dem i kalenderen under den datoen du skal gjøre disse oppgavene.
  4. Sett dem i kalenderen på et klokkeslett du skal gjøre dem. Hvis det tar deg 1 time å lage og spise middag og du setter det i kalenderen på kl. 17:00 så skal neste oppgave settes på kl. 17:00
  5. Husk å legge inn pauser. Noen ting tar lengre tid og noen ganger skjer livet.
  6. Skriv alle oppgavene i prioriteringsrekkefølge til listen er tom.

Nå har du en god oversikt over din uke og ser om det er noe mer du  kan gjøre i løpet av uken eller om du må flytte noe til neste uke.

Uten handling er målet ditt kun en drøm

3. Sosiale medier

Jeg har et elsk/hat forhold til sosiale medier. Jeg elsker alle muligheter det gir for relasjonsbygging, branding og salg. Men jeg hater det for den tiden jeg bruker der. Forrige uke hadde jeg spørsmål på Instagram om hvilke vaner grundere hadde for å begrense tidsforbruk på sosiale medier. Det var noen som gikk igjen.

  1. Sett i kalenderen på klokkeslette når du skal bruke SoMe. Sett også hvor lenge du skal være på plattformene.
  2. Bruk Instagram og Facebook kun i pausene fra dine andre oppgaver.
  3. Bruk SoMe kun i forbindelse med din egen posting, hvis du poster hver dag. Logg deg på 5 minutter før du publiserer et innlegg for å varme opp din konto. Vær aktiv i 10 minutter etter publiseringen og så er du ferdig. Poster du ikke hver dag se punkt 1 og 2.

Nøkkelordet med tidsforbruk på Instagram og Facebook er PLANLEGGING.

Du vet alle de oppgavene du skal gjøre for å komme deg fra Oslo S til Trondheim? Sosiale medier er en av disse oppgavene. Du skal jo være synlig på både Instagram, Facebook og YouTube.

blogginnhold, sosiale medier, lage innhold på instagram, lage innhold på facebook

4. Følg din egen plan

Når du våkner på morgenen start med å fortelle deg selv tre ting du er takknemlig for. Gjør dette hver dag. Det motiverer hjernen din og lærer den å fokusere på det positive. Og så når du skal begynne arbeidsdagen MÅ du følge din to-do liste. Ikke gjør noe som ikke står der. Ikke start dagen med å sjekk e-post, ikke gå på SoMe hvis det ikke er på planen på dette tidspunktet, ikke sett på vask osv. Gjør du dette vil du fort oppdage at klokken er 10:00 og du har ikke gjort en dritt, unnskyld språket.

5. Mat og aktiv pause

Du må følge pausene du har satt i kalenderen og du må få i deg både mat og hvile. Det er en grunn til at alle skoleøkter har en varighet på 45-50 minutter. Etter det er ikke hjernen din så produktiv mer og det går saktere. Det går også sakte hvis du er sulten. Skal du gå i gang med en stor oppgave pass på å ha med noe frukt, nøtter eller mellombar som du kan trøkke i deg hvis du ikke vil bli avbrutt. Men det er viktig at du tar deg en pause og lar hjernen få påfyll. Og mat og bøy og strekk er suverene ting for å få tankene til å begynne å flyte igjen.

vaner, være produktiv, blogg, sette mål for bloggen

Bruk pausene dine aktivt. Her kan du sjekke SoMe og legge igjen 5 kommentarer på andre sine kontoer eller svare dine følgere. Bruk 20 minutter til bevegelse og trening. Hør en podcast mens du spiser eller se på en video for å lære noe.

Noen av disse rutinene, som målsetting, skal gjøres sjeldent, mens andre skal du gjøre daglig. Men setter du ikke mål vil du ikke kunne jobbe målrettet og da blir det blir vanskelig å være produktiv hver dag.

Tips: Vil du lese mer om målsetting kan du lese mitt innlegg om hvorfor og hvordan du skal sette mål for bloggen din

Du kan lagre dette innlegg på Pinterest til senere bruk ved å klikke på pinen


Spread the love

You may also like

Leave a Comment