Det er kjempegøy at du har bestemt deg for å starte et nettsted. Det er så mye å tenke på, og at du velger riktig domene er faktisk ganske viktig. Skal et domene være navnet ditt eller ha søkeord? Eller har det ingenting å si så lenge det er lett å huske? Jo, det har faktisk noe å si at du velger et godt domenenavn til din fremtidige nettside.
Å velge et navn til nettsiden
Dette nettstedet du er på nå handler om SEO og hvordan du skal bli synlig på Google. Derfor ønsker jeg at du har det i bakhodet når du lesere alle mine innlegg.
Å velge et godt navn til nettstedet er veldig viktig, men også noe stressende. FORDI du ikke vet hva som er viktig å tenke på. Navnet skal beskrive det businessen handler om, ditt hovedprodukt på en måte. Navnet skal også være søkbart på Google og andre søkemotorer. Navnet skal være enkelt å huske og skrive, og det kan, eller ikke, være begrensende. Forvirret? Ikke vær det! Med denne guiden vil du være mye tryggere til å velge det navnet som vil passe akkurat ditt nettsted.
1. Eget navn som nettsidenavn
Det går an å bruke ditt eget navn som nettsidenavn. Har du allerede bygd et nettverk og har trofaste følgere på sosiale medier, eller skal skrive for bransjen der du har allerede skapt deg et navn, da bør du vurdere ditt eget navn som domenenavn. Hvis ditt navn allerede representerer ditt brand så kan dette være en god ide. Eksempler på dette er Erna Solberg. Velger du eget navn og skal ikke skrive fagartikler, så forventes det av dine lesere at du gir mye av deg selv fordi det er du som er produktet. Dette kan være på godt og vondt. Ditt private navn blir eksponert for alle og enhver. Klarer du å være personlig uten å dele privat informasjon?
2. Nisjenavn som nettsidenavn
Jeg anbefaler å velge et navn som skal gjenspeile det nettsiden skal handle om – din nisje. Vær litt kreativ og tenk litt utenfor boksen. Ikke kall din blogg for “Annas blogg” eller “Bloggen til Anna”. Tenk på å inkludere noe i navnet som folk søker på. For eksempel så heter denne bloggen Bli synlig på nett og allerede ut i fra navnet får du en viss ide hva nettsiden handler om. Min reiseblogg heter Travelletters (denne startet jeg på engelsk og derfor har bloggen et engelsk navn) og du skjønner at dette har noe med reisebeskrivelser å gjøre.
Det er mye vanskeligere å velge et kreativt navn enn å bruke sitt eget navn, men tro meg, du kan få mye igjen for det. Ved valg av nisjenavn bør du være så spesifikk som mulig. Hvis du vet at nettsiden skal handle kun om Oslo, så inkluder Oslo i ditt nettsidenavn og domenenavn. Hvis du tenker at du starter med Oslo og vil utvide til storbyer i Norge bør ikke ordet Oslo være en del av navnet. Det blir for snevert. Jeg vil anbefale å ha et så spesifikt navn som mulig som potensielle kunder kan assosiere seg med og forstå momentant hva din nisje eller marked er.
3. Hvem er din kunde
Tenk hvem du lager nettside for. Dette er veldig viktig. Hvis du, for eks., skal skrive for helsepersonell så bør du bruke språk og ord som er lett gjenkjennelig for helsepersonell. Hvis du skal skrive om samme tema, men du retter deg mot forbrukere som ikke jobber med helse og medisiner så bør du bruke ord og uttrykk som “vanlige” folk forstår. Hvis du skal velge å bruke faguttryk i navnet er dette spesielt viktig. Tenk også på alder hos din målgruppe og hvilket språk de bruker.
4. Velg et enkelt nettsidenavn
Uansett om du skal bruke ditt eget navn eller velge et som er tilpasset det du skal skrive om, MÅ du ha et navn som er enkelt for folk å huske og stave. Har du et veldig spesielt navn og ønsker å bruke det, kan det være litt utfordrende både mtp. på potensielle kunder, men også Google. Prøv å tenke om du kan forenkle navnet eller kombinere navn med bransje hvis du velger å gå for et spesielt navn. Det er superviktig at folk klarer å skrive inn nettsidenavn riktig uten å gi opp.
Eksempel på kombinasjon av navn med bransjenavn på ett nettsted er Annis pølsemakeri. Domenet til Annis pølsemakeri er “bare” pølsemakeri.no. Anni heter egentlig Anni Kristine Byskov. Anni har kombinert deler av navnet sitt med det hun driver med.
Du kan ha forskjellige navn på nettsiden og domenet. Se Annis pølsemakeri
Om det er mulig så bør du prøve å inkludere søkeord i navnet. Søkeord er de ordene lesere skriver på Google når de skal søke på noe. For eks. når du søker på oppskrifter med kjøttdeig så skriver du “middag med kjøttdeig”. Både middag og kjøttdeig er søkeord hver for seg, men det kan være enklere å komme opp på Google når det er riktig kombinasjon.
Brainstorming er et verktøy som kan brukes for å få fram ideer og kan være et godt hjelpemiddel hvis du ikke finner et godt nettside og domenenavn. Ingen forslag er for dumme, her skal alt med. Sett av 30 min og skriv ned alle ideene du kommer opp med på et ark. Når du har gjort det se om det er noe som skiller seg ut, kanskje kombinasjon av to ord passer godt sammen. Det viktigste er enkelhet, forståelse av hva navnet formidler og lengde på navnet. Enkelt, kort og beskrivende for målgruppen.
5. Velg et kreativt nettsidenavn
Tenk at navnet skal også gjenspeile deg og din personlighet. Skal du skrive om alvorlige tema så må du spesielt være obs på det. Lek med dine ideer fra brainstormingen. Søk på ordene du har valgt til å ha i navnet og sjekk hva som kommer opp i søk. Ikke bruk tegn i navnet, ikke bindestrek og ikke underscore/underline (ingen bindetegn). Jo enklere navn du velger jo lettere er det for dine fremtidige kunder å huske og for Google å “lese”.
6. Få hjelp fra din heiagjeng
Når du har gjort unna brainstormingen og sitter igjen med noen få navn bør du be noen, som du vet heier på deg, se på navnene sammen med deg. Det er fint at navnet du vurderer er forståelig for deg, men det er ikke sikkert utenforstående ser det samme. Da er det fint med et par nøytrale øyne. Når du velger det ideelle navnet ikke skrot de andre foreløpig. Disse vil du kanskje trenge når du skal sjekke om navnet ditt er ledig for kjøp. Når du tenker på et navn til nettsiden bør du også tenke på hvordan dette navnet vil passe i sosiale medier. Ikke minst må du sjekke om dette navnet er ledig på de sosiale mediene du planlegger å være på.
7. Sjekk dine konkurrenter
Gjør et Googlesøk på navnene du kan tenke deg å bruke. Se hva som kommer opp. Dette er mest sannsynlig dine konkurrenter. Unngå å velge et navn som er for likt med det dine konkurrenter har. Samtidig skal det være nisje- eller markedrelatert. Navnet til nettsiden din bør være søkebart, aka noe folk søker på og som handler om tema du skal skrive om.
8. Domenenavn
Jeg anbefaler at du har nettsiden på eget domene. Du vil ikke ha en nettside på en gratis plattform, som for eks. blogg.no. Du bør eie ditt eget domene. Å være på eget domene gir deg muligheter for inntjening og du slipper å ha navnet til gratis plattform som en del av domenenavnet ditt.
Vil du nå internasjonal publikum og vil skrive på både norsk og engelsk, kan du gå for .com. Hvis du vet at du skal ha større trafikk fra Norge enn utlandet bør du gå for .no.
Hvis du skal ha nettside på norsk anbefaler jeg at du sjekker proisp.no. Hos Proisp kan du både finne domene, få webhotell og de har veldig bra support, i tillegg til å være veldig rimelige. Bruker du denne koden S8JJJ5SZ vil du få 3 måneder gratis webhotell og jeg vil få tilsvarende beløp i refusjon på mine kostnader i forbindelse med driften av denne nettsiden.
Andre ting å tenke på når du skal velge nettside- og domenenavn
Hvis du har sosiale medier med et navn som du også kan bruke som nettsidenavn, og som passer alle kriteriene nevnt her, så kan du kjøpe domene, hvis navnet er ledig. Har du ikke sosiale medier og vet at du ønsker å være synlig på SoMe (sosiale medier) så bør du sjekke om ønsket navn er ledig på de plattformene du vil være på. Når du skal velge hvilke SoMe plattformer du skal være på, så bør du også her tenke på hvor målgruppen din befinner seg. Det er ikke noe vits i å være på Twitter hvis ingen av kundene dine er der.
Det siste, men kanskje noe av det viktigste – DU må assosiere deg med navnet til din fremtidig nettside. Du må like det og føle at dette navnet representerer deg. Du og din målgruppe er de viktigste aktørene.
Trenger du hjelp til å starte en bedriftsblogg eller en nettside som blir synlig på Google ikke vent med å ta kontakt