Enten du er en lokal bedrift med fysisk kontor eller butikk, eller online bedrift bør du bli funnet på nett. Potensielle kunder bruker Google med en tanke i hodet og det er å tilfredstille sine behov for informasjon eller kjøp. Det vil si at dine potensielle kunder bevisst leter etter ditt produkt, enten du selger fysiske produkter, digitale produkter eller tjenester.
Det finnes to måter å bli synlig på Google på – SEO og annonser.
- SEO – Søkemotoroptimalisering betyr organisk trafikk (gratis)
- Annosering – Google Ads -er betalt markedsføring online. Du betaler dog per klikk (ppc)
Synlighet på Google – SEO står for søkemotoroptimalisering. Det betyr at du setter opp nettstedet og lager alt innhold med målet om at det skal bli synlig på Google. SEO betyr organisk trafikk; gratis trafikk i motsetning til annonser der du betaler for å få klikk.
Det er ingen tvil at ved å være verdens største og mest brukte søkemotor tiltrekker Google seg mange brukere daglig. I følge oberlo.com hadde Google vanvittige 89,3 milliarder besøk i desember 2021. Tallet er selvfølgelig lavere for Norge, men det viser at det er stort potensiale for å tiltrekke mange kunder.
Bør alle bedrifter benytte SEO?
De fleste bør bruke SEO i sin markedsføring. Men det finnes nisjer som har minimalt med søk på Google. Befinner du deg i en sånn nisje bør du fokusere på andre måter å bli synlig på. Du kan sjekke om nisjen din er “på Google” ved å søke på din nisje selv og se hvor mange sider som kommer opp.
SEM – søkemotormarkedsføring
Søkemotormarkedsføring har SEO i bunnen og betyr at du lager optimalisert innhold med salg i tankene. Har du søkbar nisje, men har produkt som ingen vet eksisterer (som iPhone i sin tid), skal du bruke Google til å tiltrekke deg kunder som leter etter en løsning som du tilbyr. Når de lander hos deg kan du lede dem strategisk gjennom innhold til det nye produktet ditt.
Hvordan jobbe med SEO?
Det finnes flere typer innhold som du kan ha på nettsiden.
- Eviggrønt innhold som vil gi deg stabil trafikk gjennom hele året
- Sesongbasert innhold der trafikken vil variere gjennom året
Eviggrønt og sesongbasert innhold gjelder både produkter, tjenester og artikler.
SEO er ingen quick fix. Det kan ta tid å bli synlig på Google. Hvor lang tid det vil ta vil være avhengig av alder på nettsiden din, hvor godt optimalisert nettsiden er, hvor mye godt og relevant for kunden innhold du har og konkurransen i ditt marked. I tillegg er SEO en langsiktig strategi som kan gi trafikk i mange år, i motsetning til annonsering som er en kortsiktig strategi.
SEO handler i større grad om å forstå hva søkeren som skriver søkeord på Google ønsker hjelp til. Din jobb er å lage innhold som kan hjelpe denne søkeren med å løse hens utfordring. Dette kan være enten med ditt produkt eller dine tjenester.
For at Google skal ha mulighet til å finne din bedrift på nett trenger Google at du lager innhold. Google bruker innholdet ditt for å forstå hva bedriften og nettsiden handler om og hvordan du kan hjelpe de som søker. Uten innhold har Google ingen knagger å henge ting på.
Når du forstår hva søkeren vil ved å bruke søkefrasen hen bruker vil du også kunne gi hen riktig produkt. Og dette vil øke salget. Bruker du “feil” søkeord vil du få trafikk, men ingen konvertering, fordi du ikke klarer å tilfredstille søkerens behov.
Akkurat som at SEO er ingen quick fix er det ikke bare en ting du kan gjøre for å bli synlig på Google. Det finnes selvfølgelig hjelpemidler som SEO-plugins hvis du har nettsiden på WordPress. Men det viktigste du kan gjøre for å bli synlig på Google er enten å engasjere SEO-konsulent som kan SEO-optimalisere nettsiden og innholdet for deg eller sette deg ordentlig inn i faget.
Google My Business
Lokal bedrift
Er du en liten lokalbedrift så bør du jobbe med lokal SEO og også sette opp Google business profil. Setter du opp Google business profil og dine konkurrenter ikke gjør det, vil Google prioritere å vise deg. Med lokal SEO optimaliserer du innholdet og nettsiden for søk med stedsnavn og lokasjon. For eks. indisk restaurant på Lillestrøm. Den viktigste fordelen til lokal SEO kontra Google business profil er at du vil komme opp med søk uansett hvilken søkemotor folk bruker. Google business profil funker kun når potensielle kunder bruker Google til å søke.
Google business profil kan du bruke som hvilken som helst sosiale medier-plattform. Her kan du skrive artikler, legge ut arrangementer, rabatter, produkter du vil fremheve, og be kundene om å gi deg tilbakemelding. Alt dette vil gjøre at andre potensielle kunder kan raskt få et overblikk over hvem du og bedriften er.
Online bedrift
Selger du produkter eller tjenester online så bør også du sette opp Google business profil. Du kan gjerne droppe å ha lokasjon i tekstene på nettsiden. For online bedrifter er det ekstremt viktig å være synlige på Google. Fordi de ikke kan bli oppdaget tilfeldig på gata.
Se for deg dette: En ny iskrem-kiosk med de deiligste isene har åpnet i nabolaget. Den eneste utfordringen var at veien til kiosken var nesten ubrukelig slik at det var vanskelig å komme frem. Etter noen måneder måtte kiosken med verdens deiligste iskrem legges ned.
I dagens online verden vil ikke bedrifter overleve uten SEO. Du kan selvfølgelig betale for annonsering, men uten troverdighet og et kjent for kundene navn er vi skeptiske til å klikke. Hvis du ligger på første side på Google og har en annonse over det igjen kan det virkelig skape magi for businessen din. Første side på Google gir deg autoritet og skaper tillit i kundenes øyne, men det finnes flere måter å få kunder på.
Tips: Les case study om hvordan en liten bedriften innen helsebransjen økte traffiken med 247%
Ønsker du å få forståelse for hva SEO handler om anbefaler jeg å ta kurset “SEO enkelt forklart”