Hvordan få flere kunder til online bedrift

9 måter å få flere nye potensielle kunder til din business

by Bli synlig på nett
0 comment
Spread the love

Hvordan få flere kunder til bedriften? Det er det store spørsmålet.

Alle har lyst til å flere kunder og de færreste har lyst til å drive med oppsøkende salg. Hvis du har en online bedrift bør du utnytte mulighetene som online markedsføring byr på. Her er 9 måter du kan tiltrekke deg nye kunder.

1. SEO – søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering betyr at du setter opp nettsiden og lager innhold på en måte som gjør at du kan få kunder og leads fra Google. Det finnes over 200 forskjellige kriterier som til sammen bestemmer om du blir rangert høyt opp på Google. Og allikevel det viktigste du skal tenke på er ikke Google, men din kunde og hens behov. Gjennom ditt innhold skal du vise at du har erfaring i tema du snakker om, du har ekspertise og autoritet. Slik bygger du tillit. SEO er første steg til å tiltrekke deg flere kunder. Dette verktøyet vil gi deg langsiktige og varige resultater som betyr at kunder kan finne ditt innhold i mange år.

Tips: 5 ting du kan gjøre for å forbedre brukeropplevelsne og SEO på nettsiden.

2. PPC – annonsering på Google

PPC – pay per click – er annonsering på Google. Det heter pay per click fordi du betaler kun når noen klikker på annonsen. PPC er en kortsiktig strategi og kan være greit å bruke for å skape litt gjenkjennelse hos potensielle kunder. Fordelen med PPC er at du kan få kunder selv om du er helt i oppstartsfasen og ikke opparbeidet deg autoritet i markedet. Ulempen med PPC er at så fort du skrur av annonsering blir du usynlig igjen.

3. SEM – søkemotormarkedsføring

Optimaliser nettsiden din for søkemotorer og få flere kunder fra Google og andre søkemotorer. Som en del av denne optimaliseringer bør du lage innhold som er både optimalisert for søk på Google, men også for de forskjellige stegene i kundereisen. Kundereisen består av fem deler:

  • Skape gjennkjennelse – ofte gjennom SoMe, annonsering, video ol
  • Være søkbar – gi kunden mulighet til å finne deg online
  • Ditt omdømme – gjennom dine artikler, tilbakemeldinger fra tidligere kunder, anbefalinger
  • Konvertering – kjøp fra nettside, app, evt butikk
  • Lojalitet – hva skjer etter at kunden har kjøpt (ble forventningene innfridd)

Ikke alle kunder som kommer til nettsiden er klare for å kjøpe og det er viktig å pleie kundene i de forskjellige stegene i kundereisen, slik at du kan lede dem til det steget du ønsker.

hvordan få flere kunder med SEO

4. Sosiale medier

Sosiale medier er et fantastisk verktøy for å bygge brand, men også få kunder. SoMe gir deg mulighet til å vise menneskene bak bedriften. Vi kjøper tross alt av mennesker og ikke av bedrifter. Sosiale medier gir deg også en unik mulighet for å bygge ditt omdømme og skape gjenkjennelse.

Visste du at sosiale medier kan indirekte hjelpe deg med SEO – synlighet på søkemotorer?

Når du deler innhold på for eks. Facebook eller LinkedIn kan dine kunder dele det videre. Jo flere delinger jo sterkere online signal til Google at innholdet som deles er verdifult for dine kunder. Det vil gjøre at innlegget som deles vil få høyere plassering på Google.

5. Annonsering på sosiale medier

Med smart annonsering på sosiale medier kan du få flere kunder. En god måte å gjøre det på er å annonsere en verdifull freebie/optin som gjør at folk setter seg på e-postlisten din mot at de kan laste ned freebien. En annen fordel med annonsering på sosiale medier er at du kan bygge gjenkjennelse til din bedrift.

hvordan få flere kunder med sosiale medier

6. Tidligere kunder

Den største tillitserklaring til din bedrift er når dine tidligere kunder anbefaler deg til nye kunder. At en som har brukt deg før går god for deg fjerner med en gang en del barrierer og steg i kundereisen, og gjør veien til et kjøp kortere. Tidligere kunder kan anbefale deg gjennom jungeltelegrafen, men også ved å legge anmeldelse på GBP – Google profilen din.

7. Influencer-markedsføring

Du kan også bruke ditt nettverk eller influensere til å anbefale dine produkter. Brukere du influensere er det viktig å tenke på hva som er målet med kampanjen – bygge gjenkjennelse eller levere salg. Jo “større” inlfuenser jo færre salg da de ofte har midre personlig kontakt med sine følgere. Større influensere kan allikevel gi deg større synlighet. Microinfluensere kan gi deg mer salg fordi de har ofte mer spisset publikum og større tillit. Men fordi de har færre følgere blir synlighet ikke så stor som hos større influensere. Se hvordan jeg laget kampanje for Germany Tourism på min reiseblogg.

Det viktigste å passe på her er at du og influenser deler målgruppen.

8. Affiliate marketing

Affiliate marketing betyr at du bruker andre til å selge dine produkter. Når noen lenker til dine produkter og folk kjøpe gjennom denne lenken får den som har lenket til produktet en liten andel av salget. Dette er litt som influenser markedsføring; pass på at målgruppen tilsvarer din, eller så blir det lite salg.

9. Bruk ditt nettverk

Bruk nettverket ditt til å være med på en felles live der du kan gi seere verdifull informasjon om dine tjenester og produkter. Vær med på et arrangement der du kan snakke om ditt tema eller skriv et gjesteinnlegg hos samarbeidspartnere.

Uansett hvor og hvordan du skal markedsføre deg for å tiltrekke deg flere kunder må du tenke på en ting; kunden og hens utfordringer. Dekk deres behov gjennom godt innhold som er optmalisert for Google og du vil automatisk bygge autoritet og vise ekspertise.

Ønsker du å lære mer om synlighet på nett, hvordan tiltrekke deg flere kunder, ta være på eksisterende kunder, innholdsstrategier og alt om online business blir gjerne med i e-postklubben 😍👇🏻


Spread the love

You may also like

Leave a Comment