SEO står for søkemotoroptimalisering. Med inntog av ChatGPT og andre AI som kan produsere tekst og koder på forespørsel har mange lurt på hva det betyr for SEO. Betyr det at SEO og Google, og andre søkemotorer vil dø?
Nei, det betyr at SEO og digital markedsføring vil tilpasse seg. Det betyr at vi som brukere av søkemotorer vil også søke annerledes enn før. Denne utviklingen har egentlig foregått i lang tid. Før brukte vi mer “avkuttet” språk for å tilpasse oss søkemotorer da vi Googlet. Nå stiller vi spørsmål isteden som for eks. Hvordan plante epletre, Når er det best å plante epletre, Hvor mye koster epletre osv.
Hva er SEO?
SEO står for Search Engine Optimization – søkemotoroptimalisering. SEO gjør at du synes på Google, helst høyt på side én. Det finnes mange søkemotorer som Google, Bing, Yahoo, Kvasir, Ecosia og mange andre. Men det er Google som er den største. Det betyr at du ikke har råd til å ikke synes på Google. Det viktigste for Google er å ha fornøyde brukere. Og det får Google når den klarer å matche brukerens søke-forespørsel med innhold. Og det er her SEO kommer inn. For at Google skal kunne matche din nettside med det potensielle kunder søker på, må nettsiden din være søkemotoroptimalisert.
Når du skal optimalisere nettsiden for søkemotorer må ha god struktur og navigasjon på nettsiden og du må lage kvalitetsinnhold som hjelper dine kunder. Men uten at Google forstå hva nettsiden handler om og hvem målgruppen er vil du ikke rangeres høyt. Og for at Google skal forstå hva nettsiden handler slik at den kan vise nettsien til de som søker må du ha god SEO.
SEO nytt i 2023
Det nye i SEO 2023 er egentlig ikke så nytt og jeg har snakket om det lenge. Det viktigste du kan gjøre er å lage innhold for brukere. Hva ønsker de å vite når de bruker et søkeord eller en søkefrase? Hvor lett er det å finne frem på nettsiden din? Hvor enkelt kan de melde seg på nyhetsbrev? Hvor raskt lastes nettsiden opp? Hvor brukervennlig og hvor “nytting” nettsiden din er?
Google har en liten stund nå testet sin egen AI som det er planen å få integrert på Google worldwide. Google sin AI BARD vil crawle nett etter relevant informasjon. Hvis du søker etter “er det best å dra til Preikestolen med barn eller til Gaustatoppen” vil Google søke etter dette og lage en egen sammenligning. Der du før fikk innlegg om tur til Preikestolen med barn og tur til Gaustatoppen med barn og satt og sammenlignet fordeler og ulemper, vil du slippe det i fremtiden.
Planen er også at Google skal gi kredit til innholdsprodusentene og vise lenker til innholdet den har brukt. Hvordan det blir når BARD endelig slipper ut er usikkert. En ting er sikkert: Google vil at vi skal fortsette å lage innhold. Uten relevant og oppdatert innhold vil ikke Google kunne gjøre jobben sin – holde brukere fornøyde.
Google har en liten stund nå testet sin egen AI som det er planen å få integrert på Google worldwide. Det betyr at du må sette opp nettsiden og innholdet på en spesiell måte for at potensielle kunder skal kunne finne deg på Google. Viktigste med SEO er å forstå din kunde og gi hen svaret på det hen har søkt på, innenfor det bedriften din handler og jobber med.
Det er 5 hoveddel av SEO som du må ta hensyn til. Til sammen skal disse delene tilfredstille EEAT kriteriene for kvalitetsinnhold til Google. EEAT står for ekspertise, autoritet og tillit, eller expertise, authoritativeness og trustworthiness. Og selv om EEAT er ikke en rangeringsfaktor er det en kvalitetsfaktor for innholdet. Og uten kvalitetsinnhold blir det vanskelig å komme på første plass på Google.
Du kan også se min video der jeg forklarer både E-A-T og 5 deler av SEO.
Hvorfor bør du fokusere på SEO
Det skjer mer enn 3,5 milliarder søk på nett hver dag. Et studie gjort av annonsenettverket Chitika viser at 60% av trafikken går til de tre øverste (ubetalte) innleggene på Google. Hele 91,5% av alle som søker på Google stopper på første side og kun 25% går til side 2.
1 – Innhold
Content is King. Hvis du har hørt dette før så har du hørt rett. Innhold er en av de 5 delene av SEO. Men for at Content skal være King er det noen kriterier du må huske på. Hver artikkel du skriver bør ha fokus på din målgruppe og hvordan du kan løse hens utfordring på best mulig for hen måte. Det betyr at ditt innlegg skal være relevante, gi verdi, være bedre enn konkurrentenes og gi selvfølgelig alltid riktig og oppdater informasjon.
Google er opptatt av å gi sine brukere det beste og mest relevante innholdet. Hvis en kunde eller leser klikker seg inn på ditt innlegg bare for å klikke seg rett ut, viser det til Google at ditt innhold ikke er relevant for det hen søkte på. Mange klikk inn og rett ut viser Google at nettsiden din ikke er relevant for disse søkene. Dessutten håper jeg at du vil treffe riktige folk med ditt innhold og ikke bare få klikk inn og klikk ut.
2 – Søkeord
Har du noen ganger lurt på hvorfor ingen finner nettsiden din? Eller hvorfor trafikken ikke går opp? Det er mest sannsynlig fordi nettsiden ikke er optimalisert med gode søkeord med høyt søkevolum, men lav konkurranse. Søkeordstrategi er en av de viktigste strategiene for å få lesere fra Google til nettsiden. Hvis du har tid til å fokusere på kun en del av SEO bør det være søkeord.
Søkeord er den delen du bør jobbe mest med fordi den er det viktigste for at Google skal kunne matche innholdet med det målgruppen søker på. Jo bedre jobb du gjør med søkeord jo mer verdi vil lesere få ut av innholdet ditt. Jo mer verdi de får, jo mer vil Google vise dine innlegg. Slik blir det en stor rullende snøball av 🙂
Anbefaling: Last ned min e-bok “Slik starter du med SEO”
3. On-Page SEO
Denne delen inkluderer alt du gjør internt på nettsiden og innlegget. Viktige komponentene er av on-page SEO er struktur og navigasjon på nettsiden, interne lenker, overksrifter, bilder, interne lenker, metabeskrivelse og URL.
4. Off-Page SEO
Off-page SEO er delen som tar lengst tid å bygge opp og er en langsiktig strategi. Det er denne delen som vises utad og inkluderer:
- Lenkebygging til og fra eksterne sider. Dette kan gjøres gjennom gjesteblogging, samarbeidsinnlegg, bytting av lenker mellom relevante innlegg. Eks på samarbeidsinnlegg er mitt innlegg om Hvordan ta fine bilder med mobil uten å være fotograf
- Markevarebygging
- Sosiale medier
- Mobil SEO
5. Teknisk SEO
Teknisk SEO handler mye om indeksering, sidekart, hastighet og sikkerhet.
Inderksering betyr at Google har “lest gjennom” siden din og lagret den i arkivet – Index. Når brukere søker noe opp på Google søker Google gjennom arkivet sitt (Index) og velger den mest relevantet for søket siden.
Sidekart, sitemap på engelsk, er enkelt forklart oversikt over interne lenker. Google bruker lenker når den søker gjennom nettsiden din.
Hastighet på nettsiden bør være god. Det betyr at nettsiden må være synlig på på under 2 sekunder. Jo lengre tid det går før siden lastes opp jo flere potensielle besøkende mister du.
Sikkerhet betyr rett og slett at du bruker https protokoll. Dette viktig for sikkerheten av nettsiden. Men dette er også viktig for å få bedre analyse av refferal trafikk i Google Analytics. Https er også en del av ranking kriteriet, selv om ikke i så stor grad som før.
Det er to tekniske ting du MÅ gjøre for at nettsiden i det hele tatt skal være oppdaget av Google. Jeg snakker ikke om rangering. Jeg snakker kun om den tekniske delen som du må gjøre for å la Google vite at du har en nettside.
- Opprett konto på Google Analytics eller Piwik.pro, legg til nettsiden der og legg til koden du får av Google på nettsiden. Du kan også bruke
- Opprett konto på Google Search Console og knyt nettsiden. Finn sitemap, pagemap og post-sitemap i Yoast eller annet SEO-verktøy du har på nettsiden og legg disse i Google Search Console, slik at Google kan begynne å indeksere nettsiden din.
- Forbedre caching.
- Og flere
Det enkleste å starte med er å forbedre dine innlegg. Sjekk i Google Analytics dine mest besøkte innlegg og sjekk om du kan gjøre dem enda bedre. Kanskje du kan lage litt bedre struktur, svare på flere spørsmål (gi mer informasjon), optimalisere eller bytte bilder og ha flere avsnitt? Du skal også sjekke Google Search Console for søkeord målgruppen har brukt for å finne disse innleggene og inkludere dem i teksten. Har du god metabeskrivelse som inkluderer søkeord? Har du søkeord i URL?
Last ned min e-bok “Slik starter du med SEO” og kom igang allerede i dag.