I dagens digitale verden er det viktigere enn noen gang at bedriften har en nettside som er synlig og attraktiv for potensielle kunder. En vellykket nettside kan hjelpe deg å nå ut til et større publikum, øke salget og bygge merkevaren.
Hvis du ønsker å få flere besøkende til nettsiden din, er det noen ting du kan gjøre. Før vi går i gang er det viktig at du husker at det er to måter å tiltrekke besøkende – push og pull.
Søkemotorer er pull markedsføring – der folk aktiv leter etter hjelp – vil tiltrekker oss besøkende (drar dem mot oss -pull). Sosiale medier er push markedsføring – der vi pusher innholdet på brukere. Med dette i tankene skal du nå få fem tips som vil hjelpe deg å få flere besøkende til nettsiden.
1. Forstå målgruppen din
Menneskene du ønsker å tiltrekke til nettsiden er målgruppen din. Du må forstå hva deres behov, ønsker og økonomisk situasjon. Hver gang du lager innhold eller produkt må du tenke følgende: er målgruppen klar over behovet, er de klare over tjenestene/produktene dine, har de økonomien til å kjøpe det du selger. Når du har vet dette kan du lage innhold og produkt tilpasset målgruppen, slik at når de søker på nett etter noe som skal dekke deres behov eller interesse er din nettside som dukker opp.
2. Lag verdifult og relevant innhold
Det er viktig å lage innhold som er verdifullt og relevant for målgruppen din. Dette kan være artikler, blogginnlegg, e-bøker, videoer eller annet innhold som kan gi dem verdifull informasjon eller hjelpe dem å løse et problem.
Når du lager innhold, bør du tenke på hva som er viktig med akkurat dette innlegget. For eks. er dette et innlegg i en serie bør du tenke på om innlegget retter seg mot besøkende som befinner seg på steg 1 i prosessen eller steg 4. Husk å alltid gi dem en mulighet til å ta neste steg, enten til steg 2 eller produktet/tjenesten hvis de er i slutten av en serie.
Noen ganger må du tiltrekke målgruppen med noe de ønsker for å gi dem etter hvert noe du vet de har behov for. Dette gjelder spesielt i tilfeller der du har et produkt som ingen søker på, selv om det er det de trenger.
For å treffe målgruppen med innholdet er det viktig å tenke på SEO – søkemotoroptimalisering.
Les hvordan du kan lage verdifult og relevant innhold.
3. SEO – søkemotoroptimalisering
SEO er prosessen med å gjøre nettsiden din mer synlig i søkeresultatene. Dette kan du gjøre ved å bruke de riktige søkeordene og søkeordsfrasene på nettsiden din. SEO er selvfølgelig mye mer enn det.
Søkemotoroptimalisering handler om å treffe og være synlig på søkemotorer for målgruppen med innhold tilpasset det de har søkt på.
Søkemotoroptimalisering er et stort tema der mange deler henger sammen. Les alt om hvordan du kan bli mer synlig på Google ved hjelp av SEO.
4. Tiltrekk flere besøkende med sosiale medier
Du kan gjøre flere ting for å få brukere på SoMe til å klikke seg inn på nettsiden. Det viktigste med sosiale medier er at plattformene er geniale for å bygge merkevaren. Søkemotorer fungerer ganske likt, men sosiale medier virker forskjellig. Instagram er perfekt for å vise din bedrift og produkter frem, uten nødvendigvis så mye klikk til nettsiden. TikTok fungerer som Instagram, mens FB kan tiltrekke flere besøkende med “click worthy” overskrifter. YouTube er den plattformen som er mest lik søkemotorer. YT gir både klikk til nettsiden samtidig som du kan fort vise din ekspertise og slik bygge merkevaren. I tillegg viser Google video fra YT i resultatene.
Bruk sosiale medier til å bygge merkevaren og få produktet kjent. Det vil ta tid å få besøkende til nettsiden fra IG og TikTok, så dette er en langsiktig strategi.
Følg meg gjerne på Instagram og Facebook for hyppigere oppdateringer.
5. Andre nettsider og e-postliste
I tillegg til at du bør bygge e-postliste som en del av din markedsføring er nyhetsbrev en genial og enkel måte å få flere besøkende til nettsiden.
Å få andre nettsider til å lenke til deg er faktisk en del av SEO. Fordelen med dette er at du når din målgruppe som bruker andre nettsider, du får merkevaren synlig flere steder og du får flere besøkende til nettsiden. Helt gratis.
Annonsering
For å få mer synlighet og besøkende til nettsiden kan du også betale for annonsering. Du kan annonsere både på Google og Sosiale medier, her bør du husk hvor målgruppen din befinner seg for å få mest mulig ut av annonsering.
Har du en ny nettside og trenger å booste trafikken raskt kan du kjøpe annonsering. Med Google ads betaler du kun når noen klikker seg på nettsiden.
Uansett hvilke strategier du velger for å tiltrekke flere besøkende til nettsiden må du ha fokus på målgruppens behov. Dekker du disse med godt innhold er du allerede godt på vei.
Bli med i min e-postklubb og få nyheter og oppdateringer om SEO og digital markedsføring en gang i uken.
2 comments
Veldig bra og nyttig. Selv om jeg har blogget og vært på sosiale medier en stund, så trenger jeg stadig sekunderinger på veien.
Hei, Mette! Tusen takk! Det trenger vi alle 🙂 Lærer stadig noe nytt, både av mine medbloggere men også guruer 🙂