Skriv engasjerende artikler: tips fra 5 journalister og bloggere

by Bli synlig på nett
0 comment
Spread the love

Det er ikke alltid like lett å skrive innlegg til en nettside. Spesielt en artikkel som skal både fange, men også holde på oppmerksomheten til besøkende. Jeg har derfor spurt 4 herlige damer med forskjellige bakgrunn om de kan dele sine tips til hvordan du skal skrive engasjerende artikler. Felles for disse damene er at de er veldig gode til å skrive i sine nisjer.

en staber med bøker med engasjerende innhold
La bilden tale for seg selv

3 tips til hvordan du skal skrive engasjerende blogginnlegg selv om du ikke er forfatter

1. Anne Bente Hauge fra reisebloggen Favoritt reiser

“Jobber til daglig hos Inspiro Academy som innholdssjef og kursmentor på nettkurs. Jeg lærer folk blant annet hvordan man skal selge på nett uten å være en selger. I tillegg driver jeg 2 reiseblogger bare fordi det er gøy å skrive og dele reiseopplevelser.” 

Hva skriver du om:
Markedsføring, nettkurs og salg på nett -> og artikler om reiser.

Hvordan startet du og hvor lenge har du holdt på med dette:
Jeg har jobbet med markedsføring siden tidlig på 90-tallet og vært med på hele den digitale utviklingen. Det har vært en kjempegøy reise. I 2003 laget jeg min første nettside og siden har jeg hatt flere personlige blogger og flere nettsider/blogger for business. 

Hva mener du som innholdssjef, kursmentor og reiseblogger er det viktigste å tenke på når vi skal skrive engasjerende innlegg på en nettside?
Det viktigste du må tenke på for å skrive engasjerende innlegg på nettsiden, er å glemme deg selv og tenke på den du skriver for! Folk er opptatt av seg selv! De er opptatt av sine problemer og egne drømmer – ikke dine. Så du må få tekstene dine til å bli relevante for leseren. 

Det betyr ikke at du skal skrive om leseren din. Du må gjerne skrive om dine erfaringer, ønsker og drømmer, men du må alltid inkludere leseren. Det gjelder uansett hva du skal dele på nettsiden eller sosiale medier. La leseren få bli med på teksten, slik at de føler at du snakker til dem. 

Legg merke til hvordan jeg har skrevet teksten over. Helt uten jeg og meg, men fokus på du og deg. Snur du historien så leseren kjenner seg igjen i din historie har du kommet et steg nærmere engasjement.

En mann som sitter på en benk og lesere en bok med engasjerende innhold
Det viktigste for SEO er at dine lesere er fornøyde med det du skriver

Hva er dine 3 tips til oppbygging av teksten for å skape en engasjerende artikkel, men uten å virke som en selger.
Er du en av de som gjerne vil bruke nettsiden til å selge enten produkter eller tjenester? Men synes det er utfordrende å vite hva du skal skrive når du skal presentere ditt tilbud? Da er det heldigvis ganske enkle midler som skal til, bare du vet hvordan.

  1. Kjenn din målgruppe og nisje deg ned
    Den største feilen mange gjør når de skal selge er at de oppriktig mener at eget produkt/tjeneste kan hjelpe nesten alle, og forsøker å selge til alle i samme tekst.
    Problemet er at når du prøver å snakke til “nesten alle” på en gang, blir du generell – og ingen legger merke til det du skriver. Du må derfor nisje deg ned og snakke til din idealkunde slik at du treffer midt i hjertet.
    Kan du hjelpe mange? Da har du i så fall mange ulike idealkunder. Men du kan ikke snakke til alle på en gang! Da blir ikke teksten din relevant for leseren, og du vil slite med å få solgt det du ønsker.Før du lager en salgstekst må du derfor først identifisere hvem som er din idealkunde, hva som er kundens problemer og utfordringer, hva de drømmer om, og hvilke situasjoner de opplever i hverdagen som din tjeneste/produkt kan hjelpe dem med.
  2. Gå fra å selge til å fokusere på å hjelpe
    Tenk på at du skal hjelpe noen med ditt produkt eller din tjeneste og fortell leseren hvordan du kan hjelpe dem. Vær empatisk og forstå de problemene eller hindringene som leseren opplever, som gjør at din tjeneste/produkt er løsningen. Du skal ikke be kunden om å kjøpe noe, du skal i stedet få kunden til å få lyst til å kjøpe noe – fordi de ser at det du tilbyr vil hjelpe dem.
  3. Gå fra produktfokus til kundefokus!
    Folk kjøper ikke produkter eller tjenester. De kjøper løsninger og resultater. For deg betyr det at du må tenke på ditt produkt/tjeneste som et middel for å nå målet som leseren ønsker seg. Gå fra å snakke om produktegenskaper til fordeler og nytteverdier ved det du selger. “ What’s in it for me!” – er det leseren er opptatt av.
En bunke med aviser med faginnhold
Faginnhold er også engasjerende. Det er derfor du må vite hvem du skriver for.

2. Kristin Samskott fra Tekstmagiker

Hva skriver du om:
Jeg har skrevet primært om økonomi og sparing, med en skrivestemme iblandet psykologi og humor. Dette har gitt meg et annet perspektiv enn de tradisjonelle økonomibloggerne.

Hvordan startet du og hvor lenge har du holdt på med dette:
Jeg har skrevet på nett i snart fire år. Det startet da jeg var i mammapermisjon og trengte en hobby. Skriving er det morsomste i hele verden, så da falt valget på blogg. Høsten 2019 startet jeg eget firma som tilbyr skrivetjenester, på bakgrunn av de erfaringene jeg har gjort meg de siste årene.

blogger med mange tekstplakater rundt tastaturet med engasjerende tekst
Det er viktig å kjenne publikumet ditt. Skriver du for en dame på 35 eller en gutt på 17 år?

Hva mener du som økonomiblogger og skrive-entusiast er det viktigste å tenke på når vi skal skrive engasjerende artikkler på nettsider?
Hvis du vil engasjere og ha lesere som kommer tilbake, må du gi de en grunn til å komme tilbake til akkurat ditt nettsted. Jeg er veldig opptatt av skrivestemme i denne sammenhengen. Skrivestemmen avgjør om det som skrives kunne vært skrevet på hvilken som helst nettside, eller kun på din. Hvis de kan finne det hvor som helst, hvorfor skal de da velge å komme til deg? Skriv om noe du er engasjert i.

Engasjement smitter, og det er vanskelig å skape engasjement mellom linjene og i kommentarfeltet hvis det er tydelig for leseren at ikke engang du er engasjert. Vit hvem du skriver til. Målgruppearbeid er noe mange hopper over, fordi det er vanskelig, men det er stor forskjell på å skrive til en gutt på 17 og en dame på 35. Ta derfor dette temaet på alvor.

Hva er dine 3 tips til oppbygging av teksten for å skape et engasjerende artikkel?

  1. Tyvlån «in medias res»-teknikken fra norsktimene fra skolen. Gå rett inn i handlingen og ikke bruk det første avsnittet til trivialiteter. Et eksempel her er takking og tilbakeblikk til forrige innlegg. Gjør det gjerne, men ikke start innleggene dine med det.
  2. Skriveteknisk er det viktig å bruke et godt og variert språk med lite skrivefeil, avsnitt og mellomtitler. Det gjør teksten din god å lese, og leseren forstår hva du vil formidle. Skriv om en ting om gangen. Hvis leseren blir engasjert av det som skjer i de to første avsnittene dine, er det forvirrende hvis tematikken skifter fire ganger før innlegget er ferdig. Da vil også engasjementet leseren din følte drukne i den infoen hen ikke er engasjert i.
  3. Ikke vær redd for å skrive for korte innlegg, det er bedre med tre kortere og fokuserte innlegg, enn et kjempelangt som snakker om alt mulig.
Planlegger der du kan planlegge hva slags innhold du skal skrive

3. Desirée fra Desirée Travels

Hva skriver du om:
Jeg skriver om reiser, både generelle reisetips, reiseguider og egne reiseopplevelser fra både inn- og utland.

Hvordan startet du og hvor lenge har du holdt på med dette:
Jeg har likt å skrive helt siden jeg gikk på barneskolen, og kjøpte mitt første kamera (med 4,1 megapiksler) for penger jeg fikk til konfirmasjonen. Etterhvert som jeg ble eldre og oppdaget verden kom også reiseglede til. Da jeg oppdaget at reiseblogging var en ting, slo det meg rett i bakken. «Hvorfor har jeg ikke begynt med dette tidligere!?» – dette var jo en kombinasjon av alle favorittingene mine på én gang.
Jeg har drevet bloggen Desirée Travels nå i halvannet år, på både norsk og engelsk, og jeg stortrives med det.

Hva mener du som en utdannet fotograf, som jobber med markedsføring og som en reiseblogger er det viktigste å tenke på når vi skal skrive engasjerende innlegg på nettsider?
Det viktigste er å tenke på hva det er man ønsker å formidle. Ønsker man å inspirere andre til å reise ut i verden for å oppdage nye steder? Vil man vise at det å reise ikke bare kan lære deg ting om andre land og kulturer, men også vise deg helt andre sider av deg selv? Kanskje du vil vise hvor like vi mennesker tross alt er, selv om vi også er så ulike, på kryss og tvers av landegrenser, religion og kultur?

Hvem snakker du til, og hva ønsker du å si til de du snakker til? Når du ser for deg hvem som er publikumet ditt vil det være lettere å vite hva du skal skrive for å gjøre innholdet ditt inspirerende for nettopp disse.

En engasjert mann som stabler steiner
Bildet bør forsterke poenget i teksten

Hva er dine 3 tips til oppbygging av teksten for å skape et engasjerende innlegg?

  1. Det du skriver må være veldig gjennomtenkt, og veloppbygd
    Oppmerksomheten til folk når de surfer på nett er ca lik null. Overskriften din må derfor fenge, slik at leseren leser også setningen som følger under. Og første avsnitt. Og helst resten. Blir det kjedelig, mister du leseren, og du har bare ett forsøk på å fange deres oppmerksomhet før de har surfet videre til en annen nettside.
  2. Gi det du skriver nok plass
    Del opp i avsnitt og bruk mellomoverskrifter. Ikke drukne leseren med evigvarende avsnitt, og setninger som aldri tar slutt.
  3. Les korrektur
    Dette er en hjertesak for meg, da jeg daglig leser korrektur på jobben. Det er dog ikke noe mindre sant, en tekst full av skrivefeil både ser mindre profesjonell og ferdig ut, og er langt mer krevende for leseren å komme seg gjennom. Dette bringer meg tilbake til punkt én – ikke mist leseren din fordi du ikke leste gjennom før du trykket «publiser».
en arbeidstasjon til en blogger og grunder med PC, lampe, notatbøker og bilder

4. Hedda Bjerén fra reisebloggen Tenk Koffert

Hva skriver du om:
Jeg skriver om reise, både på reisebloggen Tenk Koffert og for diverse blader og magasiner.

Hvordan startet du og hvor lenge har du holdt på med det:
Jeg begynte å jobbe som grafisk designer i Det Nye for 12 år siden. Siden den gang har jeg jobbet i flere blader og magasiner, og beveget meg over til å gjøre mer tekstarbeid. I dag jobber jeg som både redigerer og deskjournalist, og jeg skriver også reisereportasjer. Ved siden av skriver jeg for reisebloggen min, Tenk Koffert.

Hva mener du som reiseblogger og reisejournalist er det viktigste å tenke på når vi skal skrive engasjerende artikler på nettsider?
Det er viktig å ha klart for seg hvem målgruppen er – og skrive innlegg som du mener er av interesse for din målgruppe. Jeg synes også det er viktig å gi leseren mer informasjon utover det at du selv har hatt en fantastisk opplevelse. Hva er det som er så flott med dette stedet? Hvorfor skal leseren reise dit? Det er også viktig å være ærlig. Det gjennomskues kjapt, hvis bloggeren lar seg styre av reklamesamarbeid eller sier det samme om alle destinasjonene hun besøker. Skriv også så korrekt som mulig, det er vondt å lese en tekst med mange skrivefeil.

Hva er dine 3 tips til oppbygging av teksten for å skape et engasjerende innlegg?

  1. Skrive riktig. Bruk gjerne et korrekturprogram, og husk å lese over teksten før du publiserer.
  2. Skrive setninger som er enkle å lese. Ikke for lange setninger, ikke for mange gjentagende ord. Les teksten og hør hvordan setningene flyter inne i hodet.
  3. Husk å bruke avsnitt og mellomtitler, da blir det ikke så tungt å lese.
engasjerende tekst på nett kan være like engasjerende som i en bok
Engasjerende tekst på nett kan være like engasjerende som i en bok

5. Mine egne tips

Du har sikkert lagt merke til at noen av tipsene går igjen hos alle. Grunnen til dette er akkurat disse tipsene er viktige.

I tillegg til de nevnet vil jeg ogsp gi deg mine tips:

  1. Det er viktig å huske på lengen på teksten. Lengde på artikkelen vil være avhengig av tema du skriver om. Skal du skrive om business og markedsføring bør innlegget være veldig konkret og blir dermed ikke så langt. Skriver du en historiefortelling eller reiseskildring bør innlegget være på minst 1000-2000 ord. Skriver du om mat blir lengden på innlegget noe midt i mellom. Dette er kun eksempler på bransjer og dette er noe du må finne ut av ved å se på konkurrenter i din nisje.
  2. Bruk adjektiver og sanser for å skape visuelle bilder hos din leser. For eks. “Synet som møtte henne i det hun kom inn i rommet gjorde henne kvalm. Bena sviktet under henne og hun måtte ta seg for.” Eller for eks. “Det glitret mellom bjørketrærne og solen kastet lange skygger. Det nærmet seg kvelden, men hun kunne fortsatt skimte det smaragdgrønne vannet i innsjøen.” Skriver du fagstoff bruk enkle eksempler for å gjøre teksten litt lettere. Når det gjelder fagartikler er det veldig viktig å huske om målgruppen er fagpersonell eller “vanlig man i gata” og gjøre språket deretter.
  3. Hold rød tråd gjennom hele teksten og gjennom hvert avsnitt. Ha gode mellomtitler og luft i teksten og husk å bruke bilder. Uansett hva du skriver om så er det visuelle alltid enklere å fordøye, huske og engasjere seg i.

Hvis du kombinerer disse tipsene med mine 7 deler av teksten som vil hjelpe deg å bli synlig på Google så vet jeg at du får veldige gode artikler.

Tusen takk til alle som bidro med sitt kunnskap for å gi deg de tipsene du trenger for å skrive engasjerende artikler på nettsider.


Spread the love

You may also like

Leave a Comment