Tallene du bør fokusere på når du vil bli enda mer synlig på Google

by Bli synlig på nett
0 comment
Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Google Analytics er et must for alle som har en blogg eller et nettsted og skal jobbe med SEO. Dette verktøyet kan gi deg analyser herfra og til månen, men det er ikke alt du trenger å bry deg med når du skal jobbe med SEO.

Det som er viktig er å vite hvilke kanaler kundene dine kommer fra og siden du jobber med SEO og synlighet på Google så er organisk søk det viktigste. Men du kan også se nøyere på tallene fra SoMe, referral og direkte trafikk.

Du må også følge med på gjennomsnittstiden på økten, fluktfrekvens og sider per økt.

Hvorfor så er dette viktig? Dette forklarer jeg nærmere under.

1. Gjennomsnittlig øktvarighet

Denne tiden viser hvor lenge i gjennomsnittet hver leser hver på bloggen din. Jo lengre tid lesere er hos deg jo bedre det er for SEO. Dette viser Google om du gir leserne det de ønsker eller eller ikke. Denne tiden vil du finne under Brukeranskaffelse, All Trafikk og Kanaler i menyen på venstre side. Du kan også velge øverste på høyre siden hvilken tidsintervall du vil se data for.

oversikt over organisk trafikk fra google i google analytics
Sjekk dine tall i Google Analytics minst hver tredje måned

For å øke tiden lesere bruker på nettstedet eller bloggen må du linke mellom dine interne innlegg, skrive artikler som er minimum ca 1200 ord, ha bilder og/eller video i artiklene.

2. Fluktfrekvens

Dette betyr hvor mange % lesere som ikke har foretatt seg noen ting på siden unntatt å klikke seg inn på det ene innlegget. Lesere har rett og slett besøkt kun denne ene siden og så klikket seg ut. Når du har en blogg eller et nettsted med flere sider og innlegg så vil du at fluktfrekvensen skal være så lav som mulig. Enkelt forklart så vil jo du at lesere skal finne verdi hos deg og bli på bloggene lenge. Tenk at de skal alltid foreta en eller annen form for aktivitet, enten se video, klikke seg på en link til et annet av dine innlegg eller melde seg på noe hos deg.

Lesere som løper fra en blogg eller et nettsted
Ikke la dine lesere løpe fra deg

For å redusere fluktfrekvensen må du dykke litt dypere. Sjekk gjerne om alle innlegg har høy fluktfrekvens og hva er annerledes hos de som har lav fluktfrekvens og de som har høy. Fluktfrekvensen kan også være høy fordi søkeordene du har brukt ikke er relevante for tema du har skrevet om. Den kan også være høy hvis overskriften er ikke i samsvar med teksten, for eks. en type clickbait.

Tips: Les mitt innlegg om hvordan du skal finne gode søkeord som matcher ditt tema og leserens ønske

3. Sider per økt

Dette tallet viser deg hvor mange sider i gjennomsnittet hver leser har vært på under en og samme økt. Jo høyere tall jo bedre. Flere sider per økt gir bedre gjennomsnittstid på bloggen eller nettstedet, men også viser Google at du ekspert på ditt området og at du leverer det du lover i forhold til søkeord du bruker.

For å øke antall sider per økt må du ha søkeord som gir leseren det h*n søkte på og du må linke mellom egne relevante innlegg.

Tips: Les mitt innlegg om hvordan du skal finne ut hva leseren egentlig ønsker når h*n bruker et visst søkeord

4. Andre tall å følge med på

Det er også greit å kunne vite hvor mange nye lesere du har fått og hvor mange som har kommet tilbake i en gitt tidsperiode. Det er veldig bra å ha trofaste lesere, men du trenger også tilgang til nye for å kunne vokse. Og den største veksten vil du få ved å jobbe med SEO.

Sjekk også om du har hatt økning i lesere generelt. Hvis du har det er det viktig å sjekke hvilken kanal de kommer fra. Siden jeg mener at organisk søk (Google og andre søkemotorer) er den viktigste kilden til trafikken bør den også være den største. Oversikt over hvilke kanaler flest lesere kommer fra vil fortelle deg hva du bør jobbe med mer og hva som fungerer bra.

gutten som måler veksten sin
Fokuser på organisk trafikk og du kan få vekst med minst mulig jobb

Sist men ikke minst kan du se hvilke innlegg som har hatt mest trafikk og gjort det best på alle kriteriene over i en viss tidsperiode. Hvis dette ikke er sesonginnlegg så vet du at disse fungerer bra og kan lage andre innlegg i samme format.

Ønsker du å lære hvordan du skal finne og bruke søkeord som både samsvarer med det leseren tenker men også gir deg trafikk fra riktige lesere. Da er mitt 4-ukers kurs der du vil lære ALT om søkeord og hvordan det skal gi deg trafikk for deg.


Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

You may also like

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

error: Content is protected !!