Gjør bedriften synlig med organisk markedsføring

SEO-strategier i 2025

Slik blir du synlig på nett i i dag

by Bli synlig på nett
0 comments
forskjellige seo komponenter for å bli synlig på nett

SEO har endret seg relativt mye de siste årene. Før skulle SEO fokuser på søkeord med målet om å plassere flest mulig søkeord gjennom hele teksten uten å tenke på brukervennlighet til nesten å gå bort fra det nå. Fra å optimalisere innhold for Google til å begynne å tenke også på KI. Og ingen hvor dette skal ende. Når det er sagt så fungerer SEO fortsatt selv om du også skal optimalisere for KI-søk.

Hva er de viktigste SEO-endringene i 2025?

Har du en liten eller mellomstor bedrift der du ønsker å bli mer synlig på nett ved å optimalisere selv, må du forstå at SEO i 2025 ikke handler om bare søkeord lenger. Med KI-søk, semantisk SEO og økt konkurranse, må strategien din være mer målrettet enn før.

Her er de viktigste SEO-strategiene for 2025, og hvordan du kan bruke dem til å få flere kunder og mer synlighet på nett!

Slik blir du synlig på nett i 2025

SEO-strategier i 2025

Kort oppsummering av artikkelen

Med KI-søk, semantisk SEO og økt konkurranse, må strategien din være mer målrettet enn før:

  • Innholdsmarkedsføring: skriv blogginnlegg som gir kunder
  • Teknisk SEO: sikre at nettsiden kan bli synlig i det hele tatt
  • Semantisk SEO: ranger uten å overfylle teksten med søkeord.
  • Lokale SEO-strategier – bli funnet i Google Maps
  • Nettsidens struktur: gjør det enkelt for Google å forstå nettsiden

Vanlige spørsmål

Semantiske nøkkelord er ord og uttrykk som naturlig hører sammen og hjelper søkemotorer å forstå konteksten i en tekst. .

Legg til relevante interne lenker og forbedre strukturen med tydeligere overskrifter og punktlister..

Slik blir du synlig på nett i 2025

1. Innholdsmarkedsføring: hvordan skrive blogginnlegg som gir kunder

Mange småbedrifter tenker: “Må jeg ha en blogg for å bli synlig på Google?” og “Hvordan kan jeg bruke blogg for å få flere kunder?” Svaret kommer her:

1. 1 Skriv innhold folk faktisk søker etter

Mange bedrifter lager blogginnlegg basert på hva de selv vil snakke om, ikke hva kundene faktisk leter etter. Det fører til at innholdet ikke får trafikk eller rangerer i Google fordi hvis ingen søker etter temaet, vil ingen finne innholdet ditt. Du må tenke som din kunde, alltid!

Slik finner du temaer potensielle kunder søker etter:

  • Bruk Google Autosuggest – Begynn å skrive et søk og se hva Google foreslår.
  • Google Search Console – Se hvilke søk du allerede vises for, og optimaliser disse sidene, eller skriv flere blogginnlegg som handler om disse ordene/temaene.
  • Spør eksisterende kunder hvordan de fant deg – hva søkte de på og bruk disse ordene/frasene til å lage innhold.

Her er noen eksempler på hva du skal og ikke skal gjøre:

Dårlig strategi: Skrive en artikkel om “Vår nye tjeneste for digitale annonser”. Eller “Mine tanker om coaching og personlig vekst” (ingen søker etter dette).
God strategi: Skrive en artikkel om “Hvordan få flere kunder med digitale annonser”. Eller “Hvordan finne riktig livscoach for deg – 5 ting du må vite før du starter” (dette på et spørsmål folk faktisk søker etter).

Bruk spesifikke søkefraser som “Hvordan jobbe med en coach for å nå målene dine” eller “Hvordan livscoaching kan hjelpe deg ut av stagnasjon” for å fange opp mer trafikk! Her må du også tenke på ordene folk bruker. Hvis de ikke bruker “stagnasjon” må du bruke et ord du vet folk bruker.

1. 2 Gjør innholdet lett å lese – bruk korte avsnitt, punktlister og overskrifter.

Folk leser ikke, de skumleser. Gjør det enkelt for potensielle kunder å få øye på viktige punkter raskt. Ingen orker å lese lange, tunge tekstblokker, det vil få dem til å forlate siden før de engang har lest ferdig.

Unngå bruk av emojis uansett hva du skriver om, spesielt hvis du vil fremstå profesjonelt. En emoji i ny og ne her og der er ok hvis det passer inn, men ikke overdriv.

Slik gjør du innholdet mer lesbart:

Bruk korte avsnitt – 2-3 setninger per avsnitt.
Bruk mellomtitler (H2, H3, H4) – Gjør teksten lettere å skumme.
Bruk punktlister og eksempler – Google, KI og besøkende på nettsiden elsker lister.

Her er noen eksempel på hvordan gjøre innholdet lett å lese: Hva er coaching, og hvordan kan det hjelpe deg?

Coaching hjelper deg med å:
Sette klare mål – Definere hva du egentlig vil oppnå.
Fjerne mentale blokkeringer – Overvinne frykt og selvsabotasje.
Bygge selvtillit – Få en strukturert plan for å ta handling.

Dårlig eksempel (for mye tekst)
“Coaching er en kraftig metode for personlig utvikling. Det kan hjelpe deg med å identifisere blokkeringer, sette klare mål og utvikle en handlingsplan for å oppnå ønskede resultater. Coaching kan brukes til karriere, relasjoner, selvutvikling og helse. Mange opplever at coaching gir dem økt selvtillit og mer klarhet.”

Ikke gå i denne SEO-fellen: Mange skriver blogginnlegg som gir masse verdi, men ingen kunder. Sørg for at innholdet leder til et produkt, tjeneste eller kontakt med deg!

1. 3 Skap strategisk innhold for hvert steg i kundereisen

Det er flere faser eller steg i en kundereise: Bevissthet, vurdering og beslutning. Og i hver fase befinner potensielle kunder seg i forskjellig mindset.

For eksempel en potensiell kunde som nettopp har begynt å vurdere coaching, vil kanskje lese en artikkel som “Hva er coaching, og hvordan fungerer det?”. Mens kunden som allerede har bestemt seg for at coaching er noe for hen ønsker å finne en riktig coach vil søke på “Hvordan finne riktig coach?”. Dette kunne du besvart med “5 ting du bør vite før du velger en coach”. En kunde som er klar til å kjøpe, vil se etter for eks. “Hvordan booke en coaching-samtale” eller “Beste livscoach i Oslo”.

planning content for social media conceptual image, notebook with photo and video icon next to text and progress bar loading surrounded by fairy lights

1. 4 Ha en tydelig CTA – ikke mist kunder

Hvis du ikke forteller besøkende hva de skal gjøre videre, forlater de siden uten å ta kontakt. Mange småbedrifter skriver inspirerende innlegg, men glemmer å gi en tydelig neste steg.

Slik lager du en sterk CTA:
Vær tydelig – Fortell dem konkret hva de skal gjøre videre.
Bruk handlingsorientert språk – “Book en gratis samtale”, “Last ned coaching-guiden”, “Få tilgang nå”.
Plasser CTA-en strategisk – I midten av innlegget og nederst. Ikke begynner med CTA øverst, før de rekker å skumlese innlegget og se om dette er noe for dem. Dette er irriterende for potensielle kunder og tilfører ingen verdi for verken deg eller kunden.

Eksempler på gode og dårlige CTA:
Dårlig CTA:
“Hvis du vil vite mer om coaching, ta kontakt.” – for svak.

God CTA:
“Hvordan kan coaching hjelpe deg med å nå dine mål? Book en gratis 15-minutters introsamtale her!”

Hvor kan du plassere CTA-er?
I en boks midt i innlegget
Som en knapp nederst i innlegget
Som en lead magnet (f.eks. en gratis guide: “5 steg for å få mer klarhet i livet ditt”)

2. Teknisk SEO – slik sikrer du at nettsiden kan bli synlig i det hele tatt

De vanligste feilene som kan ødelegge for synlighet er at nettsiden er treg, ikke mobiltilpasset, har for store bildefiler, og en haug med skripter som ligger bak på nettsiden, men som ikke brukes. Er du litt oppegående teknisk kan du fikse en del ting selv, hvis ikke bør du ta kontakt med en utvikler.

Slik kan du fikse teknisk SEO selv:

  • Test nettsiden din på PageSpeed Insights.
  • Pass på at bildefilene er komprimert, men uten at de mister kvalitet.
  • Sørg for at nettsiden er mobilvennlig – test den på mobilen din!
  • Bruk interne lenker for å hjelpe Google å finne og forstå hva nettsiden din og dermed bedrifter handler om.

SEO er i stadig endring, og hvis du ikke tilpasser deg, vil konkurrentene dine gjøre det før deg. Det er ikke nok å bare ha en nettside – den må være synlig, rask og strategisk optimalisert for både Google og dine kunder.

3. Semantisk SEO – ranger uten å overfylle teksten med søkeord

Er det mulig å rangere på Google uten å spamme nettsiden og blogginnlegg med søkeord? Ja, dette har vært fokuset til Google i flere år nå. Målet til Google er å levere et brukervennlig innhold som svarer best på et spesifikt. Og her kommer semantisk SEO i bildet.

Hva betyr semantisk SEO?

I stedet for å bruke det samme søkeordet 20 “livscoach” ganger, må du bruke relaterte ord og begreper. Google forstår nå at “livscoaching”, “personlig utvikling”, “få mer klarhet i livet” handler om det samme.

  • Bruk naturlige søkevarianter som for eks. “Hvordan finne en coach som passer for deg?” eller “Hva kan en coach hjelpe med?”
  • Skriv for mennesker og for målgruppen din. Det viktigste å huske på er hvordan målgruppen snakker – skriver du for fagpersoner i finansbransjen bruk bransjeuttrykk. Gir du økonomiråd til vanlige folk unngå å bruke faguttrykk vi ikke skjønner hva betyr.
  • Skriv om noe målgruppen din søker etter.

4. Lokale SEO-strategier – bli funnet i Google Maps

For lokale bedrifter som spør: “Hvordan kan kunder finne meg på Google?”, er Google Min Bedrift og lokal SEO avgjørende.

Fyll ut Google min bedrift så godt du kan med bilder, åpningstider og kundeanmeldelser. Bruk geografiske søkeord som “Coach Oslo sentrum”, eller “coach Bærum”.

Har du kontor på flere lokasjoner legg til lokale landingssider for hvert sted der du har kontor.

5. Nettsidens struktur: gjør det enkelt for Google å forstå nettsiden

Hvis Google ikke enkelt kan finne, forstå og indeksere sidene dine, vil du ikke rangere høyt – selv om innholdet er bra.

Slik strukturerer du nettsiden din for bedre SEO:

  • Bruk klare URL-er: “coaching-karriereutvikling” i stedet for “side123.html”.
  • Bruk skjemadata (Schema Markup) for å gi Google mer kontekst om innholdet ditt.
  • Ha en tydelig menystruktur med enkle navigasjonsvalg.
  • Bruk internlenking slik at Google kan finne alt innholdet ditt.

Eksempel:
En business-coach som har godt organiserte landingssider for ulike coaching-tilbud, vil rangere bedre enn en coach som bare har én generisk “Tjenester”-side.

I tillegg til å optimalisere nettsiden for Google søk bør du optimalisere for KI-søk. Google har allerede mistet noe av markedet sitt og ingen vet hva fremtiden vil bringe. Men med KI som tar større og større plass av søkemarkedet vil jeg anbefale å begynne å optimalisere for KI-søk allerede i dag.

You may also like

Leave a Comment