Det finnes mange måter å promotere nettsiden og businessen din på. Noen er betalte og noen er gratis og du bør bruke begge deler spesielt når du begynner å vokse. Det du må være obs på når det gjelder resultater i form av trafikk og konvertering er om du selger kjente produkter som folk kan teste og returnere eller tjenester.
Terskelen for å dra kredittkortet er mye lavere når risikoen for å tape penger er lav. Det vil si at folk kjøper billige klær eller make up produkter lettere enn en coachingtjeneste.
Her er 10 måter å promotere nettsiden og businessen din på helt gratis.
1. Google my Business
Google my Business er en gratis oppføring på Google som er tilpasset lokale bedrifter. Når du setter den opp må du ha med søkeord for din bransje under oppføringen – for eks. Indisk restaurant på Grünerløkka. Google prioriterer lokale bedrifter som har satt opp Google My Business, men du må hjelpe Google med å fortelle hva du driver med og hvor.
Google my Business gir deg også mulighet til å poste arrangementer og blogginnlegg.
2. Gjesteinnlegg
Finn samarbeidspartnere som ikke er i direkte konkurranse med deg, men som komplimenterer det du selger. Spør om du kan være med på en felles live der det snakker om deres nisjer og hvordan deres tjenester og produkter kan hjelpe hverandre.
Spør om du kan skrive et gjesteinnlegg på en annen nettside. På denne måten vil du både få lenke tilbake til deg, som er en viktig del av SEO, men du får også eksponert deg for et annet publikum.
3. Quora
Quora er et nettsted der folk stiller spørsmål og ber om svar. Det finnes mange forskjellige nisjer her, alt fra politikk til reise, til markedsføring, til hage og mye mer. Du definerer selv nisjene og land slik at du kan svare på spørsmål kun fra din målgruppe. Du velger selv om du vil svare og hva du vil svare på. Men dette er en fin måte å bygge autoritet på på denne plattformen og lede folk til din nettsiden når du kan henvise til relevant blogginnlegg.
Quora krever ikke at du er aktiv verken daglig eller månedlig. Men jeg anbefaler at du er aktiv i begynnelse for å bli kjent med plattformen for å i det hele tatt finne ut om dette er noe for deg.
4. Pinterest
Pinterest er en visuell søkemotor der du bruker søkeord og # for å bli funnet av målgruppa. Flere og flere bruker Pinterest i Norge og du kan lenke dine pins til FB-gruppen din, YT, IG eller nettsiden. Du kan lage pins i dine innlegg som du deler til Pinterest og du kan lage pins som du laster direkte i Pinterest. Pinterest krever at du er aktiv for å få visninger. Om du får klikk er det opp til deg hvor flink du er til å lage pins og gode beskrivelser/begrunnelser til hvorfor folk skal klikke på pinsene dine.
5. Sosiale medier
Sosiale medier er et selvskrevent punkt her. Plattformene som IG og FB gir gode muligheter til å vise hvem du er både gjennom video i feed og i stories. Plattformene fungerer veldig bra for å bygge merkevaren din og la dine følgere bli kjent med deg. Du kan også bruke plattformene til å bygge e-postlisten ved å gi målgruppa freebies som de kan laste ned.
Det er viktig at du lager en god bio på plattformene slik at du kan vise folk med en gang hvem du er og hvordan du kan hjelpe dem. Dette er også viktig når du skal lage bakgrunnsbilde og profilbilde på FB.
Vær aktiv i FB-grupper DER du har målgruppen din. Er ikke målgruppen din i FB-gruppen ville jeg ikke brukt tid der for å promotere businessen.
Bruk gjerne kombinasjon av flere måter å markedsføre bedriften på.
6. YouTube
YouTube er også søkemotor, men for video. Hvis du går live på FB eller IG kan du omformatere video og legge ut på YT. Du kan også legge ut video du spiller inn og gå live. Det som er viktig å huske når det gjelder alle plattformer er om din målgruppe bruker de. Er ikke målgruppen på YT kan du vente med den og bruke tid der du får mest treff på målgruppa di.
Ignoring online marketing is like opening a business but not telling anyone
Anonym
7. E-postmarkedsføring
Før du kan ta i bruke e-postmarkedsføring bør du bygge e-postlisten din. Jeg kan anbefale å sjekke ut en av mine kunder som jobber med det og kan hjelpe deg å komme i gang med e-postmarkedsføring. Jeg elsker e-postlisten min. Her er det ingen algoritmer som bestemmer over meg og jeg kan gi verdi, bygge autoritet og selge med e-post.
Husk å lage egen e-postsignatur med logo og navnet til bedriften for branding. The devil is in the details.
8. Lag quiz
Quiz er en super morsom og enkel måte å promotere deg selv på. Quiz gir deg mulighet til å få målgruppen på e-postlisten. Gi folk en a-ha “opplevelse” ved å gi dem et svar de kjenner seg igjen i og på den måten vis din ekspertise. Quiz kan du markedsføre gratis på nettsiden og på SoMe.
9. LinkedIn
Hvis målgruppen din er andre bedrifter så må du komme deg på LinkedIn. Plattformen er ikke fult så stiv som den har vært før og du kan til og med begynne å bruke emojies 🙂
Her må du sette opp bio strategisk og kan dele både video, lenker og bilder. LinkedIn er perfekt for å bygge nettverk. LinkedIn “krever” at du kommentere og liker for å gi deg synlighet. Men du må ikke være aktiv hver dag.
10. SEO
Sist, men ikke minst – hjertebarnet mitt! Jobb med SEO fordi søkemotoroptimalisering for små bedrifter har i mange år vært den mest bærekraftige måten å markedsføre bedriften på gratis. Folk bruker Google for å søke etter ting som betyr at de har til et punkt hvor de er på jakt etter å finne en leverandør eller et produkt som kan dekke deres behov eller løse et problem de har.
SEO er ingen quick fix og det tar tid å få synlighet på Google. Har du ny nettside vil det ta opp til 6 måneder før du begynner å se noen resultater, forutsatt at du har optimalisert nettsiden din og vet hva du driver med. For begge mine nettsider tok det 3 måneder fordi jeg jobbet med SEO hver dag fra jeg startet bloggene. Når du først blir synlig på Google vil det blir lettere å få synlighet med hvert nye innlegg. I tillegg er SEO ikke bare trafikk, men også salg når du har forstått hvordan du skal bruke søkeord og hva målgruppen tenker.
1 comment
Ser at du har laget en bra GMB/MAPS oppføring med gode anmeldelser. Smart å sette hele norge som service område siden du tilbyr tjenestene på nett. Får du god trafikk via GMB/MAPS oppføringen, eller er det mer arbeid enn gevinst?