Gjør bedriften synlig med organisk markedsføring

Hvorfor du bør oppdatere dine gamle innlegg

Få mer utbytte ved å gjøre mindre

by Bli synlig på nett
Published: Updated: 0 comments

Noen ganger får du større utbytte ved å gjøre mindre. Dette er tilfelle med oppdatering av gamle artikler kontra å skrive nye.

Når du har mye gammelt innhold du skal gå gjennom bør du dele det i tre kategorier: behold, oppdater, slett. Noen innlegg passer kanskje ikke lenger i tema du skriver om, andre er fortsatt dagsaktuelle, mens tredje må oppdateres.

En ung jente peker på en eldre dame - slik oppdaterer du dine gamle innlegg

Når du har bestemt deg hvilke artikler du skal oppdatere anbefaler jeg at du sjekker ditt analyse verktøy som Google Analytics, Piwik eller Matomo for å velge de innleggene som allerede gir deg noe trafikk fra relevant målgruppe.

Det er 7-8 elementer du må se nøye på.

1. Overskrift

Overskriften skal alltid være H1 og inkludere hovedsøkeordet for blogginnlegget. I tillegg bør du gjøre overskriften så attraktiv som mulig. Den bør beskrive hva blogginnlegget handler om. Bruk gjerne følelsesord, tall eller adjektiver. Overskriften skal IKKE være clickbait.

Tips: Les min artikkel om hvordan lage uimotståelige overskrifter som målgruppen vil klikke på

2. Mellomtitler

Mellomtitler skal alltid være H2, H3, H4 etc. For eks. Har du delt blogginnlegget i 5 emner eller kategorier, skal overskriftene på disse kategoriene være H2, har disse kategoriene underkategorier skal overskriftene på disse være H3 osv. Mellomtitler bør inkludere søkeord hvis det passer naturlig inn.

3. Lenker

Du bør ha 2-3 inngående linker fra dine andre relevante blogginnlegg. Du skal også ha 2-3 utgående linker til dine andre relevante innlegg. I tillegg skal du ha 2-3 linker som lenker ut av bloggen til eksterne, relevante, høykvalitetssider. Disse eksterne nettsidene skal ikke være dine direkte konkurrenter. Når du lenker til eksterne høykvalitetssider viser det Google at dere er i samme klasse.

Tips: Les innlegget mitt om hvorfor du bør linke mellom dine innlegg og til andre nettsider

4. Metabeskrivelse

Meta beskrivelse sies å ikke ha noe å si direkte for Google. Metabeskrivelse kan allikevel dukke opp i SERP og da er det viktig at denne lille teksten beskriver hva blogginnlegget handler om. Dette er for at brukerne kan ta stilling til om innlegget ditt passer til det de har søkt på. Bruk søkeord også her, men pass på at metabeskrivelsen har en god og naturlig flyt i språket.

5. Søkeord i URL

Du bør ha søkeord i URL. Hvis du redigerer et innlegg som gir deg god trafikk fra Google skal du la URLen være. Det vil si at du IKKE skal endre URLen. Men hvis innlegget ikke gir deg trafikk bør du endre det og inkludere søkeord i adressen. Husk å aktivere omdirigering av gamle URL til nye URL på bloggen din.

6. Spredning av søkeord

Det er viktig at du har flere variasjoner av søkeord gjennom teksten. Søkeorden skal spres naturlig gjennom innlegget og trenger ikke å forekomme mer enn 1-2 ganger i teksten. Husk å inkludere ditt hovedsøkeord og 1-2 relevante søkeord i første 100 ord i innlegget. Ikke gjør det hvis teksten vil høres unaturlig ut. Det viktigste er lesevennlighet.

Ønsker du å lære hvordan du skal finne og bruke relevante søkeord for å få trafikk fra Google anbefaler jeg deg å ta mitt kurs Søkeord på 1-2-3 – bli synlig på nett.

7. Bilder

Bruk bilder av høyt kvalitet (80% er bra nok), men med liten filstørrelse for bedre hastighet. Bilder skal ha alternativ tekst som beskriver hva bildet handler om hvis det ikke blir lastet opp. Dette er primært for at svaksynte skal kunne forstå hva som er på bildet. Men også for at søkemotorer skal forstå det samme fordi Google, Bing og andre søkemotorer klarer ikke å “se” bilder. Det er god praksis å inkludere søkeord i alternativ tekst, men det skal være en naturlig beskrivelse og ikke stuffing. Husk å gi bildefilen et ordentlig navn (ikke img_123), gjerne med noe form for relevant for blogginnlegget søkeord. Fyll ut også bildebeskrivelse også.

Tips: Les mitt innlegg om hvordan bilder kan hjelpe deg med å komme høyere opp på Google

8. Innholdet, selve teksten

Innholdet skal dekke brukernes behov i forhold til hovedsøkeordet. Det viktigste du skal tenke på når du oppdaterer teksten er om informasjon er fortsatt riktig og aktuell. Er det riktig adresse, åpningstider, tilbud og så videre. Husk å spre søkeord jevnt gjennom hele blogginnlegget.

Og pass på at du ikke fjerner søkeord fra gammelt innlegg hvis de får inn trafikk og er relevante for den oppdaterte informasjonen.

Få en gratis mal for hvordan du skal skrive SEO-optimalisert innlegg 👇🏻

You may also like

Leave a Comment