Hvor fort blir innholdet du lager synlig på Google? Det kan ta alt fra en uke til seks måneder, eller opp til ett år. Men uansett hvor lang tid det tar så skal du lage innhold som oser av erfaring, eskpertise, autoritet og troverdighet – EEAT. Dette sammen med gode og relevante søkeord, god struktur, lenker og andre viktige deler av SEO gjør at innholdet blir synlig på Google.
EEAT
EEAT står for Erfaring, ekspertise, autoritet og troverdighet. Selv om dette ikke er helt nytt og heller ikke direkte rangeringsfaktor så prioriterer Google siden som følger EEAT.
Erfaring, experience på engelsk, betyr at du viser at du har personlig erfaring med tema du snakker om gjennom eksempler og originalbilder (ikke stock photos). Når det gjelder tema SEO så er det ikke lett å ha originalbilder som forsterker teksten i denne artikkelen.
Ekspertise, expertise på engelsk, betyr at du har kunnskap og kvalifikasjoner innen tema du snakker om. Gir du folk råd om helse bør du for eks. være helsepersonell. Hvis du gir folk juridiske råd, da bør du være jurist eller advokat.
Autoritet, autoritativeness på engelsk, går ut på hvilket rykte du har blant eksperter i din bransje/nisje. Derfor er det viktig at andre seriøse nettsider i din nisje linker til deg. Det er også viktig å få positive omtaler i bransjen.
Troverdighet, trustworthieness på engelsk, er den viktigste delen av EEAT. Det er her du skal være forsiktig med å bruke ChatGPT blindt. Dobbelsjekk fakta og informasjon hvis du bruker AI, men også hvis du bruker eksterne tekstforfattere. Troverdighet betyr også at handlekurven i nettbutikken skal ligge på en sikker side.
Vi alle ønsker å skrive engasjerende innlegg og artikler som blir lest. Og det er faktisk ikke så vanskelig å ha en struktur som gjør at innlegget blir lettleselig, men også synlig på Google. Godt og verdifullt innhold skal alltid ligge i bunnen, men hvis artiklene ikke er synlige på Google vil ingen finne de. Så la oss se på hvordan du kan lage innlegg som vil både bli synlige på Google, men også holde dine lesere lengst mulig på bloggen.
YMYL
YMYL står for Your money Your life og betyr at noen enkelt bransjer har større påvrikning på vår helse, mental helse og økonomi. Innholdet i temaer over kan påvirke oss i en negativ rettning og forårsake store konsekvenser. For eks. det er ekstremt viktig at online apotek, investeringssider (fond) og nyhetssider formidler riktig informasjon til sine brukere. For YMYL nisjer har EEAT stor betydning.
Det finnes ca 200 rangeringsfaktorer i Google, og selv om verken EEAT eller YMYL er rangeringsfaktorer, er det viktig at du forstår konseptene slik at du kan lage innhold av god kvalitet.
Nå som du forstår hva EEAT er skal du bygge artikkelen på en måte som gjør den lett å lese.
En god overskrift
Overskriften er en av elementene i SERP. Det betyr at når din artikkel vises på Google vil brukeren blant annet se overskriften. En god overskrift skal skape interesse og samtidig beskrive hva artikkelen handler om. Ikke fall for fristelsen til å lage en urelevant overskrift, men som får lesere til å klikke seg til artikkelen. Overskriften som ikke har noe med innholdet å gjøre lurer brukerne. Du ønsker ikke å gi målgruppa og potensielle kunder følelse av at de blir lurt. Det vil gjøre mer skade enn godt. Du får klikk på siden, ja, men brukerne vil forlate nettsiden like fort som de kom inn. Dette vil også vise Google at innholdet ditt ikke samsvarer med det målgruppa søker på og i verste fall “gjemme” artikkelen langt ut på side 20 på Google. Slik lager du en god overskrift:
- Hold deg til 55 tegn (inkludert mellomrom) og akkurat under 10 ord
- Ha et adjektiv (beskrivende ord), følelsesord (for eks. eksepsjonell, enkel, rask etc) eller et spørsmål i overskriften
- Ha et tall hvis du lager en liste (for eks. 7 tips til..)
Lengde på artikkelen
For at artikkelen skal gi noe verdi må det ha innhold. Innhold som svarer på flest mulig av målgruppas spørsmål om akkurat dette emnet. Lengden på teksten vil variere ut i fra tema og bransjestandard, men kan være alt mellom 600 og 3000 ord. Lengden på en artikkel som lesere synes er verdifullt vil få dem til å bli på nettsiden litt lenger. På min reiseblogg Travelletters, og for så vidt her også er alle innlegg på ca 1200-2000 ord. Ser du at artikkele blir lengre enn 3000 ord bør du vurdere å lage to artikler istedenfor en.
Last ned min gratis sjekkliste Hvordan skrive et innlegg tilpasset en nettside
Mellomtitler og avsnitt
Når du skriver en artikkel på over 1000 ord bør du dele teksten med flere mellomtitler. Dette gjør at det blir mer luft i teksten og artikkelen blir lettere å lese. Dette er spesielt viktig med tanke på at over 50% av lesere bruker mobil. Antallet mellomtitler vil være avhengig av tema du skriver om. Mellomtitlene, akkurat som overskriften, skal beskrive hva avsnittet handler om. Bruker du tall i overskriften er det også viktig at du nummererer mellomtitlene. La avsnittene være på ca 5 setninger eller så blir de tunge å lese på mobil. Dette kan igjen føre til at leserne klikker seg ut.
Bilder, video og sitater
Det er viktig å ha bilder av god kvalitet som er også tilpasset til mobilskjerm. Du bør helst bruke originalbilder og ikke stock photos (se EEAT). Bildene gir pause fra tekste, kan forsterke budskapet og gjør artikkelen lettere å lese. Bildene bør optimaliseres for Google slik at de kan hjelpe artikkelen til å bli synlig. Liggende bilder bør være i ca størrelse 1000×800 pixels. Stående bilder bør være ca 800×1200 pixels. Når det gjelder sitater så skal disse være relatert til innholdet, og deres oppgave er å forsterke et poeng i avsnittet. Sitatene bør også fremheves enten i en annen font, farge eller for eks. som en boks.
Et bilde kan si mer enn tusen ord, men du må fortsatt skrive artikkelen
Tips: Les mitt innlegg om hvordan du skal bruke bilder for å få flere lesere
Tekst
Når du skal skrive tekster bør du tenke på målgruppen. Er målguppen akademikere med tungt fagspråk eller “man i gata”? Når du bruker korte setninger blir teksten lettere å lese. Ha asvnitt på 3-4 setninger. Husk at på mobilen ser det annerledes ut enn på desktop. Ha alltid leseren i fokus uansett om du skriver om hageblomster, reise eller mat.
Når du har skrevet ferdig ikke publiser artikkelen med en gang. La det ligge noen timer og kom tilbake til det. Du vil garantert finne noe å rette på. Det er også lurt å la en annen lese teksten for å få tilbakemelding på eventuelle skrivefeil og om det var lett å forstå det du prøvde å formidle.
Ønsker du hjelp til strukturen på selve teksten kan du bruke disse punktene:
- Start med å beskrive utfordringen som innlegget skal ta for seg
- Fortell hvilke resultater lesere kan forvente
- Vis hvordan leserne kommer frem til løsningen
SEO
Du har garantert hørt mye om SEO – søkemotoroptimalisering på norsk. Dette er et veldig omfattende tema som vi ikke skal gå inn på her. Men vi kan ta for oss to ting:
- Søkeord
- Intern og ekstern lenking
Søkeord er de ordene og frasene leserne bruker for å søke informasjon på nett. De er forskjellige fra bransje til bransje, i volum og antall klikk. Det er viktig at du forstår intensjonen brukerne har for søkefrasene de bruker slik at du kan gi dem akkurat den informasjonen de er på jakt etter.
Hver gang du er ferdig med en artikkel bør du prøve å lenke fra denne artikkelen til en av dine andre artiklene, og visa versa. Husk at artiklene du lenker til skal gi dine lesere mer verdi, så ikke lenk til urelevante artikler.
Ønsker du å starte med SEO kan du laste ned min e-bok “Slik starter du med SEO”