Har du lest en tekst som virker så lang som den mørkeste natta? Ikke skriv dine tekster som dine kunder og lesere vil oppleve på samme måte. Her er 3 viktigste grunner til hvorfor du skal bruke bilder i dine tekster og ikke minst hvordan du skal bruke bilder for å få flere lesere og kunder.
Økt mulighet for å vises på Google
Hvis du ønsker å få lesere og kunder fra Google må du benytte deg av alle delene av et innlegg. Ett blogginnlegg og en artikkel som skrives for nett består av flere deler.
Tips: Les mitt innlegg “Hvordan skrive online artikler som tiltrekker seg målgruppen”
For at bildene dine skal bidra til økt kunde/lesermasse må du ha alternativ tekst i bildene.
1. Bruk “alternativ tekst” i bilder
Alternativ tekst forteller Google hva som er på bildet. Google klarer ikke å “se” hva som er på bildet og trenger hjelp med å forstå det. Husker du for en god del år siden da internett ikke var så raskt som nå og det tok 100 år å laste opp en artikkel pga bildene? Og da bildene ikke kunne lastes opp så du en liten setning som “forklarte” hva som skulle vært der, hva som var på bildet? Denne lille teksten er alternativ tekst. Det eneste formålet til denne teksten er å fortelle Google hva den “ser” og hjelpe mennesker med dårlig syn å tyde hva som er på bildet. Teksten skal helst inkludere søkeord for innlegget, men du må gjøre det på en smart måte så det ikke blir søkeord-stuffing.
Det viktigste med alternativ tekst er at den skal beskrive det som står på bildet og bilde bør være relatert til teksten.
Bildet under har jeg brukt som eksempel og alternativ tekst jeg har skrevet på bildet ser du under. Jeg har plassert alternativ tekst også i bildetekst slik at du har mulighet for å se mitt eksempel. Hvis jeg fjerner det nå (siden det egentlig skal være en annen tekst der) vil du kun se alternativ tekst hvis dette bildet ikke lastes opp.
2. Gi minst et bilde et “ordentlig” navn
Hvert bilde bør ha et annet navn enn det bilde har når du laster det opp. Som regel heter alle bilder img_123 og lignende når de blir overført fra kamera. Før du laster bildene opp i artikkelen bør du gi minst et bilde et navn som gjenspeiler det artikkelen handler om. Her kan du gi bildet det samme navnet som du har gitt til din artikkel. Det vil si at bilde med timeglass heter det samme som dette innlegget. Det du må være OBS på er at bildene du bruker skal gjenspeile det innlegget handler om. Derfor bør du være forsiktig med å bruke stock-bilder og velge kun de som forsterker teksten.
3. Bruk “tittel-attribute” i bildene
Tittel-attribute for et bilde er det navnet du vil gi bildet som vil vises når leseren fører musen over bildet. Denne teksten hjelper deg ikke direkte å komme høyre opp på Google, men den hjelper deg med leservenlighet. I utgangspunktet kan du plassere hvilken som helst tekst her, som ikke er for lang, for eks. “klikk på bildet for å kjøpe produktet” eller “ta meg til kurset”. Du må selvfølgelig legge linken til produktet i bildet for at dette skal fungere.
4. Bruk “Bildebeskrivelse”
Bildebeskrivelse er den teksten som kommer under bildet. Som du ser i bildet er teksten “streets of oslo” skrevet i bildebeskrivelse. Bildebeskrivelse gir deg indirekte bedre SEO ved å gi leseren en bedre brukeropplevelse og forklare litt mer hva som står på bildet. Det er spesielt nytting der det er bilder av mat, blomster, verktøy og andre ting der bilde er kanskje ikke helt selvforklarende.
Bruk bildebeksrivelse for å skape blikkfang og få lesere og kunder til å stoppe opp og lese
Økt brukervennlighet
Hvis du inkluderer flere bilder i teksten vil det øke lesevennlighet. Bilder bryter teksten og gjør den lettere å lese. Ved at du bruker flere bilder i artikkelen vil leserne eller kunder bruke lenger tid på siden. Dette vil vise Google at din artikkel er relevant for kunden eller leseren fordi de bruker lenger tid. Når leserne eller kunder bruker lenger tid på siden din vil Google dytte artikkelen høyre på fordi det eneste Google er opptatt av er fornøyde brukere. Og Google antar at dine kunder og lesere er fornøyd hos deg siden de bruker tid på siden din.
Tips: Les min artikkel om hvorfor du skal bruke søkeord for å bli synlig på nett
Andre ting å tenke på når det gjelder bildebruk
Bruk riktig bildeformat som ikke ødelegger for hastigheten på nettsted eller bloggen. Det mest brukte bildeformatet for nettbruk er JPEG fordi disse bildene kan skaleres uten at de miste for mye kvalitet. Vær obs når du laster bilder fra nett hvilken format du laster dem i.
Det andre mest utbredte formatet er PNG. Logoer, grafer og grafiske bilder laget på nett kommer stortsett i PNG. Har du Mac vil alle skjermbilder du tar være i png-format. PNGformatet gir bilder av høyere kvalitet, men fordi det inneholder mye mer informasjon enn JPEG er det også tyngre for nettsiden. PNGformatet kan heller ikke skaleres like mye som JPEG og bruker derfor flere ressurser når nettsiden skal lastes opp. PNG vil derfor redusere opplastingshastighet på siden som kan være avgjørende om du får eller mister leseren.
Tips: Les min artikkel med tips fra fotografer til hvordan ta fine bilder med mobil
Bruk riktig bildestørrelse som er tilpasset mobilskjerm. De fleste surfer på mobil og det er viktig å ha en mobiltilpasset artikkel. Den vanlige bildestørrelsen på bloggen er liggende (landscape) 1024×512 pixels og stående (portrett) 800×1200 pixels. Det er også viktig for brukeropplevelsen at bilder fyller den samme bredden som teksten.
Det er skjeldent vi leser teksten første gangen og som oftest skanner vi teksten først. Derfor er både bilder og teksten på bildene et blikkfang som er med på å gi leseren og kunden lyst til å fordype seg i teskten.
Ved å inkludere og optimalisere bilder i din tekst vil du både øke brukervennlighet og forbedre SEO som begge to vil føre til mer trafikk og dermed flere kunder.
Last ned en steg-for-steg guide for hva en artikkel du skal skrive for et nettsted eller en blogg inkludere