Hver gang du skriver en artikkel så vil du at den skal bli synlig på Google ganske kjapt. Det som er så fint med innholds-SEO er at jo flere godt optimaliserte artikler du har jo fortere vil dine nye artikler synes på Google.
Jeg har laget en case study for å ha noe konkret å vise til. Case study gjelder en av mine artikler. For å komme på side 1 på Google har jeg brukt den samme metoden som jeg lærer bort til mine kunder.
Type artikkel
Denne gangen skrev jeg en samleartikkel som handler om flere ting innenfor samme tema. Samleartikkel kan for eksempel være 10 oppskrifter som alle inneholder tomater på boks eller 7 unike, kule og spesielle overnattingssteder på Østlandet som denne case study handler om. Dette er en type liste-artikkel som omfatter litt bredere tema i samme nisje.
Fordelen med slike artikler er at det er lettere å plassere flere variasjoner av søkeord du prøver å treffe fordi hver ting/aktivitet på listen er en egen bittelille artikkel. Her vil det falle naturlig inn å ha flere søkeord uten at det vil høres altfor “maskinelt” ut.
Andre type artikler kan handle om en ting der du utdyper litt mer som for eksempel en produktomtale – det kan være hotell, treningsmatte, aktivitet ol. Det kan også være et spesifikt tema men med forskjellige ting som for eks. 10 ting å gjøre i Berlin. Det handler om Berlin, men forskjellige aktiviteter. Denne er litt mer spesifikk enn artikkelen i case study fordi denne vil handle om “alt” i Berlin med søkeord som “begrenser” seg til Berlin.
Dette hadde jeg i artikkelen
Først gjorde jeg research på Keysearch.co* og Google for å finne variasjoner av søkeord, velge et hovedsøkeord og for å se hvilke sider lå på første plass for hovedsøkeordet mitt. Når jeg landet på de søkeordene jeg ville bruke skrev jeg utkast til både artikkelen og overskriften. Jeg delte innlegget i 7 deler der hver del handlet om det kun ett sted. Jeg inkluderte variasjoner av søkeord i mellomtitler og teksten der det passet med hovedfokus på første avsnitt av artikkelen.
Jeg fylte alternativ tekst, bildenavn og bildebeskrivelse i hvert bildet og lenket til mine andre relevante innlegg der det passet naturlig inn i artikkelen. Jeg liker også å ha litt kortere video i reiseinnleggene. Det er både mer engasjerende enn bilder, men også holder folk litt lenger på siden (som er bra for SEO).
Metabeskrivelse og URL inkluderer også søkeord.
Oversikt over trafikken uke 1-7
Artikkelen ble publisert sent på en mandagskveld. Dagen etter ble den delt i 2 FB-grupper. Tallene under viser URLen og trafikken fra FB, direktetrafikk og trafikk fra Google (organic) for første uken.
Uke 1
Alle de viktige stedene i artikkelen var optimalisert med søkeord jeg ønsket å treffe og første treff fra Google kom på onsdag, kun 1,5 dag etter publisering.
Det er viktig å følge med på Google Analytics for å se hvordan det går med artiklene slik at du kan justere før det er “for sent”.
Uke 2
Det var gjort absolutt ingen endringer i artikkelen i uke 2. Jeg vet at trafikken fra FB varer sjeldent lenge og du kan se at i uke 2 var den helt borte.
Uke 3
Uke 3 var det ingen endringer, men jeg bestemte meg for å endre URLen for å fjerne tallet. Dette er fordi jeg har planer om å utvide artikkelen med flere overnattingssteder på sikt. Jeg vil endre URLen før artikkelen begynner å få mye trafikk slik at jeg evt. mister kun det lille av trafikken har vært frem til nå.
Uke 4
På onsdag i uke 4 endret jeg URLen og inkluderte flere søkeord helt i begynnelsen av artikkelen og i metabeskrivelsen. Jeg anbefaler deg å gjøre vesentlige endringer i artikkelen kun hvis artikkelen får lite trafikk.
Organisk trafikk denne uken var den høyeste og det er den endret URLen som har gitt mest trafikk og klikk inn.
Uke 5-7
Etter endringer forrige uke har artikkelen ligget som den er, uten noen endringer i det hele tatt. Bildene under viser trafikk for hver sin uke.
Henvisningssteder kan være andre nettsider som linker til din artikkel, det kan også være andre plattformer som for eks. e-post, Pinterest eller noe annet. I bilde under ser du hvor “referral” kom fra i uke 6.
I uke 7 var det heller ingen endringer. Jeg kommer nok ikke til å endre artikkelen før jeg utvider den med flere overnattingssteder. Men jeg kommer til å bytte forsidebildet 2 ganger i året for å tilpasse det sesongene.
Pga konstante innstramminger i restriksjonene på Østlandet kan ikke folk reise og det vises på søkeresultatene. Men det du også kan se er trafikk fra FB har veldig kort levetid. Den gir mye klikk inn med en gang, men det er sjeldent folk klikker seg videre for å lese noe mer enn akkurat det innlegget de klikket seg inn på fra FB.
Lesere som kommer fra Google kommer med et annet mindset. De leter etter noe spesifikt og har du flere relevante artikler som er koblet sammen vil de klikke seg videre.
Oppdatering: Etter 2,5 måned hadde artikkelen generert 957 unike klikk og 1182 klikk totalt. Alle tall for dine artikler finner du på Google Analytics.
Denne case study viser at med god SEO på nettsiden og innholdet kan det gå ganske fort å bli synlig på Google. Det er dog sjeldent tilfelle og det tar gjerne tid før du får resultater med SEO, spesielt hvis nettsiden er veldig ny.
Lenken merket med * er affiliate som betyr at hvis du velger å abonnere på Keysearch.co* gjennom denne lenken vil jeg tjene en liten provisjon. Din pris blir verken høyere eller lavere.
Last ned steg-for-steg guide til hvordan du skal skrive optimalisert SEO artikler som jeg selv bruker når jeg skriver mine artikler.