Eviglevende eller eviggrønt innhold er artikler som handler om tema som er uavhengig av sesonger og tid. Dette er innhold som er like aktuelt sommer som vinter, ferie som hverdag.
Noen artikler og produkter i en nettbutikk er veldig sesong-baserte. For eks. solkrem og bikini selges relativt lite på høsten og vinteren i motsetning til sommer, mens skuldervesker kan være eviggrønt produkt.
Hva er eviggrønt innhold
Eviggrønt innhold kan “leve” for evig fordi det er universelt. Avhengig av hvilken bransje du er i kan eviggrønt innhold lages som lister, tips, steg-for-steg, produktomtaler og video. Det er allikevel selve tema i artikkelen som avgjør om innholdet er eviggrønt eller ikke.
Innhold av type “instruksjoner”, “motiverende” eller “engasjerende” pleier å leve lenger enn andre formater. Eviggrønt innhold vil også tiltrekke seg leads uansett om du er i en lanseringsperiode eller ikke.
Hvordan gjøre innholdet eviggrønt
Har du en artikkel der du forklarer en fremgangsmåte til for eksempel “hvordan lære barn å lese”, kan du formatere artikkelen som en guide med steg-for-steg prosess. Du kan også lag en artikkel der du svarer på de 10 mest stilte spørsmål i din bransje. Det kan være hvordan velge et publiseringsverktøy, hvordan starte en nettbutikk, hva er SEO, 10 mageøvelser for strammere mage og mye annet som er helt uavhengig av tid og rom.
- Bruk språk som ikke binder artikkelen til tid. For eks. Ikke skriv “Dette gjelder i dag..”
- Vær så detaljert som mulig i din guide, steg-for-steg, oppskrift, liste eller det formatet du vil lage artikkelen i
- Skriv for nybegynnere. Det er som regel de som ønsker en innføring, oversikt og steg-for-steg
- Skriv med enkle ord og få faguttrykk
Hvordan finne tema for eviggrønne artikler
De fleste som har en nettsiden har flere kategorier. For reisebloggere som skriver om ett sted kan det for eks. være steder å spise, dagsturer eller overnattingssteder. Her vil du kunne skrive minst en artikkel som er like aktuell sommer som vinter. Du kan gå på en restaurant uansett når på året det er, uansett om du har ferie eller ikke. Tiden her er irrelevant. Se på artiklene du allerede har, her kan det ligge mange gode ideer. Du kan også se hva slags innhold dine konkurrenter har, og ikke minst ta utgangspunkt i spørsmål dine kunder stiller.
Hvordan eviggrønt innhold kan hjelpe SEO
Eviggrønt innhold vil gi deg mer stabil trafikk gjennom hele året fordi tema er ikke avhengig av sesong. Finn gode søkeord som du vet kundene bruker for å søke på dette tema. Utfordringen med eviggrønt innhold kan være at mange i din nisje har allerede skrevet om det. Så du må være kreativ og finne ny vri på søkeord du skal bruke.
Resten av nettsiden din må også være SEO-optimalisert og jo flere artikler du har som allerede får trafikk jo lettere det blir å få eviggrønt innhold høyt opp på Google.
Når du lager evergreen artikkel ha den godt synlig på nettsiden din. Har du en sidebar legg den der. Du kan også legge den i headeren for at den skal være det første nye besøkende ser når de kommer til nettsiden. Har du en FB-gruppe kan du feste den øverst slik at medlemmene ser den med en gang de melder seg inn i gruppa. Og ikke glem å få følgere på e-postlisten fra denne artikkelen slik at du kan lede dem videre i kjøpsreisen.