5 SEO deler og hvilken er viktig å jobbe med mest

by Bli synlig på nett
0 comment
Spread the love
  • 7
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    7
    Shares

La meg gå rett på sak. Google skjønner ikke hva som er god og dårlig tekst fordi Google er en maskin. Når du bruker SEO hjelper du Google å forstå hva din artikkel handler om, hvilke andre artikler har du på nettstedet eller bloggen og hvor godt lesere liker deg. Dette er veldig enkelt forklart.

Men hvis du ikke har trafikk fra lesere og kunder hvordan skal Google forstå hvor god du er? Du må ha SEO-vennlig innhold som Google kan finne slik at den kan begynne å matche det med det lesere og kunder søker på. Da vil Google kunne forstå hvor mye verdi du gir og ballen kan begynne å rulle.

En blogger som står foran en tavle med tekst google it
Ikke la dine konkurrenter ta plassen din på Google

Hva er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization – søkemotoroptimalisering. Det finnes mange søkemotorer som Google, Bing, Yahoo, Kvasir, Ecosia og mange andre. Men det er Google som er den største. Hvis du tenker selv hvordan du bruker Google så forstår du at du ikke har til å ikke synes på Google. Det viktigste for Google er å ha fornøyde brukere. Og det får Google når den klarer å matche brukerens søke-forespørsel med innhold. Og hvordan og ikke minst om Google klarer dette, vil blant annet tiden leserne bruker på bloggen, om de navigerer seg rundt ved hjelp av interne lenker fortelle Google om innholdet og søkeforespørsel er en match.

Det er totalt 5 SEO strategier og til sammen skal dette tilfredstille E-A-T kriteriene til Google. E-A-T står for ekspertise, autoritet og tillit, eller expertise, authoritativeness og trustworthiness.

Du kan også se min video der jeg forklarer både E-A-T og 5 deler av SEO.

Hvorfor bør du fokusere på SEO?

Det skjer mer enn 3,5 milliarder søk på nett hver dag. Det sier seg selv at det er mange som søker etter akkurat det tema du skriver om. Og da kan det være utrolig smart å komme opp på første side til Google. En studiet gjort av annonsenettverket Chitika viser at 60% av trafikken går til de tre øverste (ubetalte) innleggene på Google. Hele 91,5% av alle som søker på Google stopper på første side og kun 25% går til side 2.

Dette betyr at hvis du ikke jobber med SEO vil du alltid måtte jage etter dine lesere på sosiale medier. Og du vet selv at når du er på, for eks., Facebook så er du der for å se hva vennene dine driver med og for å være aktiv og sosial i grupper du er medlem i. Du er ikke der for å klikke deg videre et annet sted. Det samme gjelder dine lesere. De går på Facebook og andre sosiale medier for å være der.

Tips: Les mitt innlegg om Hvordan du skal gjøre dine gamle innlegg bedre for å komme
på første side på Google

En åpen notatbok med blanke ark
Vil du nå flest mulig med dine tekster må du jobbe med SEO

1 – Innhold

Content is King. Hvis du har hørt dette før så har du hørt rett. Innhold er en av de 5 strategiene i SEO. Men for at Content skal være King er det noen kriterier du skal huske på. Hvert blogginnlegg du skriver bør ha fokus på din leser og hvordan du kan løse hennes utfordring på best mulig for henne måte. Det betyr at ditt innlegg bør ha disse elementene:

  • Relevant for leseren
  • Gi leseren verdi
  • Være bedre enn konkurrentenes innlegg
  • Være uten skrivefeil og feilinformasjon

Google er opptatt av å gi sine brukere det beste og mest relevante innholdet. Hvis din leser klikker seg inn på ditt innlegg bare for å klikke seg rett ut viser det til Google at ditt innhold ikke er relevant for det leseren søkte på. DERFOR er tiden dine lesere bruker på bloggen din superviktig for SEO. Ser du hvordan alt dette henger sammen?

ordsky med mange søkeord på engelsk
Ditt innhold skal være så bra at leserne ikke klikker seg rett inn og rett ut

2 – Søkeord

Har du noen ganger lurt på hvorfor ingen finner dine innlegg? Eller hvorfor trafikken ikke går opp? Det er mest sannsynlig fordi din blogg ikke er optimalisert med gode søkeord med høyt søkevolum men lav konkurranse. Søkeordstrategi er en av de viktigste strategiene for å få lesere fra Google til din blogg. Hvis du har tid til å fokusere på kun en side av SEO bør det være søkeord.

Det finnes to strategier til å skrive til søkeord

1 – Du vet hvilket tema du skal skrive om og finner søkeord relatert til dette tema

2 – Du vet ikke hva du skal skrive om og finner søkeord først og bygger innhold rundt det

Begge strategiene krever at du finner gode søkeord først. Hver gang du skal skrive et innlegg bør du tenke på:

1 – Skrive innlegg som lesere søker etter. Her må du ta på deg leser-hatten og ikke skribent-hatten og tenke som din leser
2 – Vise Google at du har informasjon om det lesere søker etter og skrive enten serie med kortere innlegg som du kobler sammen med linker. Eller skrive en utfyllende artikkel hvis tema ikke kan deles i flere deler.

Søkeord er den delen du bør jobbe mest med fordi den er den viktigste for at Google skal kunne matche innholdet med det leseren søker på. Jo bedre jobb du gjør med søkeord jo mer verdi vil lesere få ut av innholdet ditt. Jo mer verdi de får jo mer mer Google vil vise dine innlegg. Slik blir det en stor rullende snøball av 🙂

Anbefaling: Meld deg på kurset «Søkeord-ninja på 1-2-3 – få flere lesere og kunder fra Google uten å betale for annonsering»

grønn netting like innviklet som SEO
Tenk hvilke ord og fraser dine lesere bruker for å finne ut om tema du skriver og bruk disse ordene i innlegget

3. On-Page SEO

Denne delen inkluderer alt du gjør internt på bloggen og innlegget. Viktige komponentene er:

  1. Struktur – meny og kategoriene, hvor mange steg bruker leseren til ditt laveste innlegg. Med laveste innlegg mener jeg hvor mange klikk skal det til før leseren når til bunnen av din meny.
  2. Intern linking. Linker du mellom dine relevante innlegg? Hvis ikke må du gjøre det. Det anbefales at du har minst 3 inngående interne linker til hvert innlegg du publiserer.
  3. Overskrifter skal være H1 – heading 1
  4. Mellomtitler skal være H2- heading 2 osv
  5. Hovedsøkeord og andre relaterte søkeord
  6. Bilder
  7. Metabeskrivelse
  8. Lengde på innhold
  9. URL

Tips: Les mitt innlegg om Hvorfor du bør linke til andre blogger 

en som sitter med ark, fargetusjer og mobil foran Macen og jobber med strategi
Vær strategisk når du skal jobbe på bloggen din

4. Off-Page SEO

Off-page SEO er delen som tar lengst tid å bygge opp og er en langsiktig strategi. Det er denne delen som vises utad og inkluderer:

  1. Linkebygging til og fra eksterne sider. Dette kan gjøres gjennom gjesteblogging, samarbeidsinnlegg, bytting av linker mellom relevante innlegg. Eks på samarbeidsinnlegg er mitt innlegg om Hvordan ta fine bilder med mobil uten å være fotograf
  2. Markevarebygging
  3. Sosiale medier
  4. Mobil SEO – din blogg MÅ være optimalisert for mobil. De fleste tilpassingen for mobil kan du gjøre gjennom ditt mal (theme). Tips er å tenke på fonter – de skal være store og lette nok til å lese på mobil og bilder skal være i en størrelse tilpasset til mobil.
tannhjul som er like komplisert som seo
Det er mange deler av SEO som skal passe sammen

5. Teknisk SEO

Det er to tekniske ting du MÅ gjøre for at din blogg i det hele tatt skal være oppdaget av Google. Jeg snakker ikke om rangering. Jeg snakker kun om den tekniske delen som du må gjøre for å la Google vite at du har en nettside eller blogg.

  1. Opprett konto på Google Analytics, legg til din blogg der og legg til koden du får av Google i din blogg.
  2. Opprett konto på Google Search Console og knyt din blogg. Finn sitemap, pagemap og post-sitemap i Yoast og legg disse i Google Search Console slik at Google kan begynne å indeksere din blogg.
  3. Hastighet – hvor fort bloggen din lastes opp når lesere klikker på linken til ditt innlegg.
  4. Forbedre caching.

Det enkleste å starte med er å forbedre dine innlegg. Sjekk i Google Analytics dine mest besøkte innlegg og sjekk om du kan gjøre dem enda bedre. Kanskje du kan lage litt bedre struktur, svare på flere spørsmål (gi mer informasjon), optimalisere eller bytte bilder og ha flere avsnitt? Du skal også sjekke Google Search Console for søkeord lesere har brukt for å finne disse innleggene og inkludere dem i teksten. Har du god metabeskrivelse som inkluderer søkeord? Har du søkeord i URL?

Så lenge du ikke koder selv kan du etterlate alt det tekniske til din webhotell-leverandør der du har din blogg og nettsted.

Anbefaling: Ta kurset «Søkeord-ninja på 1-2-3 – få flere lesere og kunder fra Google uten å betale for annonsering» og lær blant annet eksakt hva du skal gjøre med dine gamle innlegg for å få enda flere lesere og kunder.


Spread the love
  • 7
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    7
    Shares

You may also like

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

error: Content is protected !!

RELAX. ENJOY.

keep calm
& write us