Nettsiden din er ditt digitale utstillingsvindu. Den første opplevelsen potensielle kunder får av din bedrift. Hvis nettsiden ikke er brukervennlig, optimalisert for søkemotorer og konverteringer, kan det føre til at besøkende klikker seg bort før de rekker å bli kunder. Og dette er selv om du er veldig aktiv på nett, og de har kanskje en viss kjennskap om deg. Gjør det enkelt for besøkende å foreta en handling!!
5 feil du gjør på nettsiden som kan koste deg kunder
Oppsummering
Nettsiden din må være rask, tydelig og mobilvennlig for å ikke miste kunder. Mangler du en klar handlingsknapp (CTA), kan besøkende forlate siden uten å ta kontakt. SEO er avgjørende for å bli funnet i Google – uten det risikerer du å miste potensielle kunder til konkurrentene.
Vanlige spørsmål
Fordi en treg nettside fører til høyere fluktfrekvens og dårligere rangering i Google.
Start med å bruke relevante søkeord i titler, metabeskrivelser og overskrifter.
Bruk Googles “Mobile-Friendly Test” for å sjekke og få forslag til forbedringer.
Fem vanlige feil på nettsiden og hvordan du kan rette dem
1. Nettsiden din mangler en tydelig CTA (Call to Action)
Har du noen gang besøkt en nettside og lurt på hva du skal gjøre videre? Hvis kunden ikke finner en tydelig oppfordring til handling, forsvinner de ut igjen. Tenk på tema i artikkelen og hva du ønsker de skal gjøre ut i fra som er tema. Skal de melde seg på nyhetsbrev, skal de melde seg på minikurset eller skal de fylle ut kontaktskjema?
Løsning: Bruk tydelig knapper eller lenker – “Jeg vil lære mer om …”, “Jeg ønsker å motta tips hver uke”, eller “Send meg tilbud”.
Når det gjelder lenker i artiklene så skal de aldri hete “Les mer” fordi Google ikke skjønner hvor lenken leder. Skriv heller “Les mer om hvorfor du ikke får kunder selv om du er aktiv på nett” eller i det ordlaget som passer.
2. Det er vanskelig å forstå hva nettsiden tilbyr
Tenk deg at du går inn i en butikk for å kjøpe noe du trenger, men det er ingen ansatte til å hjelpe deg, hyllene er uorganiserte, og skiltene er så uklare at du ikke aner hvor du finner det du leter etter. Hva gjør du? Mest sannsynlig snur du og går et annet sted.

Det samme skjer på nettsiden hvis budskapet ikke er tydelig, eller hvis det er vanskelig å finne fram. Hvis en besøkende må bruke mer enn noen sekunder på å forstå hva du tilbyr og hvordan de kan foreta en handling, mister du dem, eller hva som er enda verre – de går til en konkurrent i stedet.
Hvis du kjenner deg igjen i dette:
- Besøkende klikker seg inn, men forsvinner raskt igjen – kanskje fordi de ikke skjønner hva du tilbyr eller hvor de finner det.
- Du får stadig spørsmål på e-post eller sosiale medier om ting som allerede står på nettsiden din – et tegn på at informasjonen er vanskelig å finne eller er uklar.
- Folk sier “jeg visste ikke at du tilbød dette” – selv om det står på nettsiden.
Slik kan du gjøre det enklere for besøkende:
- Gjør budskapet krystallklart: Når en besøkende lander på nettsiden din, må det være åpenbart hva du tilbyr og hvem det passer for – på under 5 sekunder.
- Ha en logisk menystruktur: Ikke bruk kreative eller interne navn på sidene dine. Folk forventer å finne “Tjenester”, “Om oss” og “Kontakt” – ikke “Min metode” eller “Vår reise”.
- Bruk enkle og tydelige overskrifter: Ikke gjem det viktigste i lange tekster. Sørg for at kunden umiddelbart ser verdien du tilbyr. Og husk at folk skumleser, så fremhev det viktigste.
- Test nettsiden din: Be en venn eller en potensiell kunde om å finne en spesifikk informasjon eller tjeneste på siden din. Hvis det tar mer enn noen sekunder, trenger du en bedre struktur.
- Ha en rød tråd fra sosiale medier til nettsiden: Hvis du promoterer noe i en Instagram-post eller Facebook-annonse, må nettsiden du lenker til ha samme budskap og en tydelig vei videre.
3. Nettsiden lastes for sakte
Ingen liker å vente. Hvis nettsiden din tar mer enn et par sekunder å laste, risikerer du at besøkende forlater den før de i det hele tatt har sett hva du tilbyr. Google bruker også lastetid som en rangeringsfaktor, så en treg side kan skade synligheten din i søk. Det er flere ting du kan gjøre for å få opp hastigheten. Ta utgangspunkt i rapportene du får fra Page speed insights, men dette er de vanligste synderne – for store bildefiler, unødvendige ressurser som ikke brukes (som plugins og skripter) og en treg serverleverandør (leverandøren av serveren der nettsiden befinner seg).
Løsning: Komprimer bilder, oppgrader eventuell plan hos leverandøren (eller bytt), slett plugins du ikke bruker og få hjelp til å minimere unødvendige skripter.
4. Du er aktiv på sosiale medier, men følgere kjøper ikke
Du poster jevnlig på Instagram og engasjerer deg i Facebook-grupper, men kundene uteblir. Hvorfor skjer dette? Fordi sosiale medier alene sjelden er nok til å få folk til å kjøpe, spesielt de som kjenner deg lite fra før. Sosiale medier kan gi deg synlighet og bygge relasjoner, men når folk faktisk vurderer å bli kunder, vil de ofte innom nettsiden din for å lese mer, sjekke priser eller få en følelse av profesjonaliteten din. Og hvis nettsiden din ikke overbeviser dem, er de ute igjen – kanskje for godt.
Hvis du opplever dette:
- Du ser at folk klikker seg inn på nettsiden, men de blir bare noen sekunder før de forsvinner.
- Du får DMer på Instagram med spørsmål du allerede har svart på på nettsiden, noe som tyder på at folk ikke finner infoen der.
- Du legger ut et knallbra tilbud på sosiale medier, men ingen klikker seg videre for å kjøpe.
Da må du fikse dette:
- Sørg for at det er superenkelt å forstå hva du tilbyr og hvem det passer for – på under 5 sekunder.
- Ha en tydelig knapp (CTA) som viser veien videre (se feil nr. 1).
- Gjør nettsiden din lett å navigere – ingen vil bruke tid på å lete etter viktig info.
- Hvis du promoterer noe på sosiale medier, bruk én tydelig CTA. “KLIKK HER for å sikre tilbudet” fungerer bedre enn vage oppfordringer som “Les mer”. Og led folk til en relevant landingsside – ikke bare til forsiden din.
5. Nettsiden er ikke mobilvennlig
Hvis du sjekker din Google Analytics så vil du se at det meste av trafikken kommer fra mobiltelefon, i gjennomsnittet faktisk over 60%. Hvis nettsiden din ikke fungerer godt på mobil, vil du miste kunder – og Google kan straffe deg i søk.
Slik fikser du dette:
- Bruk responsive design som tilpasser seg skjermstørrelsen nettsiden vises på.
- Test nettsiden jevnt på mobil, spesielt etter oppdateringen, og hver gang du publiserer et nytt blogginnlegg.
Klar for en nettside som faktisk gir deg kunder? Se hvordan jeg kan hjelpe deg med å optimalisere nettsiden.