For små bedrifter som levere tjenester er nettsiden et viktig og helt essensielt verktøy for å tiltrekke kunder og vise frem tjenestene. Siden tjenestene er som regel ikke fysiske produkter kan det være lettere å vise det på en nettside enn sosiale medier. På nettsiden samler du alle tjenestene du leverer, alle tilbakemeldingene fra kundene og kan vise til din ekspertise gjennom bloggartikler.
SoMe er en fantastisk plattfrom for å vise hvem du er og din kunnskap, men siden det ikke er mulig å søke i feeden blir det fort uoversiktlig spesielt hvis du tilbyr mer enn to likeverdige tjenester.
Den viktigste grunnen til å jobbe med SEO på nettsiden er fordi ifølge research gjort av Search Engine Journal 49% av markedsførere rapporterer at organiske søk gir best ROI (return on investment). Dette er fordi kjøpere som søker etter et produkt har i mange tilfeller allerede bestemt seg for å kjøpe.
5 steg for å bli mer synlig på Google og tiltrekke flere kunder
Det enkleste du kan gjøre er å optimalisere noe du allerede har, spesielt hvis du ikke har 100-vis av sider og blogginnlegg.
1. Optimaliser overskrifter og metabeskrivelser
Dette er ofte det første kundene ser når de finner deg på Google. En god tittel og metabeskrivelse kan være forskjellen på et klikk eller ingen trafikk. Husk at både overskriften, metabeskrivelsen og URL skal gjenspeile det siden eller artikkelen handler om. Det er viktig at potensielle kunder kjenner igjen det de har søkt på.
For eks. Hvis noen søker på “hjelp med sosiale medier for små bedrifter” og din side kommer opp. Problemet er du jobber kun med store bedrifter, men har ikke optimalisert bra nok. Så når hen som ønsker hjelp til sin lille bedrift kommer på din side vil hen skjønne fort fra bla kunder du har jobbet med og priser (hvis du har det synlig) at dette er feil for hen. Klikk inn og klikk ut gir dårlig signal til søkemotorer som kan dytte deg ned på lista.
Dette kan du gjøre
- Hold titler korte og beskrivende (50-60 tegn).
- Inkluder et relevant søkeord tidlig i tittelen, for eksempel: “sosiale medier for små bedrifter”
- Skriv engasjerende metabeskrivelser som oppfordrer til handling, som: “Pålitelig og raks hjelp med sosiale medier for små bedrifter. Kontakt oss for en gratis samtale!”
2. Lag innhold som svarer på kundespørsmål
Dette er kanskje det enkleste du kan gjøre for å optimalisere din nettside for mer trafikk. Du har garantert flere kundespørsmål som går igjen. Lag en side med spørsmål og svar – Frequently asked questions. En ting at du gjør potensielle kunde tryggere på å ta et valg, men du optimaliserer også for søk. Du har garantert sett søk som på bildet før.
- Bruk spørsmål du har fått fra kunder før. Alternativt kan du bruke verktøy som Google Autocomplete, Answer the Public eller Quora.
- Lag blogginnlegg, FAQ-sider eller videoer som svarer på disse spørsmålene. For eksempel: “Hva bør man tenke når man skal sette opp vekststrategi for SoMe?”
- Bruk søkeord naturlig i teksten, som: “sosiale medier”, “innhold til sosiale medier”, “sosiale medier strategi” eller lignende.
Følge meg på sosiale medier
3. Bruk interne lenker strategisk
Interne lenker hjelper besøkende å navigere og Google med å forstå strukturen på nettsiden din. Hvis du er strategisk kan du lede potensielle kunder akkurat den veien du vet de bør gå. God lenkestruktur kan også øke tiden brukerne tilbringer på nettsiden din.
- Link fra blogginnlegg til relevante tjenestesider. For eksempel: “Lær mer om våre tjenester her.” Eller du kan lenke til den spesifikke tjenesten du skriver i blogginnlegget om.
- Bruk beskrivelser i lenketeksten (anchor text) som gir mening for brukeren og søkemotoren. Ikke lenk “Les mer”, men lenk “våre tjenester”, eller enda bedre “vokse på sosiale medier”. Hele teksten kan være “Les mer om hvordan vi kan hjelpe deg med å vokse på sosiale medier” der du lager lenke kun av den markerte teksten.
- Oppdater eldre blogginnlegg med lenker til nyere innhold.
4. Forbedre nettsidens lastetid
En rask nettsiden er så viktig. Rask opplasting er viktigst på mobil, der 80%, om ikke flere, søker. Ingen liker en treg nettside, og Google rangerer raskere sider høyere. En rask nettside gir også en bedre brukeropplevelse.
Slik kan du gjøre nettsiden raskere
- Optimaliser bilder: Komprimer store bildefiler uten å miste kvalitet. Det finnes flere verktøy avhengig av type CMS du bruker. CMS er content management system – Wordpress, Squarespace, Drupal, Wix og mange andre.
- Aktiver nettleser-caching og bruk et Content Delivery Network (CDN).
- Test lastetiden din med verktøy som Google PageSpeed Insights og følg forslagene for forbedringer.
For å optimalisere hastighet kreves det ofte noe teknisk innsikt. Klarer du ikke å gjøre det selv bør du be noen som kan det om hjelp. Gjør det du kan selv og sett bort det du ikke kan.
5. Gjør nettsiden mobilvennlig
De fleste av oss søker på mobilen. En mobilvennlig nettside er et must i 2025. Det er ikke bare viktig for kunder og potensielle kunder, men også for rangeringen i Google. Ingenting er verre enn innhold du ikke får krysset ut fordi krysset kommer utenfor skjermen, eller kontaktskjema med “send” knappen halveis gjemt under et bilde.
- Velg et responsivt design som tilpasser seg automatisk til alle skjermstørrelser.
- Test nettsiden din på mobil med Google’s Mobile-Friendly Test.
- Pass på at knapper og menyer er enkle å bruke på mindre skjermer.
- Se punkt 4 om hastighet. Her får du tilbakemeldinger hvis noen elementer ikke er mobilvennlige.
Med disse fem punktene kan du forbedre synligheten til nettsiden din og tiltrekke flere kunder. SEO handler ikke bare om å bli synlig – det handler om å gi kundene en god opplevelse som fører dem til å velge deg.
Ønsker du hjelp med optimalisering av nettsiden ta kontakt for en gratis vurdering.