Gjør bedriften synlig med organisk markedsføring

5 elementer som gir deg flere besøkende til nettsiden og øker CTR 

Og få flere brukere til å klikke seg inn

by Bli synlig på nett
Published: Updated: 0 comments

Vil du ha flere klikk til nettsiden? Da bør du øke CTR!

CTR, click through rate, eller klikk-inn-rate er et av måleenhetene du bruker for å se hvordan den synlige delen av innholdet fungerer på Google. CTR regnes ut ved å dele totalt antall klikk for en viss periode på totalt antall visninger for den samme perioden. Tallet er et prosent og bør være så høyt som du klarer å få. Jo færre som klikker seg inn på nettsiden jo lavere CTR.

Så hvordan kan du øke antall klikk inn? Det er flere ting du kan forbedre. Her er fem av de mest vanlige og enkleste elementene du kan gjøre noe med.

1. Bedre overskrift kan øke CTR

Når vi søker på Google vil den mest synlige delen av SERP være overskriften. Google velger selv om den vil vise søkere din metabeskrivelse eller en annen del av teksten Google mener er mer relevant for søket.

Optimalisering av overskriften kan øke CTR

Ved å forbedre disse elementene som er synlige på Google kan du vise søkeren at nettsiden samsvarer godt med søket. Når du skal lage ny overskrift prøv å inkludere tall og eller adjektiver, og tenke generelt at overskriften skal fortelle på en innbydende måte hva artikkelen handler om. Men ingen click bait. Overskriften bør være et sted mellom 40-60 tegn. Er den for lang blir deler av overskriften kuttet av Google. Er den for kort blir overskriften lite beskrivende og interessant. Du kan også ha en del av overskriften i parentes, gjerne på slutten, eller ha årstall.

Tips: Les min artikkel om hvordan du kan lage gode overskrifter

2. Metabeskrivelse

Metabeskrivelsen er den tekstdelen som kommer rett under overskriften (se bilde over) og kan være med på å øke CTR. Metabeskrivelse bør oppsummere artikkelen ved å fortelle i korte tegn hva den handler om. Den skal bygges opp på samme måte som overskriften, men her kan du bruke flere tegn, som gir deg litt større spillerom. Det kan være greit å vite at det ikke er alltid Google velger å vise din metabesrkivelse. Når Google mener at det er en annen del av teksten i innlegget som matcher bedre med det brukeren søker på vil Google vise den valgte delen av teksten.

Tips: Siden Google velger selv om den vil vise metabeskrivelsen eller en del av teksten bør du passe på å optimalisere både teskt og metabeskrivelsen.

3. URL 

Optimalisert URL kan også øke CTR. URL bør ikke være for lang, men heller ikke for kort. URLen viser stien og eventuell kategori. Det betyr at du ikke bør legge “sko” i kategorien “kjoler” hvis du har kategorier synlig i URL. 

Tips: Ikke ha tall i URL. For eksempel hvis jeg skal utvide dette blogginnlegget med flere ting senere til for eksempel 7 må jeg oppdatere URLen. Og URL bør endres kun når innlegget ikke gir deg trafikk. Endrer du URL når du optimaliserer blogginnlegg vil blogginnlegget miste all opparbeidet “statistikk” hos Google og må begynne på “scratch”.

4. Featured snippet

Optimaliser innholdet for featured snippet – fremhevet utdrag fra en artikkel. Featured snippet legger seg over alle søk og betegnes som 0-klikk søk. Det vil si at søkeren ofte får nok informasjon fra utdraget og klikker seg ikke inn. Den kan allikevel gi deg klikk inn fordi featured snippet skaper tillit og viser at du er ekspert ved å fremheve ditt innhold. De siste årende har Google økt antall visninger av artikler som er optimalisert for featured snippet.

Featured snippet som liste for å kommet i posisjon 0 på Googele kan øke CTR
En av mine reiseinnlegg som hadde featured snippet og var i posisjon 0 i 2020

5. Forbedre hastigheten

Når brukeren klikker inn på siden og siden bruker lang tid på å laste opp vil klikk ut ikke regnes som CTR. CTR telles kun når brukeren lander på faktisk nettside. Bruk gjerne page speed insight verktøyet til Google for å se hvordan det går med nettsiden og hva du eventuelt bør forbedre.

Husk at overskriften, metabeskrivelsen og URLen alle bør inneholde variasjon av søkeord som er tema for blogginnlegget.

Ønsker du å lære mer om SEO og få tips en gang i uken rett inn i inboksen bli med i min e-postklubb 👇🏻

You may also like

Leave a Comment