Har du hørt om AI og lurer på hvordan ChatGPT kan hjelpe bedriften med SEO? Og hvordan kan ChatGTP gjøre nettsiden raskere eller mer synlig ved å generere bedre innhold enn det du kan?
ChatGPT, som er en stor språkmodell trent av OpenAI, har tatt markedsførere og innholdsprodusenter med storm. Men det har også skapt en del redsel og satt spørsmålstegn ved behovet for både innholdsprodusenter, tekstforfattere og SEO-eskperter. AI er ikke noe nytt og har vært brukt lenge av både bedrifter og private personer i ulike bransjer, tenk på for eks. annimasjon eller automatisk teksting av video. Når det er sagt så er det ingen fare for at jobben til markedsførere og innholdsprodusenter blir borte med det første.
Spørsmålet er om ChatGPT kan hjelpe bedrifter med å optimalisere nettside for søkemotorer, og i så fall hvordan? SEO (Søkemotoroptimalisering) er et viktig verktøy i din markedføringsverktøykasse som hjelper bedriften med å øke synligheten av nettsiden og tiltrekke seg flere riktige besøkende. I denne artikkelen vil vi se på hvordan ChatGPT kan hjelpe bedriften med å forbedre SEO-resultatene dine.
Hva er ChatGPT?
ChatGPT er en avansert AI-modell trent for å generere tekst som svarer på forskjellige typer spørsmål. Modellen er trent på enorme datasett av tekst og kan produsere tekst som er i stor grad grammatisk korrekt og meningsfull. Samtidig har ChatGPT enn så lenge kun tilgang til data til og med år 2022, teksten som produseres mangler følelser og informasjonen du får må kvalitetsikres. Allikevel kan ChatGPT brukes til en rekke formål, fra å hjelpe mennesker med å finne svar på spørsmål til å generere tekst for ulike typer markedsføring.
Kan ChatGPT hjelpe med søkemotoroptimalisering?
ChatGPT kan hjelpe med SEO ved å generere innhold som er relevant og engasjerende for brukerne. Det viktigste du må tenke på er hva du ber ChatGPT om å levere. Formuler spørsmålet eller beskjeden flere ganger for å få det resultatet du ønsker. Her gjelder prinsippet – du får det du ber om.
Søkemotorer som Google vurderer relevansen og kvaliteten på innholdet på en nettside når de bestemmer seg for hvilke sider som skal vises på toppen av søkeresultatene. ChatGPT kan generere innhold som er både relevant og av høy kvalitet, noe som kan hjelpe nettsiden din å klatre i søkeresultatene.
1. ChatGPT kan generere innhold av høy kvalitet
En av de største fordelene med å bruke ChatGPT for SEO er at modellen kan generere innhold av relativt høy kvalitet raskt og enkelt. Det kan ta mye tid og krefter å skrive originalt og relevant innhold for en nettside, spesielt hvis du driver en nettbutikk med hundrevis eller tusenvis av produkter. Med ChatGPT kan du generere produktbeskrivelser, kundeanmeldelser og annet innhold på kort tid. Men du må huske å gjøre teksten engasjerende og skape følelser. Foreløpig er modellen en robott uten følelser.
2. ChatGPT kan hjelpe deg med å finne søkeord
ChatGPT kan også hjelpe deg med å finne de riktige søkeordene for nettsiden din. Søkeord er viktige for SEO, fordi de er de ordene som brukere skriver inn i søkemotoren når de søker etter produkter eller tjenester som du tilbyr. ChatGPT kan generere søkeord og søkefraser som er relevante for din bransje og din nettside, slik at du kan bruke dem i innholdet ditt og rangere høyere i søkeresultatene. Dette er selvfølgelig langt i fra så enkelt og jeg anbefaler deg å sette deg inn i hvordan finne riktige søkeord til din tekst fordi cluet til å nå riktige brukere er å forstå intensjonen bak søkeordene.
3. ChatGPT kan forbedre nettsideopplevelsen
ChatGPT kan også bidra til å forbedre nettsideopplevelsen for brukerne. Når brukerne besøker en nettside, forventer de å finne relevant informasjon og svar på sine spørsmål. Bedriftene kan ved hjelp av ChatGPT generere svar på vanlige spørsmål om produktene eller tjenestene de tilbyr, og dermed forbedre brukeropplevelsen. Søkemotorer vurderer brukeropplevelsen som en viktig faktor når de rangerer nettsider.
ChatGPT kan ikke søkeoptimalisere for deg, men det er et godt verktøy i markedsføringskassen til bedriften som kan hjelpe deg med å spare mye tid ved å generere ideer og et godt strukturert innhold.
Denne artikkelen ble skrevet av ChatGPT på min forespørsel. Jeg har forbedret noe av teksten, har lagt til mine meninger og kvalitetssikret at informasjonen som er generert av chaten stemmer. Jeg har lagt til interne lenker og endret litt på struktur på mellomtitlene. Jeg har også bedt ChatGPT generere metabeskrivelsen og justert denne.