Det korte svaret er at du vil kunne se resultater av SEO en gang etter 6 til 12 måneder. Med over 200 faktorer som bidrar til å bestemme hvilken posisjon du skal få på Google så vil jeg si – det kommer an på. SEO har endret seg mye de siste årene og handler i større grad om å forstå dine kunder og deres ønsker enn å skrive for Google eller andre søkemotorer.
Hvorfor tar SEO lang tid?
Google er en maskin og algoritmene til Google er heller ingen levende Einstein. Google ønsker å forbedre seg hele tiden for å levere det beste søkeresultatet til dine kunder. Dette gjør at algoritmene endrer seg i takt med ny læring og forståelse de får. Med 200+ faktorer som Google bruker, og som ingen SEO-eksperter vet nøyaktig hva er, er det mange ting som spiller inn for hvor fort du vil se resultater av søkemotoroptimalisering. Det vi vet at for at SEO skal gi resultater raskere vil være avhengig av blant annet:
- Hvor gammelt domene ditt er
- Hvor mye innhold du har på nettsiden
- Hvor godt innholdet ditt er
- Ekspertisen, autoriteten og troverdigheten til nettsiden din
- Hastighet til nettsiden
- Mobilvennlighet og brukervennlighet
- Hvor godt SEO-optimalisert nettsiden er
- Hvor god du er til å forstå intensjonen bak søkeord kundene bruker
- Hvor mange delinger har du på sosiale medier. Ja det er faktisk viktig for SEO.
Og en haug med andre ting.
I følge mange SEO-eksperter kan du begynne å se økning i trafikk etter 6 til 12 måneder. Etter 12-24 måneder kan du virkelig begynne å se resultater av SEO. Første treff på begge mine nettsider kom etter 3 måneder. Men allikevel så tok det tid før jeg kunne se vesentlig trafikk.
Jeg har gjort min egen SEO case study som viser at artikkelen begynte å få trafikk fra Google etter allerede noen få dager.
Hvordan kan du få resultater av SEO raskere
Begynn å jobbe med SEO fra dag én! Det er som regel enklere å starte med blanke ark enn å gjøre endringer, spesielt når du ikke kjenner prosessen. Ja, det er mye å sette seg inn i og det er mye “prøve og feile” eller “A/B”-testing for å se hva som fungerer best. Men slik er det med alle ting du ikke kan.
Det du skal fokusere på er brukervennlighet til nettsiden din og innhold som dine kunder er på jakt etter. Et godt tips er å sette seg “på andre siden av skjermen” og se på både nettsiden og innholdet med kundens øyne. Selv om du vet hva du ønsker å formidle må du tenke på om dine kunder ville brukt disse ordene og frasene. Hvis ikke må du omformulere slik at budskapet er det samme, men ordlyden er søkbar.
I tillegg bør du lage noen eviggrønne artikler som vil både gi deg mer stabil trafikk og hjelpe med SEO.
Hvis du har en nettside og en del innhold, men aldri gitt SEO en tanke bør du i hvert fall gjøre det nå. Er du usikker på hva du skal gjøre, har lite tid eller ikke lyst til å sette deg inn i det? Ta kontakt med meg så optimaliserer jeg det du allerede har slik at fremover kan du jobbe med SEO selv, om du ønsker det.
SEO er gratis markedsføring av bedriften din akkurat som sosiale medier. Målet med søkemotoroptimalisering er å gi deg organisk trafikk fra kunder som er ute og søker etter dine tjenester og varer. Disse potensielle kundene er enten i research modus der du kan påvirke dem til å undersøke dine produkter eller er allerede i kjøpemodus.