Det er ikke bare én ting som gjør at nettsiden blir synlig på Google for potensielle kunder. Google har ca 200 kriterier for rangering av nettsider, og både algoritmene og søketrendene er ofte i endring. Det er allikevel noe du kan gjøre for å bli synlig på Google for potensielle kunder.
1. Lag en god overskrift
Overskriften er en av de viktigste delene av en artikkel. Overskriften, sammen med metabeskrivelsen og URLen er de eneste elementebe som synes på Google. Det er derfor viktig å ha ekstra fokus på disse delene. Når du bygger overskrift skal du ha med søkefrasen, i tillegg til tall, følelseord og/eller action-ord, og adjektiver. Legg gjerne merke til overskriften for denne artikkelen. En god overskrift vil også hjelpe deg med å øke CTR – klikk-inn-rate.
Ta minikurset “hvordan du lager gode overskrifter” via e-post og lær mer om hva som skal til for å lage en tiltrekkende overskrift.
2. Skriv leservennlig og Google-vennlig tekst
Tekst på bedriftsbloggen og nettsiden skal gi potensiell kunde noe verdi. Det kan være ny informasjon og kunskap. Eller hjelpe kunden ta neste steg på hens reise.
Avhengig av målgruppen og faget bør du tenke på lengde på setningene og språket. Som regel fungerer kortere setninger bedre enn de lengre. Lag luft ved å ha avsnitt med 3-4 setninger. Sorter avsnitt som handler om samme tema og ha en felles mellomtittel.
Tips: Les min artikkel hvordan du skal finne søkeord som din målgruppe bruker for å få mer trafikk fra Google
3. Bruk søkeord i teksten og mellomtitler
Mellomtitler er overskrifter på de forskjellege delene av artikkelen. I denne artikkelen har jeg syv mellomtitler. Alle hadler om hvert sitt tema. Bruk søkeord i mellomtitlene. Søkeordene i mellomtitlene skal være variasjoner av søkeordet i overskriften, men skal også beskrive hva avsnittet handler om.
Når du finner hovedsøkeord/søkefrase som du skal ha i overskriften skal du lage deg en oversikt over variasjoner av disse. For eksempel. har jeg brukt bli synlig på Google som hovedsøkefrasen, men frasene som hvordan få kunder fra Google, bli synlig på nett, synlighet på Google handler også om det samme. Disse skal jeg plassere gjennom teksten.
Bruk variasjoner av søkeord og søkefrasen gjennom hele teksten. Ha spesielt søkeord i de første to setningene i artikkelen.
4. Lenker
Det er flere grunner til at du skal bruke lenker. For å bygge autoritet til nettsiden trenger du lenker fra andre nettsteder som er i din nisje eller i en nisje som er relevant for ditt tema. Nettsidene du får lenker fra skal være av god kvalitet og som du stoler på. Er det ingen som lenker til deg vil du bruke lengre tid på å bygge opp autoritet.
Du må også lenke internt mellom dine egne artikler. Google bruker interne lenker til å crawle gjennom nettsiden for å forstå innholdet og relevansen.
Du må heller ikke glemme å lenke til andre nettsider i din nisje, både for å gi potensielle kunde mer verdi, men også for å vise Google at du er i samme kategori som nettsidene du lenker til. For eks. skriver du om reise kan du lienke til et museum eller Tripadvisor. Dette er ikke konkurrenter, men autoritative sider i din nisje som har høy relevanse for artikkelen.
5. Metabeskrivelse
Metabeskrivelse eller snippet på engelsk er den andre delen som synes på Google. Google søker ikke gjennom denne delen, men den er allikevel veldig viktig. En god tekst i metabeskrivelen “få” potensiell kunde til å klikke seg inn på artikkelen.
Når artikkelen din kommer opp i søk er det overskrift, metabeskrivelse eller en liten del av teksten og URLen som synes. Overskriften og metabeskrivelse gir en beskrivelse av hva artikkelen handler om og er de to delene som vil enten få kunden til å klikke seg inn eller gå videre. Hvis du inkluderer søkefrasen i metabeskrivelsen vil det både fortelle kunden hva artikkelen handler om, men også skape gjennkjennelsesmomentet. Dette er jo tross alt den frasen (eller en veldig lik en) kunden har brukt for å finne artikkelen på nett. Når Google ikke viser metabeskrivelsen viser den som regel de første to setningene av teksten. Det er derfor viktig å ha søkeord i begynnelsen av teksten.
Tips: Har du prøvd å bruke ChatGTP til å skrive metabeskrivelse eller forbedre andre SEO-komponenter? Husk at du trenger SEO-kunskap for å virkelig få nytte av ChatGPT.
6. URL – din nettadresse
URLen er nettadressen til artikkelen. URLen skal ikke være lang. Du bør heller ikke ha tall i URLen. Dette er kun for at du skal ha mulighet til å utvide teksten med flere punkter uten å måtte endre URL. Når du endrer URLen mister artikkelen alle data og rangeringer den har opparbeidet. Du skal vurdere nøye før du endrer URLen
Det er spesielt nyttig å lage en kortere URL hvis overskriften er lang. I WP lages URLen ut i fra overskriften så ønkser du å endre URLen må du endre den manuelt.
7. Andre ting å huske når du skal skrive online artikler
Bruk et språk, ord og fraser som din kunde forstår. Husk hvem du skriver for – økonomi (fagfolk) eller en hen i gata som vil spare penger for å betale ned på lånet. Du må ha flyt i teksten. Gjøre det enkelt for kunden å forstå teksten din.
Bruk bilder i teksten og gjør de SEO-vennlige. Fyll alternativ tekst, bildebeskrivelse og bildenavn. Gjør det samme med video så langt det lar seg gjøre. Ha en CTA – call to action. Bruk gjerne lenker i teksten, bilder eller lag knapper for å lede kunder videre.
Tips: Les mitt innlegg om Hvordan du kan bruke bilder for å bli synlig på Google.
Husk at nettsiden skal være mobilvennlig og rask. Kundene har ikke tid til å vente på at nettsiden skal lastes opp. Og vi har har heller ikke tålmodighet for mange feil.
Gi Google og kunden mulighet til å lese flere av dine artikler ved å koble artiklene sammen med lenker. Lenker mellom relevante artikler hjelper deg å lede kunden dit du ønsker. I tillegg oppdager Google innholdet gjennom lenker – ved å lese gjennom alle dine sammenkoblete artiklene.
Det viktigste du skal tenke på er hvordan du kan gi kunden mest mulig verdi med dine tekster, dine produkter og hele ditt økosystemet.
Last ned gratis sjekkliste med 7 steder du må plassere dine søkefraser/søkeord i teksten for å bli synlig på Google?