Det finnes en del verktøy du kan ta i bruk når du skal finne gode søkeord. Noen verktøy er gratis og noen er betalte. Gratis verktøy kan være gode å bruke i kombinasjon med hverandre fordi det er dessverre bengrensninger med alt som er gratis. Men før du kan bruke verktøy bør du vite hvorfor du skal bruke søkeord slik at du forstår hva som er gode søkeord og hvordan du skal finne disse. Les mitt innlegg om “Hvorfor du skal bruke søkeord i dine innlegg” før du velger et verktøy som passer ditt bruk best.
1. Google
Google er gratis og du kan bruke det akkurat når du vil og hvor du vil. Har du lagt merke til at når du skal søke på Google prøver den å avslutte setningen din? Komme med forslag til hva den tror du søker på? Disse forslagene er geniale når du skal gjøre søkeord-research på Google. I tillegg vil Google vise deg en oversikt med sine egne forslag nederst på siden.
Du kan også sjekke hvem som ligger på første side på Google på det søkeordet du gjør research. Dette er dine konkurrenter og du vil kunne få en ide om du klarer å “slå” disse med det søkeordet du har tenkt å bruke. Du kan se hvordan de har skrevet innlegget, hva de har skrevet og om de har noen andre søkefraser som du kan ha i din artikkel.
Har du lagt merke til at det ikke finnes noen sider å bla gjennom på mobilsøk på Google? “Infinity scroll” kommer også til desktop. Det betyr at potensielle kunder kan oppdage nettstedet ditt selv om du ligger på side 2 på Google. Men det kan også hende at de innleggene som ligger øverst gir så mye verdi at ingen scroller ned. Så du må fotsatt prøve å komme høyest mulig opp på side 1.
En tredje måte du kan også finne søkeord på er ved å skrive “ditt søkeord a” for forslag. “a” er en bokstav i alfabetet og du kan bruke alle bokstaver hver for seg for å finne flere søkeord. Neste søk kan du skrive “ditt søkeord b” osv.
2. Ubersuggest til Neil Patel
Ubersuggest er i utgangspunktet gratis men du blir bedt om å lage en konto etter et visst antall søk. I tillegg kan du betale for å få en del ressurser fra denne markedsføringskongen. Ubersuggest er veldig lik det betalte verktøyet jeg bruker men det er mer unøyaktig. Fordelen med Ubersuggest er at det viser deg hvor lett eller vanskelige det er for deg å komme på første side med søkeordet du har valgt og hvor mange mennesker som søker på dette søkeordet i måneden. Dette viser ikke Google. Jeg har testet hvem Google viser på første side og hvem kommer opp på Ubersuggest for samme søkeord og de viser forskjellige ting.
Vil du bruke Ubersuggest kan du bruke verktøyet til å finne søkeord med lav vanskelighetsgrad og god volum og se hvilke nettsteder og blogger som kommer opp på Google på første side. Hvis du klarer å gjøre en bedre jobb enn disse sidene har du sjansen til å komme høyt opp.
Er du usikker på hva vanskelighetsgrad og søkevolum er kan du lese mitt innlegg om hvordan finne gode søkeord.
3. Keysearch.co
Keysearch.co* (affiliate link) er et betalt verktøy som jeg elsker. Jeg har brukt dette i 3 år og vil mest sansynlig aldri slutte å bruke det. Det koster kun 17$ i måneden og gir meg så mye innsikt. Når du oppretter konto vil du legge inn adressen til bloggen eller nettstedet ditt og da vil verktøyet vise deg vanskelighetsgrad som er tilpasset deg. Det vil si at den grønne fargen du ser på høyre side i bilde under i kolonnen “Score” viser at min reiseblogg har ingen utfodringer til å bruke dette søkeordet. Verktøyet vil hente nettstedets styrke, antall inngående og utgående linker, antall søkeord du ranker for, nettstedets hastighet og så mye mer.
Her vil du også se hvilke 10 nettsteder ligger på første siden på Google slik at du kan sjekke disse. Du vil kunne se om de har søkeord i URLen, nettstedets styrke, autoritet, antall linker inn og ut osv. Dette vil gi deg en indikasjon på om du har mulighet til å ranke for det søkeordet du har valgt og om du har noe sjans til å “slå” disse nettstedene.
4. Google Ads
Google Ads er et annonseringsverktøy som du kan bruke til å finne søkeord. Her vil du få forslag til flere søkeord, hvor mange som søker på hvert søkeord og hvor lett eller vanskelige det er å komme høyt opp på Google med hvert søkeord. Du kan også velge om du vil ta utgangspunkt i din egen blogg eller for eksempel konkurrenten sin for å få forslag til flere søkeord. Google Ads er litt knotete å sette opp.
Andre verktøy
Andre verktøy du kan bruke er SEMrush, Ahrefs, Keywordtool.io, KWfinder.com og Moz.com Større bedrifter som driver med markedsføring bruker SEMrush og Ahrefs, men disse koster en del. Keywordtool.io og KWfinder.com er gratis. Du kan også bruke gratis versjon av Moz.com. Moz.com har utviklet Domene Autoritet (DA) utregningen som gir deg indikasjon på hvor lett eller vanskelig det er for deg å ranke for et søkeord og hvor “sterk” nettstedet ditt er.
Tips: Se min video der jeg forklarer hva DA er og hvorfor du må følge med på det.
Ønsker du å lære hvordan du skal bli synlig ved hjelp av søkeord kan du sette deg på ventelisten til mitt kurs “Søkeord på 1-2-3 – bli synlig på nett og kunder“. Kurset går over 4 uker og har både en teoretisk og en praktisk del. Søkeord er en viktig del av SEO og synlighet og du vil lære hva søkeord er, hvorfor du trenger søkeord, hvordan du skal finne gode søkeord og mye mer.