Vil du tiltrekke deg potensielle kunder og lesere fra Google og andre søkemotorer må du lære SEO. Alle snakker om SEO og at dette er noe alle trenger, men ingen vil fortelle deg i enkle ord hva det egentlig dreier seg om. Hvis du har holdt på en liten stund så skjønner du noenlunde hva dette er og da vet du også for at lesere og potensielle kunder skal finne deg på Google må du i det minste bruke samme språk som dem.
Bruk samme språk som dine potensielle kunder og lesere
Det første du må tenke på er hvilke ord dine lesere og potensielle kunder bruker om tema du skriver. Hvis du for eks. skriver om økonomi og din målgruppe er mann i gata så bør du droppe fagord og utrykk som folk uten økonomiutdannelse ikke skjønner. Skriver du derimot for økonomer bør du bruke fagspråk (hvis det er det økonomer bruker når de snakker om ditt tem). Disse spesifikke ordene og frasene som dine lesere og potensielle kunder bruker når de søker etter tema i din artikkel heter søkeord.
Men hva betyr søkeord og hvorfor skal du jobbe med det og ikke andre deler av SEO? Hvis du ikke har de samme ordene i dine blogginnlegg og artikler som dine lesere og kunder bruker når de søker etter det du skriver så lar du flaksen avgjøre hvor mange potensielle kunder og lesere du gir bort gratis til dine konkurrenter.
Søkeord er en av de største grunnene til at dine artikler blir vist til dine potensielle kunder og lesere på søkemotorer som Google, Yahoo, Bing og alle andre.
Bruk riktige søkeord
Hva er riktige søkeord? Riktige søkeord er de ordene og frasene som dine leserne og potensielle kundene bruker når de søker etter tema i din artikkel. For eks.: Lisa skal reise på tur til Berlin. Hun er på jakt etter et hotell å overnatte på destinasjonen. Jeg vil at Lisa skal se min artikkel slik at hun kan booke hotell gjennom min link til hotellet og jeg kan få affiliate provisjon. Da må jeg bruke ordene som “hotell i Berlin”, “steder å bo i Berlin”, “beste området å bo i Berlin”, etc. i artikkelen min for at Google skal vise min artikkel til Lisa. Ser du hvordan jeg prøver å tenke som Lisa og prøve å forstå hva Lisa vil gjerne vite? Slik at når jeg skrive min artikkel vil den kunne gi Lisa akkurat de svarene hun er på jakt etter, om reise til Berlin.
Jeg vil ikke drukne i hav av andre artikler som også skal prøve å vise seg foran Lisa. Jeg vil vite at jeg kan klare å “slå” alle de andre nettstedene, mine konkurrenter. Men hvorfor skal Google velge å vise min artikkel og ikke konkurrenten sin? Google er ikke snill, men er ganske smart og “ser” NÅR jeg gjør det som er riktig (i følge Google).
Hvordan finne riktige søkeord
Her får du tre gode tips til hva du skal tenke på når du skal finne søkeord du skal ha i din artikkel.
- Du må skrive om noe i din nisje. Hvis du skriver om reiser, men har plutselig en artikkel om trening som ikke er reiserelatert på noen måte vil din artikkel om trening ha vanskeligheter med å vises på Google. Alle artiklene du skriver om henger på en måte sammen.
- Du må være spesifikk når det gjelder valg av søkeord. For eksempel må du tenke at det er sjeldent noen søker på kun ordet “norgesferie”. Folk vil gjerne ha “tips til Norgesferie”, “Norgesferie med barn”, “Norgesferie med bil”, og “Norgesferie på Østlandet”. Du vet hva du skal skrive om så du må la søkeordene handle om akkurat det samme. Du vil ikke ha folk som vil klikke seg inn bare for å klikke seg ut. Det er ikke bra for nettstedet ditt!
- Husk at søkeord er oftere fraser enn enkle ord.
Har du jobbet med søkeord før og vet litt hva det dreier seg om kan du lese mitt innlegg om hvordan du skal finne riktige søkeord for å få mer trafikk fra søkemotorer.
Du kan bruke Google eller andre verktøy til å finne søkeord. Cluet er å lære å finne de riktige ordene som dine potensielle kunder og lesere bruker.
Hvor mange søkeord trenger du i en artikkel?
Du kan ha så mange søkeord du vil i artikkelen din. Men du må velge ett hovedsøkeord som du skal bruke på strategiske steder i artikkelen. I tillegg kan du ha minst 10-15 andre relevante søkeord som du skal spre naturlig gjennom teksten. Det som er viktig å huske på at du ikke skal stuffe teksten med disse ordene. Teksten skal flyte og artikkelen skal være leservenlig. Får du ikke til å bruke nøyaktig søkefrasen du har funnet må du omformulere. Husk at Google er smart og skjønner godt at “steder å spise i Praha” er det samme som “Praha – steder å spise”.
For å hjelpe deg på veien kan du laste ned min huskeliste for hvilke strategiske steder i artikkelen du skal plassere hovedsøkeord. Da slipper du å huske på dette hver gang du skal skrive nytt eller oppdatere eksisterende artikkel.
Den viktigste jobben til Google er å gi sine brukere, alle oss som søker etter ting på Google, et innhold vi er fornøyd med. Den viktigste jobben til ditt nettsted er å gjøre dine potensielle kunder til kunder, og da må de være fornøyd med innholdet du leverer. Så du og Google har samme mål. Artiklene du skrive må være lette å lese uansett tema. Handler artikkelen om et tungt tema så bruk flere bilder og video. Det holder potensielle kunder lenger på siden, gir avbrekk fra teksten, gjør den mer engasjerende og mer brukervennlig.
Vil du lære mer om hvordan du finner og bruker ord og fraser som dine lesere og kunder når de søker etter deg på nett kan du melde deg på mitt kurs.