Det finnes kun fordeler med å starte en bedriftsblogg. For at kundene skal finne bedriftens nettside på Google trenger nettsiden en god del innhold. Dere trenger innhold som viser deres faglig ekspertise og hvor dyktige dere er til å levere det kundene trenger. På bedriftsbloggen kan dere også snakke om deres produkter og tjenester på en brukervennlig måte.
1. Målgruppen
Kjenn beddriftens målgruppe og ha alltid kunden i fokus. Hvilke problemer og utfordringer har deres kunder som bedriften kan hjelpe dem å løse. Bruk språket målgruppen bruker – er målgruppen et fagmiljø eller mannen i gata? Lag gjerne innhold basert på deres FAQs og tilbakemeldinger fra eksisterende kunder.
2. SEO – søkemotoroptimalisering
Skriv blogginnlegg som blir synlige på Google og andre søkemotorer. Ha med søkeord i overskriften, mellomtitlene og gjennom teksten ellers. Søkeordene skal gjenspeile det artikkelen handler om, og dekke kundens intensjon med søket. Kunden skal få noe ut av innlegget, det er det viktigste.
Ha søkeord i overskriften, gjerne mellomtitlene, jevnt gjennom teksten og i bildene.
Lag blogginnlegg med god struktur med mellomtitler, bilder og luft i teksten, slik at det blir lett å fordøye innformasjonen. Kortere setninger og kortere avsnitt er lettere å lese og forstå. Men her må du ta utgangspunkt i målgruppen og språket de snakker. Er dette en tung fagblogg for jurister eller medisinsk personell eller for folk som skal pusse opp badet sitt.
Husk metabeskrivelsen. Denne skal også inneholde søkeord for blogginnlegget og gi en liten beskrivelse av hva blogginnlegget handler om.
3. Brukevennlighet på mobil
Hvis du sjekker bedriftens Google Analytics så vil du oppdage at mange av deres kunder kommer til dere via mobil. Det er viktig at innleggene på bedriftsbloggen er tilpasset mobil og er brukervennlige. Pass på at ingen av knappene dekker over hverandre, at fargene er lett å lese og at boksene som popper opp kan enkelt krysses ut. Bruk gjerne veiledningen til universell utforming laget av Datatilsynet. Denne veiledningen gjelder hele nettsiden og ikke bare bloggartikler.
Kortere setninger og avsnitt gjør at blogginnlegg blir mye enklere å lese på mobil
5. Kategorier
Tenk på noen kategorier du skal lage innhold i. For eks. Kundecaser, fagtips, hvordan bruke produkter etc. Det kan være flere kategorier avhengig av hva bedriften driver med. Uansett hva slags tjenester bedriften leverer så er det viktig å vise at dere er gode i faget. Kategorier er viktig for å sortere innhold der det hører til og for å hjelpe leads til å navigere på bloggen
Ikke fortell kundene at dere er flinke – vis dem det ved å snakke om problemet kunden har og hvordan bedriften løser det
4. CTA – call to action
Når potensielle kunder lander på bedriftsbloggen skal de alltid ha en mulighet til å foreta en handling før de går ut av nettsiden. Hva du vil at kunden skal gjøre kommer an på målet med blogginnlegget. Det kan være du vil at de skal sette seg på e-postlisten, klikke på lenken til neste blogginnlegg eller fylle ut et skjema. Selve call to action kan være “Fyll ut skjema”, “klikk på lenken”, knapp med “meld meg på”, eller lignende.
Tips: Les case study om hvordan en liten bedrift økte organisk trafikk med 247%
Ønsker du flere tips til hvordan du skal drive bedriftsbloggen, synlighet på nett og digital markedsføring sett deg gjerne på e-postlisten
2 comments
Pris på Wordpress.
Hei. Først – takk for godt og informativt innlegg. Du skriver at man må velge den billigste årsplanen på WP, men hvis man velger webhotell fra one.com som inkluderer WP så er det vel ikek noe ekstra å betale?
Hei! Hvis du velger webhotell som inkluderer WP er det ingenting å betale. Men for å være sikker må du sjekke med one.com hva som faktisk ligger i prisen 🙂 De fleste webhoteller har forskjellige pakker, men når du starter så holder det med den billigste pakken. Det viktigste du skal huske på er å ha med SSL på kjøpet. Hilsen Lena