Den digitale verdenen utvikler seg lynraskt, og det er viktig for småbedrifter å henge med for å holde seg synlige. Her er noen praktiske tips og spådommer for å lykkes i 2025.
Personlig tilpasset innhold vil være nøkkelen
I 2025 vil folk forvente innhold som føles skreddersydd til dem. For å lage skreddersydd innhold må dere forstå hva kundene ønsker. Småbedrifter bør:
- Bruke data for å forstå hva kundene deres ønsker. Bruk GA4 eller det analyseverktøyet dere har for å måle aktiviteten på nettsiden.
- Tilby personlige anbefalinger i nyhetsbrev og sosiale medier, og måle klikk vs kjøp.
- Dele ekte historier som treffer målgruppen. Her kan dere også bruke kundetilbakemeldingene hvis det er unaturlig å bruke historier.
Sterkere fokus på lokalt søk
Lokalt søk vil fortsette å være en viktig faktor for småbedrifter. Det er essensielt å fokusere på lokalt søk hvis bedriften tar i mot kunder på fysisk lokasjon. Er dere en fysisk butikk eller kafé er dere helt avhengige av lokalt søk. Google og andre søkemotorer vil prioritere bedrifter som:
- Optimaliserer deres Google Business-profil.
- Samle inn og svare på anmeldelser regelmessig.
- Bruker lokal SEO-strategi med relevante søkeord og geografiske tilpasninger.
Økt bruk av kunstig intelligens og automatisering
Kunstig intelligens (KI) blir stadig mer tilgjengelig for småbedrifter. I småbedrifter er resssursene gjerne litt færre og KI kan avlaste dere på mange oppgaver. I 2025 kan småbedrifter bruke KI til:
- Å lage innhold som blogginnlegg, sosiale medieposter og produktbeskrivelser.
- Automatisere kundeservice gjennom chatboter.
- Analysere data raskere og mer effektivt for bedre beslutningstaking.
Visuelt innhold vil dominere
Videoer, interaktive bilder og andre visuelle formater vil fortsatt være en viktig del av markedsføringsstrategier. Det mindre polerte som skaper avstand vil enda i større grad erstattes av det mer personlige. Småbedrifter kan:
- Lage korte, engasjerende videoer for TikTok, Instagram og YouTube.
- Investere i profesjonelle bilder for produkter og tjenester. Her er det viktig at dere tenker hvilke følelser dere vil formidle (hvor polerte bildene skal være).
- Bruk flere bilder omgangen slik at en bildeserie kan vise hvordan produktet kan brukes. På denne måten skaper bilder en illusjon av aktivitet som er mer engasjerende enn et stille bilde.
Autentisitet vil være avgjørende
I 2025 vil samarbeidsstrategier med influensere og andre “offentlige” personer være en effektiv måte å øke synligheten på nett. Forbrukere er lei av polerte reklamer og ønsker autentiske opplevelser så velg influenser med omhu. Småbedrifter som lykkes vil:
- Bygge tillit gjennom åpenhet og ærlighet.
- Jobbe med mikro-influensere som har troverdighet innenfor deres nisje, og som deler deres verdier.
- Bruke innhold laget av deres kunder for å bygge sosialt bevis. (UGC)
- Skape engasjement ved å oppfordre kunder til å dele sine opplevelser med produktene eller tjenestene deres.
Når det gjelder influensere er det veldig viktig at dere velger noen som har engasjement og troverdighet hos sine følgere, men som også har innhold fra deres nisje. Folk liker ikke å bli solgt til. Hvis dere selger cola ikke be en influenser som bare drikker pepsi på sine video om å selge cola for dere.
Bærekraft og samfunnsansvar blir enda viktigere
Vi fortsetter å fokusere på bærekraft og det grønne skiftet. Ved å vise at dere tar ansvar for miljø og annet samfunnsansvar vil dere tiltrekke dere kunder med samme verdier. l 2025 kan småbedrifter vinne kunder ved å:
- Implementere og kommunisere hvordan dere jobber med bærekraft.
- Bidra til lokalsamfunnet og vise sosial ansvarlighet.
- Være transparente om sin miljøpåvirkning.
Samarbeid og nettverk blir avgjørende
I 2025 vil samarbeid mellom småbedrifter kunne gi økt synlighet. Har dere andre småbedrifter i nærheten dere har en liten krysning mellom nisjene? Da kan dere gjøre følgende:
- Krysspromotering på sosiale medier.
- Samarbeid om arrangementer eller kampanjer.
- Deling av ressurser for å nå en større målgruppe.
Nettsiden som fundament
Selv i en tid hvor sosiale medier dominerer, er en god nettside som konverterer fortsatt hjertet av en bedrift på nett. Her er hvorfor:
- En nettside gir deg full kontroll over hvordan du presenterer merkevaren din.
- Den fungerer som et anker for alt innholdet ditt, fra bloggposter til produktinformasjon.
- Den gir deg troverdighet og gjør det enkelt for kunder å finne informasjon, bestille produkter eller kontakte deg.
Med riktig SEO kan nettsiden din være en konstant kilde til trafikk uten å være avhengig av algoritmer.
Småbedrifter som ønsker å være synlige på nettet i 2025 må tilpasse seg de nyeste trendene og være villige til å investere i teknologi, innhold og autentiske opplevelser. Med en kombinasjon av kreativitet og strategi kan småbedrifter fortsatt hevde seg i et stadig mer konkurransepreget digitalt landskap.