Uten gode og relevante søkeord blir det dessverre vanskelig for potensielle kunder å finne nettsiden din. Du skal ikke stuffe innholdet med søkeord av alle mulige slag, bare for å komme i søk. Du skal finne relevante søkeord som forteller om det du skriver om og det kunden bruker om tema.
Det er ttre ting du skal tenke på når du skal lete etter søkeord:
- Hvilke intensjoner brukeren har når hen bruker søkeord
- Søkevolum – hvor mange som søker med dette søkeord i måneden
- Vanskelighetsgrad – hvor vanskelig det er for din nettside å bli synlig med dette søkeordet
Hvordan finne riktige søkeord for å få trafikk
Det er flere komponenter av SEO som gjør at du får trafikk til nettsiden. Målrettet søkeord er den største og viktigste delen selv om du trenger å bruke de andre komponentene også. Det viktigste med søkeord er at de på en måte skal fortelle hva innlegget handler om. For eks. i dette innlegget er mitt hovedsøkeord: finne gode søkeord. Jeg vurderer det slik at de som bruker dette på Google vil vite hvordan de skal finne gode søkeord. Da skal dette innlegget dekke: hvordan finne søkeord og hva som er viktig å huske når du skal velge hvilke søkeord du skal bruke.
Det vanskeligste i denne prosessen er å anta intensjonen til brukerne – hva vil de vite når de bruker et spesifikt søkeord. Se mitt eksempel over.
Søkeord er delt i fire kategorier. Det betyr at når kunder bruker dem er de enten på jakt etter informasjon, de skal til en spesifikk side, de har kommet i research stadiet, eller de ønsker å gjøre noe, gjerne kjøpe/booke.
- Informasjon – brukere leter etter informasjon – eks. “fine bilder”
- Navigasjon – brukere leter etter en side eller artikkel – eks. “bli synlig”
- Kommersiell – brukere gjør research på et produkt eller firma – “hvordan synes best på google”
- Transaksjon -brukeren vil foreta seg noe (konvertering) – eks. “hotell Bergen”
Når du vet målet med artikkelen kan du bruke riktig kategori søkeord. Det vil også være lettere å velge riktig kategori søkeord hvis du vet hvor i kundereisen denne artikkelen hører til. Det er spesielt to ting du skal vurdere nøye når det gjelder videre valg av søkeord for å få trafikk – søkevolum og vanskelighetsgrad.
Søkevolum
Søkevolum er antall søk et spesifikt ord/frase får i måneden. Ditt målrettet søkeord bør har søkevolum på minimum 200. Og her er poenget:
Hvis ingen søker på søkeordet du har tenkt å bruke så spiller det ingen rolle om du kommer på
side 1 på Google.
Og tror meg, jeg har gjort denne feilen selv, bare se denne korte video der jeg forteller om akkurat det.
Facebook video “Ikke gjør denne feilen med søkeord”
Andre relevante søkeord kan ha høyre eller lavere søkevolum, men det viktigste er at de alle er relevante for tema i innlegget.
Vanskelighetsgrad
Vanskelighetsgrad viser hvor vanskelig eller lett det er for akkurat din nettside å ranke for målrettet søkeord du har valgt. Vanskelighetsgraden er avhengig av flere faktorer blant annet styrke/autoritet til nettsiden, og hvor mye annonsørene er villige til å betale for dette søkeordet.
Styrke/autoritet til nettsiden er bygget på nettsidens alder, antall inngående linker, nettsidens spam score (jo lavere jo bedre), antall innlegg, antall innlegg som ranker, relevanse mellom egne innlegg og en haug med flere ting som du kan påvirke til en viss grad.
Verktøy du kan bruke for å finne søkeord
Det finnes dessverre ingen gode programmer for norske søkeord som ikke koster flesk. Men fortvil ikke, for dette også betyr at de fleste av oss sitter i samme båt. Men disse kan du bruke:
Google Ads som har keyword planer – er et gratis verktøy til Google. Den vil vise deg søkevolum og vanskelighetsgrad, og komme med forslag til flere mer eller mindre relevante søkeord. Vanskelighetsgraden her avgjøres av hvor mye annonsøren er villig til å betale for søkeord, og viser blant annet at søkeord “Paris” har en lav vanskelighetsgrad (fordi det er ingen som kjøper annonse for dette søkeord pga akkurat vanskelighetsgraden). Hvis du selv søker på Google på “Paris” så ser du at i tillegg til å å være veldig uspesifikt søkeord vil du også få søk fra engelske artikler.
Ubersuggest– er et gratis verktøy med veldig varierende resultater på norsk. Denne vil vise deg 1 side på Google (dine konkurrenter) og forslag til søkeord med søkevolum for disse forslagene.
Google – viser deg verken søkevolum eller vanskelighetsgrad. Den viser deg derimot forslag til søkefraser folk søker på ved å komme med forslag mens du skriver frasen din (bilde til venstre). I tillegg vil du finne flere forslag helt nederst på siden (bilde til høyre).
Google Search Console – er et gratis verktøy fra Google som du kan bruke hvis du har hatt en nettside i hvert fall i noen måneder. GSC gir deg oversikt over de søkeordene som kunder har brukt for å siden din opp i Google. Hvis du ikke har disse ordene/frasene inkludert i innlegget, bør du optimalisere dette innlegget med en gang. Lag deg konto, knyt din nettside og bruk disse søkeordene idag. Dette er den enkleste måte å forbedre dine innlegg på. Det krever ingen research og dette er allerede søkeord som dine lesere bruker.
Starter du nettsiden din nå foreslår jeg at du bruker kombinasjon av Google og ett av gratis verktøyene. Og ønsker du hjelp med å sette opp optimalisert nettside fra dag én kan du ta kontakt med meg.
Jeg bruker et verktøy som heter Keysearch.co* Den er genial til engelske søkeord, og begynner å bli bedre til norske. Jeg finner stadig flere norske søkefraser og bruker de med Google for å sammenligne. Skriver du både på norsk og engelsk kan jeg anbefale Keysearch.co på det varmeste. Dette er også et av de billigste verktøyene på markedet. Ønsker du å sammenligne deg med dine konkurrenter kan du gjøre det her. Dette er et fullverdig SEO verktøy til en billig penge. Ønsker du å prøve dette verktøyet kan du gjøre det gratis i hele 30 dager, men med begrenset antall søk hver dag. Klikker du på lenken for å prøve Keysearch og senere abonnerer vil jeg få en kommisjon fra Keysearch.co. Det vil ikke koste noe mer for deg om du bruker lenken.
Hvordan finne søkeord uten verktøy
Hvis du ikke kan investere i et søkeordverktøy kan du sjekke dine konkurrenter. Dette er de bloggene/sidene som ligger på 1 side på Google. Dette bør du gjøre:
- Åpne nettleser i Inkognito (privat modus)
- Skriv søkeord du vil bruke
- Sjekk antall ganger ordet figurerer på nett (Se bildet)
- Er du fornøyd med søkeordet så analyserer du hvert innlegg som kommer opp nå.
Du må se etter søkeordet ditt alle strategiske steder:
- Overskriften
- Mellomtitlene
- Metabeskrivelsen
- URL
- Linkene
For å få mest mulig ut av lenkene bør teksten her også være strategisk, spesielt hvis du lenker mellom dine egne innlegg. Ikke skriv “Vil du lese mer klikk HER”. ” Her” er ikke noe søkeord og forteller ikke Google hvorfor leserne skal klikke her – det viser ikke at innleggene du lenker sammen har noe til felles.
Slik tenker leseren når hen bruker søkeord
Dette er viktig. Du må sette deg i dine leseres sko. Hva tenker hen når hun søker på “restemat av kylling”, for eksempel? Vil hun vite hvor kyllingen kommer fra, hvordan økologiske kyllinger lever, om kylling er bra for henne? Mulig hun gjør det, men hun søker på “restemat av kylling” og det vil si at hun ønsker å vite hva hun kan lage av kyllingen hun har til overs. Her kan du komme med oppskrifter på lunch eller middag med kyllinglår, kyllingbryst, kyllinggryte, sandwich, suppe etc. Det er viktig å forutse og tenke seg til hva hun ønsker å vite når hun bruker det spesifikke søkeordet. I tillegg kan du lage innlegg om økologiske kyllinger eller alternativer til kylling og linke til innlegget om “restemat av kylling”. Tenker du på leseren vil du dekke både hennes behov ved å svare på akkurat det hun trenger og gi Google beskjed om at ditt innlegg SVARER på leserens behov.
Gratis søkeord sjekkliste til deg 👇🏻