Da jeg startet min reiseblogg for 4,5 år siden skrev jeg ett innlegg om Paris. Jeg skrev blogginnlegget etter at jeg var i Paris for tredje gang, men kun i en ettermiddag. Innlegget var på engelsk og hovedsøkeordet jeg brukte var “one afternoon in Paris”. Jeg var så stolt da jeg skrev denne søkefrasen på Google og kom opp på første siden etter å ha skrevet innlegget. Og det vistes jo på første side med en gang. Herregud, SEO var jo piece of cake!
Det jeg ikke tenkte på var at ingen søkte på denne søkefrasen. Jeg skjønte heldigvis ganske raskt at noe skurret og begynte å implementere systematisk det jeg lærte om SEO. Det tok meg 3-4 måneder å få artikkelen til å ligge på side 2-3 på Google. Mens innlegget lå der og godgjorde seg skrev jeg flere innnlegg om Frankrike. Da jeg var ferdig, ca 6-8 måneder senere, gikk jeg tilbake og optimaliserte innlegget om Paris.
Paris-artikkelen har ligget på side 1 på Google i 2 år nå, for et søkeord som har over 4000 søkere i måneden (før korona). Det vil si at potensielt sett kan kun denne ene søkefrasen bringe inn over 4000 lesere i måneden. MEN det er flere søkeord og fraser i artikkelen som også gir trafikk.
3 ting du må tenke på for å ta en artikkel fom zero to hero
Det viktigste du skal gjøre er å ta av deg blogger-hatten, coach-hatten, designer-hatten (eller den hatten du har på) og ta på leser/kunde-hatten. Det betyr at du må tenke som din leser og din kunde. Du må tenke på hva de ønsker å vite når de søker på ditt tema. Start med å gi dem det de ønsker og peil dem mot det de trenger mot slutten av artikkelen.
Det andre du må gjøre er å velge et hovedsøkeord som forteller hva innlegget ditt handler om. Du må også finne flere relevante søkeord og fraser og plassere dem på alle de strategiske stedene i teksten.
Det siste du må gjøre er å beskrive bilder, fylle ut metabeskrivelse, lage god URL og få lenker til din artikkel.
1. Tenk som din leser og kunde
Du må tenke som din leser/kunde og ikke som en blogger eller fagperson som skriver. Tenk hvis du er en leser som vil søke på akkurat det du skal skrive om hva vil du søke på da? Da jeg skrev første versjon av mitt innlegg om Paris skrev jeg om en ettermiddag i Paris uten å tenke på hva leseren ville vite om det. Jeg beskrev bare hva jeg gjorde. Men da jeg tenkte litt mer på hva en som reiste til Paris for første gang ville vite, valgte jeg mer riktige søkeord og søkefraser. I tillegg tok innlegget en annen vinkel og ble rettet mot leseren og ikke mot meg. Jeg tenkte på en ung kvinne som skulle til Paris for første gang – hva ville hun vite. Slik ble innlegget skrevet om fra “One afternoon in Paris” til “Best time to visit Paris“.
Hvis du synes det er vanskelig å tenke som din leser kan du bruke en tankekartmetode der du skriver tema og alle ting leseren din vil vite om dette tema. Du kan ta en titt på innlegget mitt om Paris og se hvordan jeg har bygget den opp. Tilpass teksten og lengden på innlegget til din nisje.
2. Velg riktige søkeord
Da jeg valgte søkeord “one afternoon in Paris” tenkte jeg ikke på hva leseren ville vite om dette tema. Jeg tenkte heller ikke på om dette var en søkefrase mange brukte. Jeg sier ofte at du må være spesifikk når du skal velge søkeord, men å være for spesifikk kan også være dumt. Dette søkeordet var rett og slett for spesifikt og det var veldig, veldig få som søkte på det.
I all min uvitenhet søkte jeg på “one afternoon in Paris” på Google og så at jeg lå på første side. Forestill deg hvor glad jeg ble. Men selv om jeg lå på første side på Google var det ingen som brukte denne søkefrasen så det var ingen som så mitt innlegg. Du kan få en følelse av om søkeordet er godt brukt eller ikke ved å søke på det på Google og se hvor mange ganger søkeordet figurer på nett og hvilke innlegg som ligger på side én. På tidspunktet jeg skrev innlegget om Paris var det en del nettsider om bøker som lå på side én. Det burde ringe en bjelle hos meg.
Da jeg bestemte meg for å tenke som min leser og hva hun ville vite om å besøke Paris for første gang valgte jeg søkefrasen “best time to visit Paris”. Søkefrasen hadde flere figureringer på nett, det var kun reisesider som lå på side én og jeg kunne fange mange flere lesere som skulle til Paris for første gang og trengte tips, enn kun de som hadde en ettermiddag å tilbringe i storbyen.
Flere relevante søkeord
Du må selvfølgelige finne flere andre søkeord som leseren din bruker. Tenk på variasjon av de samme søkeordene. Jeg brukte for eksempel søkefraser som “visit Paris in summer”, “best time to go to Paris”, “Paris in spring” osv. Du ser hvordan de handler om det samme som innlegget handler om, men er ikke ordrett det samme som “best time to visit Paris”. I mitt innlegg brukte jeg søkeord i relevante avsnitt og mellomtitler. Hvis du vil ha en steg-for-steg guide som viser deg hvordan du skriver en artikkel og hvor du skal plassere søkeord for å få mest mulig synlighet på Google kan du laste ned min guiden nederst i innlegget.
3. Se på konkurrentene, bygg lenker og bruk bilder
Som jeg nevte i punkt 2 bør du se på hvem som ligger på side én for søkeordet du vurderer å bruke. Jeg burde ha skjønt at siden det lå mange boksider var ikke dette en søkefrase som mine lesere brukte når de gjorde research om Paris. Hvis de sidene som ligger på side én på Google for søkeordet du har valgt er sider i din nisje, da vet du at dette er et søkeord som dine lesere bruker.
Du må lenke mellom dine innlegg. Jeg har lenket fra innlegget om Paris til mine andre innlegg om storbyer, men også til andre innlegg om Frankrike der det passet. I tillegg har jeg fått lenker til innlegget fra andre reiseblogger. Jeg har også lenket fra andre innlegg om Frankrike og storbyer på min egen blogg til innlegget om Paris.
Bruk bilder i dine innlegg og bruk søkeord i dine bilder. Google klarer ikke å se hva som er på bildet, så den “leser” teksten på bildet for å forstå hva bildet handler om. Jeg har en pins som ligger på rad 3 og et bilde som ligger på rad 6 på Google for min søkefrase. Etter at jeg fylte alternativ tekst på alle bildene økte trafikken. Siden Google ikke klarer å se bildet så ser den bare et tomt felt hvis du ikke har tekst i bildene dine. Alternativ tekst skal forklare hva som er på bildet og helst inkludere søkeord.
Ved å tenke på hva min leser ville vite fant jeg gode søkeord som jeg visste at mine lesere brukte. Jeg bygget lenker, skrev alternativ tekst på bildene og plasserte søkeordene på riktige steder i innlegget. Alt dette gjorde at blogginnlegget mitt om Paris har ligget på side én på Google i 2 år.
Ønsker du å lære hvordan du skal finne riktige søkeord for å få trafikk fra “riktige” kunder anbefaler jeg å ta mitt kurs “Søkeord-ninja på 1-2-3 – få flere kunder og lesere fra Google uten annonsering“. Her du vil lære steg-for-steg prosess for hvordan du skal få dine artikler til å vises på Google slik at du kan tiltrekke deg akkurat de leserne og kundene du ønsker.