Når du skriver en artikkel så vet du gjerne hva den skal handle om. Du vet du skriver om noe som dine lesere vil ha nytte av. Samtidig er det fort gjort å glemme ord og språket, og skrive på en måte som dine lesere ikke vil forstå eller assosiere seg med.
Når lesere søker etter ting på nett bruker de noe ord og fraser i søkefeltet på Google. Disse ordene og frasene heter søkeord. Fordi dette er ord og fraser lesere bruker når de søker etter det du skriver.
Men det er ikke alltid like lett å finne hva disse ordene og frasene er. Du kan allikevel gjøre et forsøk som kan gi deg gode resultater.
5 ting du må tenke på når du skal finne søkeord
Du må ta på deg leser- eller kundehatten og tenke som din leser. Hva ønsker de å vite om dette tema, hva trenger de å vite om dette tema, hvor mye informasjon “tåler” de å få i denne ene artikkelen, hvor spesifikk eller bred skal du være?
1. Tenk som din leser
Hvis du skal skrive en artikkel om “5 ting som trigger stress” så vil artikkelen handle mest sannsynlig om stress. Men hvis du er en leser eller en coaching kunde som vil finne ut hvorfor h*n blir stresset så må du tenke på hvilke ord eller fraser denne kunden ville ha brukt for å søke på nett. Det kan være fraser som “tegn på stress”, “hvorfor bli man stresset” og/eller “hva trigger stress”. Du må også tenke på hvem målgruppen din er – er det vanlig dame i gata eller fagpersonell. Ville vanlig dama i gata bruke frasen “hva trigger stress”?
Du kan se min video med 3 tips til hva du skal tenke på når det gjelder målgruppe og språk
2. Bruk Google til å finne søkeord
Det finnes en del gode verktøy du kan bruke for å finne søkeord. Men hvis du ikke har holdt på med SEO lenge kan du bruke Google.
1. Skriv hver frase du har valgt i søkefeltet og se hvilke andre forslag Google kommer med. Velg så de frasene som handler om det du skal skrive om. Du kan ha 10-15 fraser.
2. Søk på en og en frase og se tallet som dukker opp under søkelinjen. Se hvor høyt eller lavt det er. Dette tallet viser hvor mange ganger frasen forekommer på nett. Jo høyere det er jo vanskeligere kan det være å vises på Google for denne frasen. Jo lavere det er jo færre er det som bruker denne frasen på Google. Du må finne en mellomting. Men det er best å gå for en høyst reelvant frase selv med høyt tall, enn en frase som ingen bruker.
Du kan lære mer i artikkelen Hvordan få flere lesere fra Google ved å tenke som din målgruppe
3. Bruk frasen du har bestemt deg for å inkludere i teksten og søk med denne på Google. Se hvilke artikler som har dukket opp på siden. Skroll gjennom disse artiklene og se hvilke andre relevante fraser disse artiklen har i teksten.
3. Bruk Facebook for å finne søkeord og søkefraser
Du kan bruke søkefrasene du vurderer å ha i teksten og søke med disse på Facebook. Faebook har mange grupper og du kan se om det dukker noe opp. Hvis det gjør det kan du se hvor aktive gruppene er. Er gruppene aktive er det interesse for tema og du kan inkludere søkefrasen i teksten. Hvis folk søker etter dette på FB søker de garantert etter dette på Google.
4. Svar på det leseren lurer på
Når du vet hvilke ord og fraser du skal bruke må du tenke på hva leseren ønsker å vite. I eksempelet om “5 ting som trigger stress” og søkeord som “hvorfor blir man stresset” må du tenke på hva leseren ønsker å vite når h*n bruker denne frasen. Skal du fokusere på å gi kunden en aha opplevelse og skrive om ting som trigger stress, slik at h*n skjønner at du forstår akkurat hvordan h*n har det?
Et annet eksempel er når du søker etter oppskrift på hjemmelaget juice så er ikke du på jakt etter å kjøpe en juice-maskin, du er på jakt etter oppskrift og har allerede en maskin. Eller når du søker etter beste juice-maskin er ikke du på jakt etter oppskrift på juice, da du ikke har juice-maskin ennå.
Ta på deg “leser-hatten” og svar på det leseren lurer på.
Vil du lære hvilke “3 ting du må tenke på hver gang du skal skrive en online artikkel som du vil skal vises på Google“? Da kan du bli med på mitt gratis minikurs.
5. Hold deg til tema
Selv om du har veldig lyst til å kanskje komme med en løsning til hvordan kunden skal redusere stress så må du huske på hvilke søkefraser h*n og du har brukt i teksten. Hold deg til dette tema. Du kan alltid lage en ekstra artikkel som er relevant, utdypende og vil gi mer verdi som du kan linke til. Men la det være opp til kunden å velge å klikke seg videre på den.
Når du skal inkludere søkefraser i artikkelen må du velge en hovedfrase som du skal ha i overskriften, metabeskrivelsen og URLen. I tillegg må du prøve å inkludere denne frasen 1-2 ganger i teksten og i alternativ tekst i bildene. Bruk også de andre frasene du har funnet og ha dem 1-2 ganger gjennom teksten og mellomtitlene.
Men det viktigste du skal huske på når du velger søkefraser er at du tenker som leseren som søker på nett, og hva h*n ønsker å vite om tema.
6 måneder etter at du har skrevet din artikkel bør du begynne å følge med på tall for å se hva som fungerer og ikke, slik at du kan gjøre de nødvendige endringene.