Hver januar, hvert år, uten unntak, setter jeg meg mål for kommende året. Både for businessen og for privatlivet.
Januar representerer ny begynnelse, selv om du egentlig kan starte når som helst. Det er jo det viktigste: at du skal starte! Men det er bedre å starte på en smart måte.
I løpet av julen har du spist på deg minst 5 kilo ribbe og har sett alle juleprogrammene som har gått på TV. Du har kanskje nyttårsforsett, og selv om du ikke har det, er du lei av å rulle rundt i ribbefett og det klør i fingre etter å gjøre noe. Komme i gang med noe. Nesten hva som helst!
Men som regel vet du i hvert fall vagt hva du ønsker å gjøre. Uansett hva du skal gi deg utpå med denne nye energien du har fått fra ribba så må du ha en plan.
Og her kommer mål inn i bildet. Når du skal på tur i skogen så har du et mål om å enten gå et visst antall kilometer, i en viss tid, eller til en viss plass. Du kan selvfølgelig gå uten mål og mening, gå rett og slett på bærtur. MEN du bør ikke gjøre det i businessen din.
Du bør ikke gå på bærtur i businessen din
Mål i seg selv er jo ikke et mål. Men mål du setter deg vil vise deg din progresjon underveis og DET er viktig. Uten progresjon vet du ikke om du er på vei mot målet.
SMARTE mål
Har du hørt at mål skal settes etter SMART-prinsippet? Det vil si at målet skal være:
S – spesifikt
M – målbart
A – oppnåelige (achievable på engelsk)
R – realistisk
T – tidsavgrenset
Men målene skal også være åpenbære, tiltrekkende, tilfredstillende og lett. Lett, tenker du? Ja, lett å gå i gang med. Klarer du ikke å sette i gang kan målene være så fine som du vil. Du vil aldri oppnå dine mål hvis du ikke klarer å starte.
Sett dine mål så spesifikke og så målbære som mulig. For eks. har du økonomiske mål sett ett konkret tall for hvor mye du skal tjene, spare, invistere eller hva målet ditt måtte være. Og har du som mål å bygge e-post listen din, sett ett tall på hvor mange nye lesere du skal ha på listen din ved slutten av året, slik at du kan lettere bryte ned dette tallet til måned, uke og til og med dag.
Du skal sette deg mål for året og skal bryte de ned pr kvartal, måned, uke og dag. Det høres flott og enkelt ut. Men her kommer cluet! Du må lage en handlingsplan også. Du må definere alle oppgavene som skal føre deg mot målet. Og ikke nok med det – du må skrive ned når disse oppgavene skal utføres og hvor lang tid det skal ta å utføre dem. Få deg en god planlegger og jobb produktivt med disse 5 enkle tips.
Hvor hårete skal målene være?
Alle sier at du skal sette deg hårete mål. Men hva er hårete mål? Har du mulighet til å tjene 1 000 000 kr neste år? Hvis du tjente 500 000 kr året i forkant så kan du fint doble målet for neste år og jobbe mot det. Men hvis du har tjent 50 000 kr i år, så er 1 000 000 kr neste år et hårete mål. Målene skal ikke ta motivasjon fra deg, de skal gi deg motivasjon. Husk at de skal være oppnåelige og realistiske.
Hvordan sette seg mål
Jeg starter alltid med slutten. Hva ønsker jeg å oppnå i løpet av året? Husk å gjøre det veldig spesifikt og veldig målbart. Der du kan sette tall på målet skal du gjøre det. OG ikke glem dine personlige mål. De er like viktige som dine business mål.
Så bryter jeg mine mål ned kvartalsvis, så månedsvis, ukesvis og helt ned til dager. Husker du at du skulle lage handlingsplan? Det er det du gjør med dags- og månedsoppgaver.
Du vet at alle dine del-mål skal være knyttet til de store målene for året. Men visste du at du bør gjøre minst 3 ting hver dag? Velg de viktigste tre oppgavene for dagen og uken. Det er disse som tar deg nærmere det store målet ditt.
Har du ikke satt deg mål i januar så kan du fortsatt gjøre det. Du kan jo starte når som helst! Og da foreslår jeg at du starter i dag!
Juster dine mål underveis
Har du satt deg mål i januar? Hurra for deg! Da har du noe å jobbe med! Finn frem målene dine du satt i januar og gå gjennom dem. Hvor i løypa er du? Hvordan er ståa? Har du endret kursen eller har du knust alle målene dine frem til nå? Vær helt ærlig med deg selv. Dette gjør du kun for deg og ingen andre.
Ser du hvor jeg vil hen? Uten at du sjekker din progresjon jevnlig vil du ikke vite om du må justere noe. Det er det samme hvis du ikke følger med på tall for bloggen din. Du vil ikke vite hvilke innlegg dine lesere liker best. Og faren er at du fortsetter å skrive blogginnlegg som dine lesere ikke vil ha. Det er lurt å vite ut hva som fungerer (og ikke) på nettsiden og bloggen.
Det er det samme med målene. Du må følge med på hva som bringer deg nærmere det store målet og hva som sporer deg av. OG JUSTERE deretter.
Last ned arbeidsboken min og sett igang med “helsesjekk” av målene dine. Og hvis du har akkurat gått i gang med din business så er tiden perfekt for å sette seg mål for resten av året.