Denne case study viser hvordan bedriften i helsebransjen økte trafikken til nettsiden med 247% rett etter optimaliseringen.
Vi startet med analyse av nettsiden og forbedret noen små tekniske utfordringer. Resten av jobben gikk ut på å forbedre tekst, få klarhet i hvem målgruppen er, finne gode søkeord, gruppere innhold, jobbe med overskrifter og bygge URL.
Utgangspunkt
Bedriften hadde ok trafikk fra FB, men nesten ingen organisk trafikk fra Google eller andre søkemotorer. Bedriften brukte også eget skjema som nye pasienter fylte ut der de beskrev med egne ord hva som plaget dem. Bedriften hadde publisert jevnlig en del artikler på bedriftsprofilen på Google, men ikke på nettsiden. Bedriften har avdelinger flere steder i landet.
Uke 1 – Søkeord-research
Jeg startet med å sortere plagene fra skjemaet pasientene fylte ut slik at jeg kunne gjøre søkeord-research basert på disse. På denne måten kunne vi også avdekke konkurrenter som tilbyr behandling for samme plager med samme terapiform. Jeg laget en oversikt over dette i et Excel skjema og presenterte for kunden på et videomøte.
Uke 2 – Forslag til artikler
Basert på søkeord-research og research av konkurrentene laget jeg forslag til artikler kunden kunne skrive. Kunden ønsket å skrive artiklene selv for å lære å skrive optimaliserte artikler som retter seg mot nye pasienter. Jeg gikk gjennom artiklene kunden allerede hadde og optimaliserte de som allerede ga noe form for trafikk. Etter anbefalingen satt jeg opp kategorier og kategoriserte artiklene for å forbedre brukervennlighet.
Uke 3 – optimalisering av sider
Nettsiden hadde noen felles sider og noen sider dedikert til spesifikke avdelinger og terapeuter. På felles sider ble teksten og bildene optimalisert for felles tjenester, mens de lokasjonspesifiserte sider og sider per terapeut ble også optimalisert for lokale søk.
Uke 4 – interne lenker, metabeskrivelse og overskrifter
Alle sider og artikler ble “koblet” sammen med interne lenker. Jeg lenket artikler som tilhørte samme kategori, behandlingsområdet og behandlingsverktøy. Jeg optimaliserte eksisterende metabeskrivelser, fylte inn manglende metabeskrivelser og vi jobbet mye med overskriftene.
Gjennom hele prosessen var det viktig å involvere kunden fikk forståelse for hva vi drev med, og hva som var viktig å tenke på når vi var ferdig slik at kunden kunne til en viss grad stå på egne bein. Vi hadde videomøte annen hver uke og gikk gjennom hva som ble gjort og hva som skulle gjøres fremover. Kunden kunne også stille spørsmål både under møtene og på e-post underveis.
Nettsiden har en lenke til ekstern booking system og vi har satt opp lenkeklikk som konvertering i GA4. Jeg jobbet samtidig med å øke CTR på både eksisterende og nye blogginnlegg.
Jeg jobbet deltid med kunden og vi brukte totalt 6, 5 uker på prosessen.