Er det noe vits i å vises på Google når ingen klikker seg inn på innleggene?
Den viktigste oppgaven til overskriften er å få folk til å klikke seg inn. Overskriften kan enten være innbydende og skape nysgjerrighet eller kjedelig og “avvisende”. Ikke la din overskrift pushe dine lesere mot dine konkurrenter.
Men hvordan skal du få en overskrift til å bli så innbydende og uimotståelig at dine lesere ikke har noe valg enn å klikke seg inn? Samtidig som den ikke blir en clickbait?
3 ting som vil gjøre din overskrift uimotståelig
Overskriften skal fortelle leseren hva innlegget handler om på en måte som vil skape nysgjerrighet, vises på Google og ikke minst være forståelig for leseren.
1. Språk
Så klisjeaktig som det vil høres ut så er dette viktig. Du må bruke samme språk som dine lesere. Er det økonomer som er din målgruppe eller vanlig man i gata som vil ha hjelp med økonomien sin? Bruk ord som de bruker og forstår. Skriver du for økonomer så bruker du fagspråket og faguttrykk. Du må komme deg på nivået til dine leserne.
Når du bruker samme språk som din målgruppe skaper du tilhørighet og viser at du forstår dem. På denne måten vil du også skaffe deg lojale lesere.
2. Søkeord
For at du skal bli funnet på Google må du bruke søkeord og søkefraser i overskriften. Men du må bruke søkeord som dine lesere bruker når de leter etter akkurat dette stoffet på nett. Søkeord i overskriften vil både være med på å gjøre innlegget ditt synlig, men også skape gjenkjennelsesmomentet hos leseren og vise leseren at innlegget handler om akkurat det h*n søkte etter.
Dette er grunnen til at du ikke skal lage clickbaits. Hvis overskriften er en clickbait vil lesere ofte klikke seg fort ut igjen. Og dette er ikke bra for din fremtidige synlighet.
Tips: Les mitt innlegg om Hvordan få flere lesere og kunder fra Google ved å tenke som din målgruppe
3. Nysgjerrighet
Du må også lage overskriften litt spennende. Hvis du har et liste-innlegg der du går gjennom for eksempel 5 steg for å oppnå noe, kan du inkludere tallet 5 i overskriften. Det vil vise leseren veldig tydelig hva de får i innlegget.
Du kan også inkludere følelsesord eller “sterke” ord. Tenk selv hvilke overskrifter du ville klikket på. OBS. ikke bruk ord som ikke leverer det samme som innlegget.
I denne overskriften brukte jeg ordet “uimotståelig” fordi det betyr at når du lager overskrift med disse 3 komponentene vil du få mye høyere prosent med klikk inn. Og det er det som er hele poenget med overskriften.
Ikke lag overskriften for lang. Det er ikke mange tegn som vises for leseren før de velger å klikke seg inn. Plasser søkeord så langt foran som det er mulig, uten å ødelegge naturlig flyt i språket.
Bli med på gratis minikurs på e-post som vil lære deg å lage uimotståelige overskrifter.