Hvordan skal du finne ut hva dine lesere egentlig vil vite når de søker etter ting på nett? Det er ikke lett, men dette er en av de viktigste tingene du må kunne for å kunne skrive innlegg der de vil få den informasjonen dine lesere er på jakt etter. I tillegg er dette også en av de få tingene du ikke trenger noe verktøy til. Det eneste du må gjøre er å øve på å tenke litt annerledes enn det du er vant til.
Tenk som din leser
For å kunne finne ut hvordan dine lesere tenker må du tenke som din leser. Ta av deg skribent-hatten og ta på leser-hatten. Lukk øynene og tenk på hvis du var h*n som skulle søke på tema du skal skrive artikkel om hva ville du søkt på. Glem at det er du skal skrive og at du vet hvilke ord og fraser du har tenkt å bruke.
Jeg vet at dette kan høres komplisert ut, men du må gjennom dette. Fordi selv om folk søker på samme tema kan små variasjon i ord og fraser de bruker når de søker utgjøre stor forskjell i hva det er de egentlig vil vite.
For eks. hvis du skal skrive en artikkel om “5 måter å redusere stress på” så kan søkefrasen her være “redusere stress” eller “måter å redusere stress”. Begge to viser at h*n som søker ikke vet mye om dette, det vil si at de ikke har vært borte i stressreduksjon før. Det vil også si at de trenger en type bakgrunnsinformasjon.
Hvis noen som bruker søkefrasen “stresscoach” eller “stressmestring” har de mest sannsynlig prøvd en del ting før og trenger ikke samme type informasjon som en “nybegynner”. Ser du poenget mitt?
Jeg anbefaler deg å se denne video der jeg forklarer mer om hvordan du skal tenke som din leser.
Bruk Google til å finne riktige søkefraser
Når du har klart å identifisere hvor i sin egen prosess leseren er og hva h*n ønsker å vite når h*n bruker søkefrasene hun bruker kan du selv bruke Google til å finne variasjoner av samme søkeord og fraser som du vil ha i teksten.
Tips: Les mitt innlegg om flere måter å finne søkeord på ved å tenke som din leser
3 måter du kan bruke Google for å finne søkefraser
Du kan bruke Google på minst 3 forskjellige måter. Det viktigste er allikevel at du har klart å anta eller identifisere hva leseren ønsker å vite om tema ditt. Er du usikker bør du se videoen en gang til.
1. Googles egne forslag
Begynn med å skrive søkefrasen du har tenkt å bruke i søkefeltet på Google. Du vil se at Google kommer med sine egne forslag før du har skrevet ferdig og trykket enter. Noter disse ned. Når du har gjort det trykker du enter og noterer tallet som du vil se under søkelinjen. Dette tallet viser deg hvor mange ganger søkefrasen figurerer på nett. Jo høyere tallet er, jo flere figurering, jo mer populært søkefrasen er. Det betyr at det kan være mange som bruker denne fraser, men det vil også bety at det kan være vanskelig å slå dine konkurrenter.
Når du er ferdig med å notere søkefrasene du vil gå videre med kan du søke på hver eneste av disse og sjekke tallet som dukker opp. Velg de som har passe høyt tall og som er den mest naturlige frasen å bruke. Jo “rarere” frasen er, selv om det kan være lett å komme høyt opp på Google for den, jo færre som bruker frasen til å søke på nett. Du vil bruke søkeord som folk søker på for å ha mulighet til å få trafikk.
2. Googles egne forslag med din variasjon
Begynn å skrive søkefrasen du har tenkt å bruke, men gjør det på denne måten; “måter å redusere stress på a”, “måter å redusere stress på b”, “måter å redusere stress på c” og så videre. Du kan bruke hele alfabetet om du ønsker. Vær også obs på at frasene du velger er relatert til artikkelen du skal skrive og at tallet som vises under søkefeltet er av en viss størrelse.
3. Sjekk konkurrentene på side 1
Når du har valgt de frasene du vil gå videre med søker du på disse. Se hvem som ligger på side 1 på Google. Er dette sider og artikler i din nisje? Dette er veldig viktig. Hvis sidene som dukker opp handler ikke om stress og det du skal skrive om må du velge et annet søkeord.
Neste du må se på hvis det er sider i din nisje hva skriver de om. Legg spesielt merke til mellomtitler, overskriften og URLen. Her ligger mange gode søkeord. Hvordan vet jeg det? Fordi dette er steder (blant flere) Google søker gjennom artikkelen og hvis disse artiklene ligger på side 1 så har de gjort bra søkeord-research.
Det er selvfølgelige mange ting som avgjør om du vil vises på side 1 på Google, men å identifisere hva leseren ønsker å vite når h*n bruker et visst søkeord er det viktigste. Fordi da kan Google matche leserens ønske med riktig innhold.
Tips: Bli med i min FB-gruppe “Bli synlig på nett” der andre grundere og bloggere snakker om hvordan få lesere ved hjelpe av SEO
Svar på det leseren lurer på
Når du har klart å anta og kanskje identifisere hva leseren ønsker og plukke riktige søkeord på Google må du tenke på hva leseren lurer på. Her må du huske hvem leseren er og hvor i prosessen h*n er. Hvis du tenker på eksemplet med stressmestring bør du skrive for en som ikke har gjort dette før. Et annet eksempel er hvis du skal skrive om turen over Besseggen så ønsker familier med barn å vite en ting, mens par uten barn en annet ting når det gjelder turen.
Husk hvem leseren er, hvor i sin reise h*n er og skriv for å matche leserens ønsker.
Vil du lære steg-for-steg hvordan du skal finne riktige søkeord, hvordan og hvilke verktøy du skal bruke, hvordan du skal analysere hvilke søkeord som ikke fungerer og hva du skal gjøre med dette, kan du sette deg på venteliste til mitt kurs som åpner dørene i januar. Påmeldingen til ventelisten er ikke bindene og du vill få mye mer informasjon på e-post i tiden som kommer.