Gjør bedriften synlig med organisk markedsføring

Google Analytics 4 rapporter du må forstå

by Bli synlig på nett
Published: Updated: 0 comments
En blogger som står foran en tavle med tekst google it

Google Analytics 4 er annerledes enn den forrige versjonen av Google Analytics. Det kan ta litt tid til å sette seg inn i det og forstå hva rapportene viser og betyr. I dette innlegget skal jeg vise deg hvilke rapporter som betyr hva og hvordan du finner ut hvilke innlegg får mye trafikk, hvilke søkeord som generer leads og om kundene kommer fra sosiale medier, Google eller andre steder.

Dashbord og Startside i Google Analytics 4

Google Analytics 4 har en del standard rapporter og noen av disse er ikke så ulike GA3 (gamle analytics).

Det første som møter deg i GA4 er dashboard som viser en oversikt over de siste 7 dagene. Tidslengde kan du velge selv og dette er likt som i den gamle versjonen av GA. Til høyre ser du et øyeblikksbilde med trafikken akkurat nå.

Brukere

Startsiden gir deg en enkel oversikt over alle brukere, både nye og “gamle” som har kommet til siden. Her ser du også antall økter og antall ganger sidene har blitt vist i perioden du har valgt. Mange nye brukere kan bety at markedsføringen du gjør av nettsiden fungerer. Men det blir nå viktig å se hva disse leadsene foretar seg på nettsiden for å avgjøre om annonsering og SEO fungerer som det skal.

Mange brukere som kommer tilbake kan bety at du har autoritet i markedet og at kundene stoler på din kunnskap. Den beste måten å bekrefte dette på er å se på salget ditt.

Økter

En økt i GA 4 defineres når en bruker åpnet nettsiden. Kriterie for at økten skal starte er at brukeren ikke har nettsiden fremme i et annet vindu. Økten avsluttes automatisk etter 30 minutter hvis det ikke er gjort noe mer på siden. Tidslengde for økten kan du justere selv hvis du er administrator i bedriftens Google Analytics.

Som regel er antallet økter høyere enn antallet brukere fordi brukeren kan ha vært på nettsiden din flere ganger i løpet av det valgte tidsintervallet.

Konverteringer

I nedtreksmenyen til høyre for “økter” står det konverteringer. Du kan bestemme selv hva en konvertering skal være. For eks. kan du opprette en hendelse i GTM (Google Tag Manager). La oss si du vil ha en oversikt over alle som fyller ut og sender skjema på nettsiden. Dette må du sette opp som hendelse i GTM. Så kan du sette hendelsen opp som konvertering i GA4. Det ligger noen standard konverteringer i GA4 fra før. Ønsker du å måle andre ting enn de som er predefinert må du sette det opp selv.

I nedtrekksmenyen kan du bytte konverteringer med noe annet, for eks. gjennomsnittlig engasjementstid eller det du finner fornuftig i listen.

Tips: Les hvordan du kan øke konverteringer ved å gruppere innholdet på bedriftsbloggen

Rapporter i Google Analytics 4

Under rapporter vil du finne en del underkategorier. Her ligger det en del standard rapporter; hvor brukerne kommer fra, hvor trafikken kommer fra, oversikt over hendelser og konverteringer (Engasjement) og Inntekstgenerering. I tillegg finnes det et bibliotek der du kan hente opp rapporter og tilpasse dem til bedriftens mål.

Search Console-rapporten henter du i biblioteket. Denne viser landingssider har landet på og søkeord de har brukt til å finne deg. Jeg synes disse data er enklere å lese i Google Search Console. Her kan du se hvilke søkeord og søkefraser som “tilhører” hvilken landingsside. På denne måten vil du se om det er en match mellom søkeord (det leadsene har tenkt) og landingssiden. Finner du mismatch på mange artikler er det veldig uheldig for din SEO, din autoritet og branding.

Tips: Les min artikkel om hvilke 7 deler av teksten vil hjelpe deg å bli synlig på Google

Følg opp kundens kjøpsreise

Google Analytics 4 gir deg også mulighet til å blant annet følge med på hva kunden gjør når hen lander på nettsiden din. Du kan sette opp rapporter for kundereise og kjøpsreise med de kriteriene du synes er viktig å følge med på.

Jeg setter opp Baneutforskning for mine kunder der vi kan følge med på hvor leadsene kommer inn og hvor de går videre. På denne måten kan vi identifisere hvilket spesifikt innhold vi kan lage og hvordan vi kan få dem til å enten ta et steg til eller et steg i den rettningen vi ønsker.

Google Analytics 4 er en oppgradering fra Universal Google Analytics (GA3) som etter hvert kan gi deg mye bedre data om dine kunder.

Følg meg på Facebook og LinkedIn for markedsføringstips med hovedfokus på tekst og SEO

You may also like

Leave a Comment