Gjør bedriften synlig med organisk markedsføring

Dette må du se etter under SEO-sjekk av nettsiden

by Bli synlig på nett
Published: Updated: 0 comments
4 damer som utfører SEO-sjekk på nettsidene sine

SEO-sjekk på nettsiden din er som helsesjekk for deg. Når du er ung går du sjeldent til legen, men som årene går endrer ting seg. Med årene trenger vi mer og mer vedlikehold og dette gjelder nettsiden din også.

Jo flere artikler du skriver og jo flere endringer du gjør på nettsiden gjennom årene, jo flere feil kan og vil oppstå på nettsiden. Disse feilene vil påvirke synligheten til nettsiden på Google.

Hvor ofte skal du ha en SEO-sjekk

Ideelt sett burde du få en rapport en gang i måneden slik at feilene som oppstår ikke får lov til å ødelegge for andre ting på nettsiden.

Siden vi ikke lever i en ideel verden bør du i det minste ha en gjennomgang hver 3. måned. I løpet tre måneder kan du ha gjort en del endringer på nettsiden som har forplantet seg videre uten at du har oppdaget det. Fordi det ikke er så lett å enkelt finne alle steder som har blitt påvirket.

For eks. Når du har SEO-optimalisert en artikkel som ikke får trafikk og endret URLen som en del av optimalisering må du huske å bytte den gamle URLen alle steder med den nye. Hvis du har satt opp omdirigeringer så er det veldig bra, men har du for mange omdirigeringer så vil dette gjøre nettsiden din tregere. Og dette vil påvirke synligheten din.

Kvinne som lager kikkert med fingre foran øynene

Dette er viktig å sjekke under SEO-gjennomgang

Noen ting er både “enkelt” å sjekke og gjøre noe med. Mens andre er litt vanskeligere og ikke kan sees med det blotte øyet.

  • Ødelagte lenker

Har du en liten nettside med noen få sider og artikler er det enkelt å sjekke hver eneste av disse for å finne ut de lenkene som er ødelagt og erstatte dem med riktige. Men etter noen år har nettsiden opparbeidet seg en del flere artikler og det vil være veldig tidskrevende å gå gjennom hver eneste artikkel for å finne feil.

  • Omdirigeringer

Omdirigeringer er URLer som har blitt endret på men som allikevel peker på riktig nettadresse. Disse kan du enkelt å sjekke i SEO-plugin som Yoast eller RankMath. Omdirigeringene er nyttige, blant annet når en annen side lenker til en av de artiklene du endret URLen til. Det gjør at når leserne på den nettsiden klikker på lenken til din artikkel vil de fortsatt komme frem til den riktige artikkelen. Uten omdirigeringen ville de fått en feilmelding og ikke kommet til deg.

Det er lurt å la omdirigering stå i ca 6 mnd, med mindre det er helt ny artikkel som ingen har rukket å lenke til. Da kan du slette omdirigeringen. Å ha mange omdirigeringer vil gjøre nettsiden din treg, så pass på det.

  • Bilder

Bilder som ikke passer “rammen” definert av tema på nettsiden din. Dette er vanskelig å oppdage selv, men kan gi dårlig brukeropplevelse. Både WP og temaer/maler har predefinerte “rammer” for header, logo og fremhevet bildet. Noen av disse kan du endre i temaet ditt. Uansett så er det viktig å passe på at bildene er innenfor de “rammene” de skal være.

  • For lite tekst

Noen sider og innlegg har for lite tekst. Hvor mye for lite er for lite avhengig av bransjen og hva innlegget handler om. Men som regel så bør en side/artikkel ha et minimum av tegn som er på ca 300. Det viktigste er allikevel hva du sier og ikke med hvor mange tegn, så tenk på leseren din eller kunden, istedenfor maskin når du skriver.

  • Manglende metabeskrivelse

Det er fort gjort å sjekke hvilke sider og artikler som mangler metabeskrivelse, hvis du ikke har altfor mange sider og artikler. Hvor du finner metabeskrivelsen varier kanskje fra publiseringsverktøy til publiseringsverktøy, men i Wordpress finner du nederst på siden/innlegget. Fyll ut der det mangler og du er good to go.

  • Manglende eller for mange H1 

Hver side og artikkel skal ha kun en overskrift i med H1 egenskap/tag. I WP er det på forhåndsbestemt at det er overskriften, men du kan endre det hvis du vil. Poenget er det skal kun være EN. Du kan finne hvor mange H1 egenskaper du har på en side eller artikkel ved å:

Åpne i Google siden eller artikkelen du vil sjekke

Høyreklikk og velg sidekilde

Trykk CTRL + F og skriv H1

H1 dukker nok opp flere steder, men vær OBS på at det dukker kun en gang rundt overskrifter.

  • Lenker som mangler anker tekst (anchor text)

Lenker som mangler søkeord i teksten vil ikke kunne fortelle Google mye. Og Google trenger å forstå hva artikkelen du lenker til handler om slik at Google skjønner litt mer hva siden din handler om og om det er noe relevanse mellom artiklene. Google lever av å gi brukerne informasjon de har søkt på og da må den vite mest mulig om siden din for å kunne matche deg med dine potensielle kunder og lesere. Har du få siden og artikler kan du sjekke alle manuelt. Du bør endre alle lenker som heter “Les mer”, “Se her” etc til meningsfulle fraser.

Det er mange flere ting som kan påvirke synligheten til en nettside, men disse er ikke enkelt å oppdage uten verktøy.

Ønsker du å få en SEO-sjekk av nettsiden og få en enkel rapport som forteller hva du bør forbedre kan du ta kontakt med meg via skjema under.

Ditt fornavn
Ditt etternavn
Din e-post
Beskjed
Din melding er sendt!
Det har oppstått en feil. Har du fylt ut alle felt?

You may also like

Leave a Comment